پژمردگی پایتخت گل ایران در بحران کرونا
شیوع ویروس کرونا نه تنها تلاش چندین ماهه گلکاران را برای تأمین گل در بازار شب عید از بین برد، که با تعطیلی بازار و توقف صادرات داخلی و خارجی خسارت سنگینی را به این بخش وارد کرد.
کد خبر: ۸۴۴۶۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵ 02 May 2020
پژمردگی پایتخت گل ایران در بحران کرونا / خسارت 900 میلیارد تومانی به گلکاران پاکدشتی

امنیت و صادرات 2 مقوله بسیار مهّم و تأثیرگذار در کنار یکدیگر برای شکل‌گیری یک جامعه قدرتمند در صحنه بین‌الملل است که در این راستا صادرات حرف نخست در اقتدار هر کشوری را می‌زند. این موضوع با توجه به جایگاه ایران در جهان و تأکید بر افزایش قدرت اقتصادی کشور بدون اتکا به درآمدهای نفتی در شرایط تحریمی، می‌تواند جایگاه تولیدات غیرنفتی را بیش از پیش مورد توجه مسئولان و اقتصادانان با تأکید بر «جهش تولید» به عنوان شعار سال مطرح شده توسط مقام معظم رهبری قرار دهد. اما متأسفانه تحولات چند ماهه اخیر در ایران و بالطبع در جهان همراه با شیوع ویروس منحوس کرونا، اقتصاد کشورهای جهان و بویژه ایران را دچار مشکلات فراوانی کرده که پیشگیری از عواقب آسیب‌دیدگی و ورشکستی اصناف و صاحبان کسب و کار، مستلزم اعطای بسته‌های حمایتی از سوی دولت است.

در این میان شهرستان پاکدشت به عنوان قطب صنعتی، کشاورزی و پایتخت گل و گیاه ایران نیز مصون از خسارات‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا نبود و نه تنها تلاش چندین ماهه گلکاران برای تأمین گل در بازار شب عید را از بین برد، که خسارت سنگینی را نیز به این بخش وارد کرد.

محمود امیری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پاکدشت در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: شهرستان پاکدشت در زمینه تولید گل و گیاه در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و به یکی از قطب‌های مهّم در این عرصه تبدیل شده است.

وی با اشاره به اهمیّت رسیدگی به مشکلات گلکاران در شرایط شکوفایی اقتصادی بیان کرد: شهرستان پاکدشت به عنوان پایتخت گل و گیاه ایران، بیش از 780 هکتار زمین زیرکشت محصولات گلخانه‌ای را در خود جای داده که به لحاظ آورده اقتصادی از جایگاه مهّمی برخوردار است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان پاکدشت افزود: کشت گل و گیاهان زینتی در پاکدشت در دو سطح گلخانه‌ای و فضای باز انجام می‌شود که در مجموع سالانه یک میلیارد و 63 گل شاخه بریده و همچنین 48 میلیون گلدان تولید و روانه بازار می‌کند.

امیری سپس با اشاره به خسارات گلکاران از شیوع ویروس کرونا تصریح کرد: حدود یکهزار نفر در حوزه کشت گل و گیاهان زینتی در پاکدشت مشغول به فعالیت هستند که با شیوع ویروس کرونا و نبود بازار عرضه و توقف صادرات داخلی و خارجی، بیش از 900 میلیارد تومان متضرر شده‌اند.

وی ادامه داد: پس از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار، گل‌های تولید شده در داخل گلخانه‌ها از بین رفته‌اند و خسارت سنگینی به بخش گل و گیاه در حوزه اقتصادی وارد شده است.

تولیدکنندگان گل و گیاه در شهرستان پاکدشت عمدتاً از نیروهای جوانی هستند که با سرمایه‌های اندک و عمدتاً با تسهیلات بانکی به امید اشتغال‌زایی وارد این حوزه شده‌، و اینک با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بازار، متحمل خسارت سنگینی شده‌اند که اگر دولت کمک ویژه‌ای به این بخش نداشته باشد قطعاً در سال آتی با مشکلات بسیاری در بخش تولید گل و گیاهان زینتی روبه ‌رو خواهیم شد. بنابراین درخواست تولیدکنندگان گل و گیاه از مسئولان این است که با تنفس چند ماهه در پرداخت تسهیلات و همچنین بخشودگی مالیات و مهلت چند ماهه در پرداخت قبوض گاز و برق حامی آن‌ها در این شرایط سخت باشند.

گزارش از معصومه محمدی

انتهای پیام/220/ش

برچسب ها: معصومه محمدی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار