علی رغم اینکه روستاییان در روز‌های کرونایی به شهر نیامده‌اند، اما در مقابل از دولت افزایش خدماتش را در این روزها انتظار دارند
کد خبر: ۸۴۴۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۷ 01 May 2020

به گزارش تابناک سمنان: «نیرو‌های بسیج به همراه بهورزان سه فعالیت عمده را در روستاها انجام می‌دهند؛ ضدعفونی منازل افراد مشکوک به کرونا، ضدعفونی معابر و محله‌ها، کنترل مبادی ورودی روستاها از جمله اقدامات آنها است. اکنون ۲ هزار و۷۱۶  واحد مرکز جامع سلامت با ۴ هزار و ۱۰۰  پزشک در روستا‌ها فعال و ۵ واحد دارو در اختیار تمامی مراکز بهداشت قرار داده شده است»؛ این‌ها بخشی از اظهارات محمد امید، معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری درباره آخرین اقدامات این معاونت برای مقابله با ویروس کرونا در سطح روستاها و عشایر است.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری با اعتقاد بر اینکه به دلیل بُعد مسافت و پراکندگی و فعالیت دهیاران و بهروزان، کرونا در روستا‌ها چندان شیوع نداشته و آمار تلفات در روستا‌ها بسیار پایین است،  بیان کرد که جامعه عشایری به دلیل وضعیت خاص و رعایت فاصله اجتماعی نیز وضعیت بهتری نسبت به جامعه روستایی دارند؛ به نحوی که تعداد دو خانوار عشایری به بیان بیماری کرونا مبتلا شده و تلفاتی نداشته‌ایم.

آیا روستائیان و عشایر در روزهای کرونایی وضعیت مطلوبی دارند؟

اما مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی در گزارشی نشان داده که  بخش قابل توجهی از خانواده‌هایی که خود و یا اقوام آنها در نواحی روستایی خانه داشته‌اند، برای دوری از مبتلا شدن به کرونا اقدام به مهاجرت موقت به نواحی روستایی و اسکان در اقامتگاه‌های روستایی کردند.

بر اساس این گزارش روستاییان بومی به تدریج با آگاهی از پیامد‌های این سفر‌ها به روستاهایشان اقدام به جلوگیری از ورود افراد غیربومی به روستا کرده‌اند، اما کمبود امکانات بهداشتی و درمانی در این مناطق باعث شده  تا همچنان جمعیت‌های روستایی را خطر بیشتری تهدید کند.

گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد اقامتگاه‌های گردشگری روستایی تعطیل شده و به دلیل ممنوعیت‌های مسافرتی، ورودی گردشگران به روستا‌ها نیز کاهش اساسی داشته است؛ بنابراین درآمد ناشی از فروش صنایع‌دستی و سایر محصولات در روستا‌ها به گردشگران نیز تقریباً به صفر رسیده است. از سویی دیگر تعطیلی واحد‌های فروش قطعات یدکی خودرو و ماشین‌آلات باعث شده که بسیاری از فعالیت‌های روزمره روستاییان دچار اختلال شود.

دولت در روزهای کرونایی چه تصمیمات جدیدی برای ارائه خدمات به روستاییان و عشایر دارد؟

کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به موارد مختلفی از اختلال در درآمد‌های دامی و کشاورزی روستاییان اشاره کرده‌اند؛ از کاهش قیمت محصولاتی مثل کلم و هویج به یک‌سوم گرفته تا کاهش قیمت شیر دامداران به نصف. در این شرایط، قرارداد‌های خرید محصول از تولیدکنندگان روستایی و عشایری هم که هرساله از سوی دولت منعقد می‌شد،کاهش یافته است.

این گزارش نشان می‌دهد اگرچه درآمد‌های روستاییان کاهش یافته، اما آنها همچنان راهبردی برای تغییر شغل و افزایش درآمدهایشان در اختیار ندارند. افزون بر این چون محیط‌های روستایی تراکم جمعیتی کمتری دارند و احتمال شیوع کرونا در این مناطق کمتر است، روستاییان برای کسب درآمد هم به شهر نیامده‌اند. در عین حال کاهش خدمات دولتی باعث شده به‌تدریج مشکلات زیادی برای روستاییان به وجود بیاید.

دولت در روزهای کرونایی چه تصمیمات جدیدی برای ارائه خدمات به روستاییان و عشایر دارد؟

حدود ۱۸ هزار و ۳۵۶ خانه بهداشت و ۳۲ هزار بهرورز در روستاها مشغول کارند

محمد مهدی جمالی نژاد رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و معاون عمرانی وزارت کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین اقدامات وزارت کشور برای مقابله با کرونا در روستاها و عشایر بیان کرد که با شيوع ويروس كرونا در كشور، سكونتگاه‌های روستايی از انتشار آن متاثر شده‌اند. دهیاری‌ها وظایف مشخصی برای مقابله با ویروس کرونا دارند؛ راهنمای عمل و محتوای آموزشی برای دهیاران در سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها تهیه شده و برای اجرا به استانداری‌ها و دهیاری‌ها ارسال کردیم و به طور مستمر گزارش اقدامات از استانداری‌ها گرفته می‌شود.

از طرفی دیگر، معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری بیان کرد که روستا‌ها حدود ۱۸ هزار و ۳۵۶ خانه بهداشت و ۳۲ هزار بهرورز دارند و در ۱۰ روز اول کل جمعیت روستایی و عشایری غربالگری شدند و از طریق تلفنی مشاوره تلفنی انجام می‌شود.

دولت در روزهای کرونایی چه تصمیمات جدیدی برای ارائه خدمات به روستاییان و عشایر دارد؟

افزایش خدمات در روزهای کرونایی؛ انتظار این روزهای روستائیان و عشایر از دولت...

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در آخرین جلسه این کارگروه در تاریخ سوم اردیبهشت ضمن اشاره به خسارات روستاها و عشایر تاکید کرد که واحدهای بوم گردی به خوبی در روستاهای کشور فعال شده‌اند که البته در شرایط شیوع کرونا متحمل آسیب‌ها و خساراتی شدند باید از کسب و کار‌های گردشگری آسیب دیده از کرونا حمایت شود.

با توضیحات مسئولان دولتی و همچنین آمار و ارقامی که ارائه شد به این مسئله می‌رسیم که تناقضی در آخرین آمار ابتلا و میزان خسارات روستائیان و عشایر آسیب دیده از کرونا وجود دارد، از طرفی تاکنون روستاییان برای کسب درآمد هم به شهر نیامده‌اند اما در مقابل از دولت در این شرایط انتظارات منطقی دارند؛ اینکه نباید خدمات دولتی در این شرایط کاهش پیدا کند و  باعث ایجاد مشکلات زیادی برای روستاییان باشد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار