کد خبر: ۸۴۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲ 11 May 2020

نظر پدر علم زلزله شناسی در مورد انتقال پایتخت

به گزارش «تابناک البرز»؛ پدر علم زلزله شناسی ایران گفت: برای جلوگیری از فاجعه زلزله، پیشنهاد انتقال پایتخت به شهر دیگری را داده‌ایم.

بهرام عکاشه درباره احتمال وقوع زلزله در تهران و شدت و ضعف آن گفت: من به عنوان یک زلزله شناس، ایمان دارم که تهران بار دیگر در اثر زلزله از بین می‌رود. اگر به تاریخ زلزله‌های منطقه تهران مراجعه کنیم، متوجه می‌شویم که تهران ۷ تا ۸ بار بر اثر زلزله با فاصله‌های ۱۵۰ سال از بین رفته است.

عکاشه افزود: از آخرین زلزله در تهران ۱۸۴ سال گذشته است. از وقوع زلزله در تهران به دلیل ابعاد شهر، سازه‌های موجود، عرض جاده‌ها و میزان جمعیت وحشت داریم و اگر زلزله‌ای به وقوع بپیوندد، فاجعه خواهد بود.

این عضو هیئت علمی گروه ژئوفیزیک دانشگاه آزاد واحد تهران گفت: برای جلوگیری از این فاجعه پیشنهاد انتقال پایتخت به شهر دیگری را داده‌ایم. دو پایتختی بودن هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند و کشور‌های زیادی هستند که دو پایتخت دارند.

او بیان کرد: در ابتدا قرار بود کرج به صورت کمکی برای کاهش جمعیت تهران بیاید، ولی اکنون برای تهران مسئله‌ساز شده است. ریتم ۱۵۰ ساله وقوع زلزله در تهران امری واقعی است و هر چه قدر زودتر جلوی این حادثه را بگیرم، بهتر است. چون جمعیت تهران روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

عکاشه تصریح کرد: متاسفانه نمی‌توان جلوی زلزله را گرفت و اگر پایتخت را به جنوب و استان‌هایی مثل شیراز منتقل کنیم، قطعاً خیلی بهتر است.

ایران جزو ۶ کشور اول بلاخیز دنیا است

پدر علم زلزله شناسی ایران گفت: ایران از ۴۹ بلایای طبیعی، دچار ۳۱ بلا است و جزو ۶ کشور اول بلاخیز دنیاست. در شهری که روی گسل‌های توانمند و صد‌ها گسل کوچک قرار گرفته است هر لحظه امکان شروع ساعت صفر وجود دارد اما فراموش می‌کنیم و تنها در زمان وقوع زلزله کمی فکر می‌‌کنیم. بیش از ۹۰ درصد مردم تهران هیچ کار جدی برای مقابله با زلزله انجام نداده اند.

او گفت: آخرین زلزله بزرگ تهران ۱۸۴ سال پیش و در ۲۷ مارس ۱۸۳۴ میلادی در شرق تهران به بزرگی ۷ ریشتر به‌وقوع پیوست و مناطقی مثل شمیرانات و دماوند را ویران کرد و صدمات قابل توجهی به بازار و ساختمان‌ها وارد شد.

عکاشه افزود: در سال‌های ۷۴۳، ۹۵۸، ۸۵۵، ۱۱۷۷، ۱۲۷۳، ۱۶۶۵ و ۱۸۱۵ میلادی، زلزله‌هایی به بزرگی میانگین ۷.۷ ریشتری در تهران به‌وقوع پیوسته است. این نشان می‌دهد که ایران شرایط مطلوبی درخصوص زلزله ندارد. در چارچوب طرح آژانس همکاری‌های بین المللی ژاپن با تهران، قرار شد ژاپنی‌ها طرحی اجرا کنند که در سال ۱۳۸۰ نتیجه آن منتشر شد. طرح دیگری نیز برای اطمینان از شدت درجه ۸ تا ۹ درجه تخریب انجام شد. متاسفانه فقط وقتی در کشور زلزله می‌آید به فکر می‌افتیم و بعد فراموش می‌کنیم که در پهنه تهران، روزانه زلزله‌هایی داریم.

شمال و جنوب تهران در خطر زلزله هستند

پدر علم زلزله شناسی در ادامه درباره گسل‌های موجود در تهران گفت: شمال تهران گسل‌های زیادی دارد، ولی زمین سفت است اما در جنوب تهران گسل‌ها کم، ولی زمین بسیار نرم و بنابراین جنوب تهران آسیب پذیرتر است. شمال تهران خانه‌ها مقاوم ولی گسل‌ها بسیار قوی هستند، به همین دلایل پایتخت باید جابه جا شود.

احتمال وقوع زلزله در هفته های آینده بعید است

عکاشه در پاسخ به این سوال که آیا در روز‌ها و هفته‌های آینده امکان وقوع زلزله بزرگ وجود دارد یا خیر گفت: بعید می‌دانم که زلزله دیگری اتفاق بیفتد. البته نباید فراموش کرد که منطقه شمال تهران بسیار زلزله‌خیز است و گسل‌های زیادی دارد. تهران قدیم هم چندین بار به دلیل زلزله ویران شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار