رصد‌خانه «تابناک» خبر‌هایی از اخبار روز برای مخاطبان آماده می‌کند که غیررسمی هستند، یا اینکه کمتر از اهمیت خود، مورد توجه قرار می‌گیرند. تیتر‌هایی مانند : توضیحات ظریف درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا / نامه وزیر معزول صمت به روحانی؛ علت برکناری افشا شد / عزل حقوقدانان شورای نگهبان از سوی مجلس امکان‌پذیر می‌شود و ... رصد‌خانه امروز تابناک را تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۸۴۹۱۶۰
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۸ 11 May 2020
تحولات در گذر است و اخبار روز هیچ گاه متوقف نخواهد شد؛ خبر‌هایی رسمی و گاه غیر رسمی؛ خبر‌هایی که مورد توجه قرار می‌گیرد یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبر‌هایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کمرنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.
رصد‌خانه «تابناک»؛ جایی است که خبر‌هایی گاه غیررسمی و گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبر‌هایی که گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند. در رصدخانه، تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.
 
عزل حقوقدانان شورای نگهبان از سوی مجلس امکان‌پذیر می‌شود

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح امروز (دوشنبه) و در جریان بررسی جزییات طرح اصلاح قانون آیین نامه داخلی مجلس به پیشنهاد محمدجواد فتحی رای دادند که براساس آن حقوقدانان شورای نگهبان مشمول ماده ۲۴ آیین نامه داخلی مجلس و تبصره‌های آن می‌شوند. بر این اساس اعتراض نمایندگان به عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان با تقاضای کتبی ۲۵ نفر یا به درخواست کمیسیون آیین نامه داخلی صورت می‌گیرد و پس از تشکیل هیئت رسیدگی به اعتراض از سوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی موضوع رسیدگی می‌شود و در صورتی که اکثریت اعضای هیئت رای بر عدم صلاحیت فرد مورد اعتراض دادند عضویت وی تعلیق خواهد شد. سپس گزارش در جلسه غیرعلنی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در جلسه علنی مجلس به رای گذاشته خواهد شد و در صورت رای مجلس به رد صلاحیت فرد، وی مستعفی شناخته خواهد شد. در جریان بررسی این پیشنهاد برخی نمایندگان عنوان کردند که در حال حاضر مجلس امکان نظارت بر عملکرد اعضای حقوقدان شورای نگهبان و امکان عزل آن‌ها را ندارد که با تصویب این پیشنهاد این امکان فراهم شد. /ایسنا

سفیر ایران در کاراکاس ارسال طلا از ونزوئلا به ایران را تکذیب کرد

حجت‌الله سلطانی سفیر کشورمان در کاراکاس در گفتگو با شبکه کونتراپونتو در پی شیوع ویروس کرونا در کشور ونزوئلا گفت: همکاری دولت ایران با ملت ونزوئلا در موقعیت بحران تقویت شده است. سلطانی در این باره اظهار کرد: اکنون روابط ما به ویژه از نظر همکاری تجاری قوی‌تر از همیشه است. ما در اینجا هستیم که تا جایی که می‌توانیم با مردم ونزوئلا همکاری کنیم. ما از [کشور‌هایی که]تحت تحریم بیگانگان هستند، حمایت می‌کنیم. او در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا متخصصان فنی ایرانی در پالایشگاه‌های ونزوئلا حضور دارند، بیان کرد: من حضور متخصصان فنی ایران در پالایشگاه‌های ونزوئلا را تکذیب می‌کنم. کارشناسان فنی ما در این کشور حضور ندارند؛ اکنون هیچ نیازی به آن وجود ندارد چراکه کارشناسان فنی در زمینه نفت به تعداد کافی در ونزوئلا وجود دارد. اگر در آینده نزدیک همکاری فنی ما لازم باشد، ما آماده‌ایم که کمک کنیم. سلطانی همچنین درباره این که آیا ایران به ونزوئلا بنزین فرستاده است، توضیح داد: تا به امروز، از ایران بنزین به ونزوئلا انتقال داده نشده است. دولت دو کشور مذاکراتی در زمینه همکاری‌های تجاری دارند، اما تا به امروز سوخت ایران به ونزوئلا نرسیده است. سفیر کشورمان در کاراکاس با رد ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی انتقال طلا از ونزوئلا به ایران گفت: ارسال مقدار عنوان شده ۹ تن طلا توسط دولت ایران را تکذیب می‌کنم. این یک شایعه بی‌اساس و محصول دام‌های رسانه‌ای بوده و کاملا نادرست است. /ایسنا

مطهری: آقای کدخدایی به نظام ضربه زدید

نماینده تهران در مجلس به توئیت انتقادی سخنگوی شورای نگهبان در مورد نظارت استصوابی واکنش نشان داد.روز گذشته بود که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در توئیتی کنایه‌ای به علی مطهری، مخالفت با نظارت استصوابی را مصداق فرار از قانون و آنارشیستم دانست.در همین رابطه علی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، در حساب توییتری خود نوشت: «آنارشیسم نحوه اجرای نظارت استصوابی توسط شورای نگهبان یعنی ملاک قرار دادن امیال و گرایش‌های فردی چند تن از اعضا‌ی شورا در بررسی صلاحیت نامزدهاست نه اعتراض به این رفتار. آقای کدخدایی! بهتر است از ملت به خاطر ضربه زدن به نظام عذرخواهی کنید.»
 
انتقادات تند و کنایه آمیز قاضی‌پور از حقوقدان شورای نگهبان

قاضی‌پور گفت: حقوقدانان شورای نگهبان در صداوسیما به ما می‌گوید فاسد، اما صداوسیما به ما ظلم کرد و اجازه نمی‌دهند از خودمان دفاع کنیم.نادر قاضی پور نماینده ارومیه در جریان بررسی اصلاح آئین نامه داخلی مجلس درباره نحوه معرفی حقوقدانان شورای نگهبان، گفت: من با معرفی برخی حقوقدان‌ها مخالف هستم و این را بار‌ها گفته‌ام و دو باره نیز از رئیس قوه قضائیه می‌خواهیم حقوقدانانی معرفی کنند که خوب و ماهر معرفی می‌کنند و به ویژه از ایشان می‌خواهیم حقوقدانانی از دانشگاه‌های ایران و نه فارغ التحصیلان خارج به خصوص انگلیس روباه پیر را معرفی کنند.او با بیان اینکه این را می‌گویم که به گوش ابراهیم رئیسی برسد، ادامه داد: ما در مجلس آینده نیستیم، اما نمایندگان به حقوقدانانی رای بدهند که اصل بی طرفی را در بررسی صلاحیت نمایندگان رعایت کنند.نماینده ارومیه گفت: هرچند ما شش نفر از آن‌ها را ما انتخاب کردیم و ما آن‌ها را اصلح می‌دانستیم هرچند یکی از آن‌ها در صدا و سیما ۹۰ درصد نمایندگان را فاسد اعلام کرد اگر ما فاسد هستیم او از ما فاسدتر است چرا که ما او را انتخاب کردیم صدا و سیما به ما ظلم کرد و اجازه دفاع به ما نداد.او گفت: من از رئیس قوه قضائیه می‌خواهم حقوقدانانی معرفی کند که ولایتمدار باشند و افرادی باشند که در زمان هشت سال دفاع مقدس در جبهه مشغول بودند و نه در انگلستان مشغول درس خواندن.
 
دفاع تمام قد ذوالنور از عملکرد رحمانی‌فضلی در حوادث آبان ۹۸
 
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: در حوادث آبان سال ۹۸ وزارت کشور و شخص وزیر به صورت شبانه روزی تمام تلاش خود را مصروف داشتند که حادثه‌ای رخ ندهد و اگر حادثه‌ای روی داد کمترین هزینه را داشته باشد.مجتبی ذوالنوری در جلسه علنی علنی امروز- دوشنبه- در تذکر با اشاره به اظهارات اخیر علی مطهری درباره حوادث آبان، اظهار داشت: اخیراً برادر عزیزم آقای دکتر مطهری اظهار کرد که وزیر کشور عامل کشتار حوادث بنزینی سال ۹۸ بود که جا دارد از موضع کمیسیون امنیت ملی و عضو شورای امنیت کشور که از نزدیک شاهد اتفاقات بودند، توضیحاتی ارائه کنم.وی افزود: در زمان این حوادث شاهد تلاش‌های وزیر کشور بودم، این مطلب واقعیت ندارد و انصافاً دستگاه‌های ذی ربط از جمله وزارت کشور و شخص وزیر به صورت شبانه‌روزی تمام تلاش خود را مصروف داشتند که حادثه‌ای رخ ندهد و اگر حادثه‌ای روی داد کمترین هزینه را داشته باشد.
 
نظر فعال اصولگرا درباره نقش احمدی‌نژاد در مجلس آینده

قدیری ابیانه در ادامه با گفتن اینکه «احمدی‌نژاد در مجلس یازدهم پایگاهی ندارد» افزود: حضور چهره‌هایی، چون حاجی‌بابایی، شمس‌الدین حسینی و نیکزاد را در مجلس نباید به حساب احمدی‌نژاد گذاشت و تصور کرد که او در مجلس بعدی حرفی برای گفتن دارد. در واقع حضور افراد در دولت نمی‌تواند نشانه‌ای از وابستگی‌شان به رئیس دولت باشد. همان‌طور که شهید رجایی در دولت بازرگان حضور داشت و بهزاد نبوی هم معاون شهید رجایی بود، یکسری از افراد هم برای خدمت به نظام با احمدی‌نژاد همکاری کردند.او توضیح داد: مشکل اصولگرایان با محمود احمدی‌نژاد این است که ایشان دچار انحراف فکری شد و به همین دلیل اتحاد دوباره اصولگرا‌ها با احمدی‌نژاد با هر عنوان و موضوعی بعید است. البته قویاً معتقدیم، او از فساد مالی مبراست و تنها مشکلش منحرف شدن به لحاظ عقیده است که البته مشکل کمی هم نیست.محمدحسن قدیری ابیانه در پایان گفت: گاه شنیده می‌شود که عده‌ای از افراطی‌گری در مجلس یازدهم ابراز نگرانی می‌کنند. در پاسخ به آن‌ها باید گفت، دلسوزی به معنی تندروی نیست. تندرو‌ها کسانی بودند که در زمان حمله به آمریکا پیشنهاد دادند ایران به حمایت از صدام وارد فاز نظامی شود.
 
روایت رهامی از شعار‌های زنده باد و مرده باد در مجلس نهم

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مجلس دهم توانست کشور را به آرامش برگرداند و این آرامش را به جامعه القا کند و از این جهت موفق بود. حجت‌الاسلام و المسلمین محسن رهامی در گفتگو با ایسنا، با بیان این که برای ارزیابی عملکرد مجلس دهم باید آن را با مجالس پیشین به خصوص مجلس هشتم و نهم مقایسه کرد، افزود: مجلس دهم توانست کشور را به آرامش برگرداند و این آرامش را به جامعه القا کند و از این جهت موفق بود. در مجلس نهم به یاد داریم که صحن مجلس به محل شعار‌های زنده باد و مرده باد و پمپاژ ناآرامی و بداخلاقی به جامعه بود، ولی مجلس دهم این ایراد را رفع کرد.

وی اظهار کرد: من در زمان انتخابات ۹۴ رئیس کمیته ائتلاف و رایزنی شورای عالی اصلاح طلبان بودم و در آن دوره به صورت فردی یا با جمعی دیگر از اصلاح طلبان به استان‌های مختلف سفر کرده و مردم را برای حضور در انتخابات تشویق می‌کردم. سال گذشته که چند سفر به استان‌ها داشتم متوجه شدم حضور مثل قبل نیست؛ زیرا مجلس دهم نتوانست توقعات آن‌ها را برآورده کند. الان ما هم باید مسئولیت افرادی که با لیست امید به مجلس رفتند را بپذیریم.

این فعال سیاسی با بیان این که مجلس اقداماتی مثل اصلاح قانون انتخابات که اکنون شروع کرده را باید در سال ۹۵ انجام می‌داد، خاطرنشان کرد: توجه به مسائل اقتصادی جامعه، کنترل قیمت‌ها، توزیع عادلانه ثروت کشور و تعمیق عدالت کار‌هایی بود که مجلس باید انجام می‌داد که کمتر به آن توجه کرد. مجلس دهم همچنین گزارش نداد که چند درصد از وعده‌های خود را عملی کرده و با چه مشکلات و موانعی مواجه بوده است. رهامی در ادامه خاطرنشان کرد: مجلس در حوزه‌هایی هم موفق عمل کرد، اما تعدادی از کسانی که با لیست امید به مجلس رفتند برای این که در دوره بعد رد صلاحیت نشوند در مجلس سکوت کرده یا خط خود را از اصلاح طلبان جدا کردند. فراکسیون امید هم انسجام لازم برای پیگیری وعده‌های خود را نداشت. برخی نمایندگان هم دنبال منافع شخصی رفتند گرچه تعداد آن‌ها کم بود، اما اقدام آن‌ها برای کل نمایندگان مجلس بد تمام شد.

وی در پایان چنین ابراز عقیده کرد: اختیارات مجلس در قانون اساسی مشخص بوده و بسیار بیشتر از اختیارات مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اما نهاد‌های موازی یا شورا‌ها در این سال‌ها قوی شده و در مقابل مجلس تضعیف شد و اختیارات مجلس در اختیار این نهاد‌ها قرار گرفت. خود نمایندگان هم در این زمینه کوتاهی کردند. در تهران ۷۰ درصد مردم پای صندوق رای نیامدند. عدم استقبال از انتخابات هم به عملکرد سایر نهاد‌های نظام و هم به خود عملکرد مجلس دهم برمی گردد. توقعی که مردم و جریان اصلاحات در این ۴ سال داشت، محقق نشد و آن‌ها دیگر به پای صندوق رای نیامدند و منتخبین هم با یک رای اقلیت به مجلس رای یافتند و همین نرخ مشارکت باعث شد که مجلس یازدهم هم عقبه قوی نداشته باشد.
 
نامه وزیر معزول صمت به روحانی؛ علت برکناری افشا شد

وزیر برکنار شده صمت در نامه‌ای به رئیس جمهور از تهدید واعظی در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی خبر داد! متن نامه رضا رحمانی وزیر عزل شده صنعت خطاب به رئیس‌جمهور به شرح زیر است:

حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
باسلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات، حتمأ مستحضرید در تاریخ ۱۷/ ۲ / ۱۳۹۹ جناب آقای واعظی با اینجانب تماس و تهدید کردند در صورت رأی نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رأی بگیرید بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.
امروز ۲۲/ ۲ /۱۳۹۶ که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجددأ جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفاء بدهم.
به استحضار میرسانم اینجانب حجت شرعی برای استعفاء نمی‌بینم و کماکان مثل ۱۹ماه و سالیان گذشته با تمام توان آماده خدمتگزاری بوده و بویژه در شرایط سخت کشور و تجربیات گرانبهایی که اندوخته ام کماکان آماده فداکاری و خدمتگزاری شبانه روزی به مردم عزیزمان هستم از اینکه در دوره حدود ۱۹ ماهه مسئولیت اینجانب علیرغم برنامه ریزی‌های دشمنان نظام و انقلاب برای تعطیلی تولید کشور به مدد الهی و تلاش شبانه روزی همکاران صدیقم نسبت به حفظ، افزایش و رونق تولید و تأمین کالای اساسی و مایحتاج عمومی کشور به ویژه عبور از تحریم‌ها و حوادث مختلف و علی الخصوص بحران کرونا که مورد تأکید مقام معظم رهبری بوده است به خود می‌بالم و در تعجب هستم که چرا علیرغم حصول نتایج درخشان و قابل افتخار می‌بایست اینگونه بنا به انگیزه‌های سیاسی تحت فشار قرار گیرم.
در هر حال هر تصمیمی بگیرید برای اینجانب محترم است و کماکان خود را خدمتگزار کوچک و عاشق ملت بزرگ ایران و سرباز ولایت میدانم.

رضا رحمانی
 
توضیحات ظریف درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا

وزیر خارجه درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا توضیحاتی ارائه کرد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در حاشیه جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جمع خبرنگاران و در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اظهارات اخیر سخنگوی دولت درباره تبادل زندانیان ایران و آمریکا بدون هیچ پیش‌شرطی گفت: آقای ربیعی امروز توضیحات خود را درباره تبادل زندانیان مطرح کردند، بنده مهر سال ۹۷ بر اساس تصمیمی که گرفته شد در نیویورک اعلام کردم جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تمامی زندانیان ایرانی که در آمریکا و یا در سایر کشور‌ها با فشار آمریکا زندانی هستند با تمام زندانیان آمریکایی مبادله شوند این صحبت و مذاکره‌ای بوده است که ما درباره مبادله زندانیان داشته ایم.او ادامه داد: از آن زمان آمریکایی‌ها تاکنون به آن پاسخ نداده اند، بنابراین صحبت‌های آقای ربیعی در ادامه همین صحبت هاست.وزیر امور خارجه تصریح کرد: خواستار آزادی تمام کسانی که در ایران دستگیر و تمام کسانی که به درخواست آمریکا در کشور‌های مختلف به دلایل غیر منطقی مانند عبور از تحریم‌های غیر قانونی آیلات متحده دستگیر و زندانی شده اند، هستیم. وزیر امور خارجه با بیان اینکه آقای «سیروس عسکری» از اتهامات واهی آمریکا تبرئه شده‌اند، تصریح کرد: وزارت خارجه ایران به شدت پیگیر فراهم کردن شرایط بازگشت او به کشور است. ظریف با بیان اینکه آقای عسکری در حال حاضر آزاد هستند، اما مشکل اقامتی دارند، تأکید کرد: درصورت اطمینان از منفی شدن تست کرونای آقای عسکری، وی با اولین پرواز به ایران بازمی‌گردد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار