کد خبر: ۸۴۷۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۰ 08 May 2020
تابناک/برداشت گل پول ساز و آرام بخش گل گاوزبان در اراضی ییلاقی آستارا آغاز شده و صادرات و برندسازی این گیاه دارویی حلقه مفقوده ای است که باید با حمایت دولت در این شهرستان تکمیل شود.
 

 

خبرگزاری شبستان - بندر آستارا، پیمان ناصری زارع؛ اردیبهشت که می‌شود برداشت گل گاوزبان از اراضی ییلاقی و روستاهای کوهستانی شهرستان آستارا همچون حیران، مشند، گیلده، ونه بین، دگیرمانکشی، آق مسجد، سیج و چملر آغاز شده و تا اوایل خردادماه ادامه می‌یابد.

 

گل گاوزبان، گیاهی دارویی است که ارتفاع ساقه آن به ۶۰ سانتی متر می‌رسد و ساقه آن شیاردار و خاردار و برگ‌های آن ساده و مخملی و پوشیده از تارهای خشن است که هنگام چیدن گل آن، گزیدگی ملایمی در دست‌ها احساس می‌شود.

این گل خواص دارویی زیادی دارد که از مهم‌ترین فواید آن می‌توان به تقویت قلب و تسکین اعصاب اشاره کرد، همچنین گل گاوزبان نشاط‌آور بوده و دم‌کرده آن برای درمان رماتیسم، تپش قلب، کلیه، سرماخوردگی همراه با تب، تسکین سرفه، از بین بردن ورم حفره‌های بینی، گرفتگی صدا، تنگی نفس، درد گلو و درمان ناراحتی‌‌های مجاری تنفسی بسیار مفید است.

 

بندر آستارا یکی از قطب‌های تولید این گیاه دارویی است و گل گاوزبان این شهرستان از باکیفیت‌ترین و مرغوب‌ترین گل گاوزبان‌های کشور محسوب می‌شود که علاوه بر استان گیلان در سایر استان‌های کشور نیز به فروش می‌رسد. در آستارا فروش گل گاوزبان به مسافران داخلی و خارجی رونق خوبی دارد و ارزش اقتصادی هر کیلوگرم گل گاوزبان تَر بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار ریال و ارزش هر کیلوگرم گل گاو زبان خشک شده نیز بین یک میلیون ریال تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال است و ساکنین روستاهای اصلی تولید این گیاه در آستارا سالانه یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال از فروش این محصول کسب درآمد می‌کنند.

 

از این رو می‌توان از گل‌ گاوزبان به‌عنوان گیاهی آرام‌بخش و پول‌ساز نام برد که توسعه کشت آن و حمایت از تولیدکنندگان این محصول علاوه بر افزایش تولید منجر به رونق اقتصادی گیاهان دارویی و کسب درآمد برای تولیدکنندگان این محصول خواهد بود.

 

با توجه به موقعیت خاص بندر آستارا در تولید گیاهان دارویی به‌ویژه گل گاوزبان، اما تاکنون به خوبی از این ظرفیت در راستای صادرات، برندسازی و  ارزآوری بهره گرفته نشده و امیدواریم با نگاه ویژه مسئولین ذیربط، شاهد رونق تولید گیاهان دارویی، برندسازی، صادرات محصول و افزایش درآمد برای ساکنان روستاهایی باشیم که محل رویش گیاهان دارویی به‌ویژه گل گاوزبان است.

 

*دولت با اعطای تسهیلات از تولیدکنندگان گل گاوزبان حمایت کند

«ثریا آسایش» یکی از برداشت کنندگان گل گاوزبان در روستای آق مسجد بخش مرکزی این شهرستان به سابقه طولانی برداشت گل گاوزبان در این روستا اشاره کرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: از آن زمانی که یادم می آید مردم این روستا گل گاوزبان را در اردیبهشت ماه برداشت و از آن به عنوان نوشیدنی استفاده می‌کردند.

 

این بانوی گل گاوزبان کار آستارایی با بیان اینکه متاسفانه برخی از اراضی رویش گل گاوزبان در این روستا به افراد غیربومی فروخته شده و این افراد به کاشت درختان روی آورده‌اند، افزود: نباید در محل رویش گل گاوزبان و گیاهان دارویی چیز دیگری کاشته شود.

وی با اشاره به اینکه روستاییان از ناچاری و به‌‌خاطر نیازشان زمین‌های خود را می‌فروشند، تصریح کرد: باید از تولیدکنندگان گل گاوزبان با دادن تسهیلات و خرید محصولات آنان به قیمت مناسب و واقعی حمایت شود تا آنان مجبور به فروش زمین‌هایشان نشوند.

 

آسایش گفت: از دولت و متولیان امر خواهشمندم مرکزی را برای بسته بندی و فرآوری گیاهان دارویی به‌ویژه گل گاوزبان احداث کرده تا گیاهان دارویی با برند شهرستان آستارا به فروش رفته و صادر شود.

 

وی ادامه داد: این امر موجب اشتغالزایی و کسب درآمد برای روستاییان به ویژه جوانان می‌شود.

این بانوی گل گاوزبان کار با اشاره به اینکه دلالان با کمترین قیمت این گیاه دارویی را از تولیدکنندگان و برداشت کنندگان خریداری کرده و با قیمت بالا آن را در بازار به فروش می‌رسانند، افزود: این بی انصافی در حق تولیدکنندگان و برداشت کنندگان گل گاوزبان است.

 

آسایش بیان کرد: از دولت انتظار داریم با انجام خرید تضمینی و تعیین قیمت مناسب، دست دلالان را در این مورد کوتاه کرده تا کسانی که در امر تولید و برداشت گل گاوزبان مشغول به کار هستند، بیش از این ضرر نکنند.

 

*ایجاد مراکز بسته بندی گیاهان دارویی افزایش میزان تولید را به دنبال دارد

«م. مورخی» یکی از تولیدکنندگان گل گاوزبان در روستای دگیرمانکشی نیز بر حمایت دولت از تولیدکنندگان گیاهان دارویی به ویژه گل گاوزبان تاکید کرد و به خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: سهم کوچکی در تولید گل گاوزبان دارم و اگر دولت با اعطای تسهیلات از بنده حمایت کند، بخش زیادی از زمین خود را به کاشت این گیاه اختصاص می‌دهم.

 

این تولید کننده گل گاوزبان افزود: نبود بازار رسمی مطمئن برای فروش، نبود دستگاه خشک‌کن و عدم قیمت گذاری کارشناسی و مناسب برای گل گاوزبان از مشکلات تولیدکنندگان و برداشت‌کنندگان این گیاه دارویی است.

وی با اشاره به اینکه قیمت گل گاوزبان به صورت دلخواه توسط دلالان تعیین می‌شود و این امر تولیدکنندگان گل گاوزبان را نگران کرده است، تصریح کرد: دخالت دلالان در بحث خرید و فروش گل گاوزبان باعث می‌شود در این بین تولیدکننده و مشتری ضرر کند، چرا که با قیمت پایینی دلالان این گیاه دارویی را خریداری و با قیمت بالا در بازار عرضه می‌کنند و سود بیشتری به جیب خود می‌زنند.

 

مورخی اضافه کرد: امیدوارم دولت با اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان گیاهان دارویی و ترغیب آنان به ایجاد صنایع تبدیلی از طریق دهیاری ها و شوراها، به کسب و کار تولیدکنندگان گل گاوزبان رونق دهد و هم با خرید تضمینی گیاهان دارویی از آنان حمایت کند.

 

وی افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و مراکز بسته‌بندی گیاهان دارویی افزایش میزان تولید و درآمد تولیدکنندگان را به‌دنبال خواهد داشت که امیدوارم انجام شود.

 

مورخی گفت: بیشتر گیاهان دارویی این منطقه همچون گل گاوزبان به صورت فله‌ای به مناطق دیگر کشور ارسال می‌شود که در صورت فرآوری و برندسازی، به افزایش درآمد خانواده‌ها کمک می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار