مردم مازندران با رعایت پروتکل های بهداشتی مراسم دومین شب قدر ماه مبارک رمضان را در برخی مساجد و بقاع متبرکه با صدای ' الهی العفو ، العفو ' و ' علی ، علی ' برگزار کردند.
کد خبر: ۸۵۰۵۷۹
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸ 15 May 2020

 مردم این استان با شیوع ویروس کرونا شب های قدر متفاوتی را حداقل در یک قرن اخیر تجربه کردند به طوری که مجبور شدن با زدن ماسک و دستکش و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به عنوان پروتکل های بهداشتی وارد مساجد، مصلی و امامزادگان شدند و نسبت به سنوات گذشته نیز این آیین ها برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا از ناقل ناشناخته ، با جمعیت کمتری برگزار شد.
بر اساس این گزارش ، متولیان و هیات امنای تمامی مساجد ، مصلی ها و امامزادگانی که میزبان مراسم شب قدر بودند ، پیش از حضور مردم این اماکن را ضدعفونی کردند و در اکثر این اماکن برای رعایت بهتر فاصله گذاری اجتماعی مطابق با پروتکل های بهداشتی ،صندلی یک نفره برای نشستن مراجعه کنندگان ساماندهی شد تا بهتر بتوانند فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.
شرکت کنندگن در این مراسم امسال با توجه به تاکید وزارت بهداشت با ماسک ، دستکش و مهر ، تسبیح و صحف شخصی وارد مساجد، مصلی و امامزادگان شدند تا حداقل تجهیزات حفاظت فردی را در ابتلا به ویروس کرونا ، را با خود داشته باشند.
در شهر ساری مرکز استان مازندران آیین دومین شب قدر که شب شهادت حضرت علی (ع) اولین امام شیعیان محسوب می شود علاوه بر تعدادی از مساجد سطح این شهر در مصلی امام خمینی (ره) این شهر با حضور نماینده ولی فقیه و شهروندان این شهر با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شد.
برگزاری آیین شب های قدر و قرائت جوشن کبیر و قرآن به سر در فضای باز و پارک ها شهرهای استان از جمله پارک ملل ساری، باغ ملی بابل برای رعایت فاصله گذاری اجتماعی جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا از دیگر تجربه های برگزاری شب های قدر در سال جاری بود.
مردم دیار علویان در شب شهادت امام اول خود با بر سر گذاشتن قرآنها نوای " اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ کُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّکَ مِنکَ" سر دادند.

قرائت دعای جوشن کبیر به صورت دستجمعی و قرآن به سر کردن از جمله آداب شب های قدر بویژه احیاء شب بیست و یکم در مازندران است که امسال نیز طی ۲ ساعت برگزاری مراسم به جا آورده شد.

بر اساس اعلام اداره کل اوقاف ، مراسم شب های قدر مازندران امسال به خاطر شیوع کرونا تنها در یکهزار و ۲۰۰ اماکن مذهبی استان اعم از مسجد و بقاع امامزادگان برگزار شد. مازندران دارای یکهزار و ۲۲۲ امامزاده و بقاع متبرکه، ۴ هزار و ۴۰۰ مسجد و یک هزار و ۴۸۵ حسینیه یا تکیه است.

ویروس کرونا در استان مازندران از سی ام بهمن ماه با شناسایی ۲ بیمار در بابل شیوع یافت و براساس آخرین آمار با وجود روند نزولی بیماری کرونا در این خطه شمال کشور همچنان حدود ۴۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان های تحت پوشش دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل تحت درمان قرار دارند.
براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان بااضافه شدن یک هزار و ۸۰۸ بیمار مبتلا به کرونا در بیست و پنجم اردیبهشت ماه آمار بیماران کرونایی در سطح کشور به ۱۱۴ هزار و ۵۳۳ نفر رسید و در همین مدت بیش از ۹۰ هزار و ۵۳۹ بیمار نیز پس از بهبودی از بیمارستان ها مرخص شدند.
براساس آخرین آمار تاکنون ۶ هزار و ۸۵۴ بیمار نیز براثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند.

ایرنا

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۷
اجرش با خدا
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار