این روز‌ها شاهد افزایش قربانیان ناشی از مصرف الکل در استان فارس هستیم تا جایی که آمار این افراد از مرگ بیماران مبتلا به کرونا پیشی گرفته است.
کد خبر: ۸۴۲۸۴۱
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۱ 27 April 2020

به گزارش تابناک سمنان: بنابر آمار رسمی وزارت بهداشت، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون ۹۰ هزار و ۴۸۱ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند،  ۶۹ هزار و ۶۵۷ نفر از این بیماران بهبود یافته و متأسفانه ۵ هزار و ۷۱۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

به دنبال شیوع ویروس کرونا و در روز‌هایی که ترس از کرونا همه را نگران کرده است متاسفانه عده‌ای با باور غلط برای مصون ماندن از این بیماری که بیشتر از راه فضای مجازی به مخاطبان منتقل می‌شود اقدام به مصرف الکل کرده و مرگ خود را رقم زد‌ه‌اند. به‌گونه‌ای که تعداد قربانیان ناشی از مصرف الکل از تعداد قربانیان ناشی از کرونا در استان فارس پیشی گرفته است.

آمار قربانیان الکل در فارس از کرونا پیشی گرفت

علی اکبری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا و توصیه‌هایی که در خصوص مبارزه با بیماری ویروس کرونا به همشهریان در خصوص ضدعفونی کردن دست‌ها با آب و صابون و موادی که پایه الکلی دارند انجام داده‌ایم، متاسفانه برخی از هم استانی‌ها به دلیل سوء برداشت و باور غلط از تبلیغات در فضای مجازی اقدام به مصرف الکل به عنوان ضدعفونی کردن گلو قرقره (راه هوایی) کردند که این نوع مصرف الکل باعث شده ارگان‌های حیاتی بدن آنها از جمله (کبد، کلیه، چشم، مغز و قلب) دچار آسیب جدی شود.

او افزود: مصرف هیچ نوع الکلی (چه متانول و چه اتانول) به شکل خوراکی تاثیری در پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ندارد و می‌تواند به مسمومیت شدید و حتی مرگ فرد منتهی شود.

اکبری ادامه داد: افرادی که دچار عارضه شدند بیشتر گروه سنی جوانان را تشکیل می‌دهند و این زنگ خطر و هشداری برای خانواده هاست.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: علی رغم هشدار‌ها و اطلاع رسانی‌های فراوان در زمینه عواقب مصرف الکل، همچنان این باور غلط ادامه دارد و هر روز شاهد پذیرش بیماران در اتفاقات مراکز درمانی استان هستیم.

اکبری با بیان اینکه این روز‌ها حوزه بهداشت و درمان، عزم خود را برای مقابله با کرونا جزم کرده و اینچنین اقداماتی مشکلات حوزه فوق را دو چندان می‌کند، تاکید کرد: هم استانی‌های عزیز توصیه‌های وزارت بهداشت را جدی بگیرند و به شایعات در فضای مجازی توجهی نکنند.

آمار قربانیان الکل در فارس از کرونا پیشی گرفت

محمد جواد مرادیان رئیس اورژانس استان فارس  با اشاره به اینکه از ابتدای شروع ویروس کرونا تا کنون ۸۳۷ نفر با علائم مسمومیت مصرف متانول به بیمارستان‌های استان مراجعه کرده اند که از این تعداد ۷۳۹ نفر تحت درمان قرار گرفته‌اند، گفت: تاکنون ۹۸ نفر از این افراد به خاطر عارضه شدید مسمومیت در بیمارستان‌های مختلف فوت کرده اند.

 

او افزود: اکنون ۱۶ نفر از کسانیکه براثر مصرف الکل مسموم شده‌اند بستری و ۵ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

مرادیان ادامه داد:حالت تهوع، عرق سرد، بیحالی شدید و افت بینایی و هوشیاری مهم‌ترین علائم مسمومیت با متانول است.

آمار قربانیان الکل در فارس از کرونا پیشی گرفت

متاسفانه در این بین نیز عده‌ای سودجو بیکار ننشسته و برای کسب درآمد، الکل‌های تقلبی را روانه بازار می‌کنند که بهای آن نیز به قیمت جان جوانان تمام می‌شود.

سردار رهام بخش حبیبی فرمانده نیروی انتظامی استان فارس اظهار داشت: در پی توزیع الکل دست ساز و تقلبی در سطح استان و رواج این باور غلط در برخی از افراد که با خوردن آن می‌توان در مقابل ویروس کرونا مصون ماند، شناسایی و دستگیری عاملان توزیع در دستور کار قرار گرفت.

او تصریح کرد: با انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی، مأموران انتظامی استان موفق شدند تاکنون ۶۱ تن از عاملان اصلی تهیه و توزیع مشروبات الکلی دست ساز و تقلبی در سطح استان را دستگیر کنند.

سردار حبیبی با بیان اینکه متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند، گفت: مصرف مشروبات الکلی برای مصون ماندن از بیماری کرونا هیچ توجیه علمی و عقلی ندارد.

او گفت: والدین با آگاه سازی فرزندان و جوانان خود از بروز اینگونه موارد پیشگیری کرده و در صورت مشاهده و یا اطلاع از هرگونه مورد مشکوک، بلافاصله مراتب را از طریق پل ارتباطی ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

فرمانده انتظامی استان فارس ضمن تقدیر و تشکر از همکاری خوب مردم با خادمان خود در مجموعه نیروی انتظامی و تأکید بر برخورد شدید با افراد فرصت طلب و سودجو، تصریح کرد: پلیس حافظ جان، مال و ناموس مردم است و به هیچ وجه اجازه نخواهد داد تا سلامت افراد جامعه به خطر بیفتد.

آمار قربانیان الکل در فارس از کرونا پیشی گرفت

او با بیان اینکه یکی از مواردی که سبب افزایش شایعه در جامعه می‌شود، استناد نکردن به منابع صحیح خبری برای کسب اطلاعات است، گفت: با توجه به دست به کار شدن عده‌ای سودجو برای کسب درآمد به بهانه کرونا، از مردم انتظار داریم برای کسب اطلاعات و مطالب مستند و مفید، به منابع و سایت‌های معرفی شده از طریق وزارت بهداشت یا ستاد ملی پیشگیری از کرونا و یا به صورت حضوری به شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌ها مراجعه و اطلاعات لازم را کسب کنند.

با وجود هشدار مسئولان مبنی بر اینکه مصرف الکل نه تنها هیچ تاثیری در پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا ندارد، بلکه باعث آسیب رساندن به فرد می‌شود، بازهم عده‌ای با مصرف الکل جانشان را به خطر انداخته‌اند و با توجه به هشدار‌ها باز هم این مهم جدی گرفته نشده و روز به روز بر تعداد بیمارانی که بر اثر مسمومیت به مراکز درمانی فارس مراجعه می‌کنند، افزوده می‌شود.

تلاش برای قطع زنجیره بیماری کرونا در خانه ماندن و رعایت موازین بهداشتی به‌ویژه شستن دست‌ها و پرهیز از تردد‌های غیرضروری در سطح شهر، همچنان بهترین و مطمئن‌ترین راهکار مقابله با ویروس کرونا است.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در فارس به  ۳ هزار و ۳۶۱ نفر ثبت شده که ۷۹ نفر از آن‌ها فوت شدند.

بیمارستان حضرت علی اصغر (ع) و سه بیمارستان شهید چمران، شهید فقیهی و شهید بهشتی در شیراز به عنوان مراکز پشتیبان در کنار معرفی ۹ مرکز در شیراز و ۳۶ مرکز در دیگر شهرستان‌های استان فارس برای مراجعه افراد مشکوک به کرونا به این بیماران خدمات می‌دهند، همچنین نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا با ظرفیت ۲۰۰ تخت نیز در ورزشگاه شهید آیت‌الله دستغیب شیراز تجهیز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار