میل آدمی به خوراک و صرف خوراکی باعث شده که در نگاهی گذرا به خیابان‌های شهر کرج، یکی در میان شاهد مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، رستوران‌های با هویت فست فود باشیم و در این بین هستند فست‌فودی‌ها و رستوران‌هایی که خریداران برای خرید از آنجا صف بسته‌اند، فست‌فودی‌ها و رستوران‌هایی با قیمت‌های باورنکردنی؛ از کباب کوبیده ۱۰ هزار تومانی گرفته تا پیتزا خانواده هفت‌هزار تومانی.
کد خبر: ۸۵۰۸۱۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸ 16 May 2020

نگرانی از گسترش پیتزا‌های ارزان قیمت و افزایش استقبال شهروندان/ پديده‌ای به نام پيتزا 7 هزار تومانی!

به گزارش «تابناک البرز»؛ رئیس انجمن تغذیه استان البرز  با ابراز نگرانی از گسترش پیتزا‌های ارزان قیمت و افزایش استقبال شهروندان از این اغذیه گفت: در پخت این پیتزا‌ها از مواد مرغوب استفاده نمی‌شود و همین موضوع می‌تواند باعث به وجود آمدن مشکلات جدی برای سلامت افراد شود.

فرزانه باقرزاده با اشاره به عوارض مصرف فست فود افزود: مشکلات گوارشی، کبد چرب، بیماری‌های قلبی و عروقی، اضافه وزن، فشار خون و خطر ابتلا به دیابت از جمله خطرات احتمالی مصرف پیتزا و ساندویچ است، حال وقتی افراد اغذیه‌های ارزان قیمت با مواد نامرغوب و با کیفیت پایین عرضه می‌کنند، به طور قطع باید بیش از پیش منتظر ابتلای خریداران به انواع بیماری‌ها با شدت بیشتری بود.

رئیس انجمن تغذیه البرز گفت: اغذیه ارزان قیمت دارای چربی و نمک بالایی هستند و این فست فود‌های با قیمت پایین باعث بروز بیماری‌های غیرواگیر و حتی فشار خون در بین مصرف کنندگان می‌شود، به همین منظور افراد باید از خوردن اغذیه‌های ارزان قیمت پرهیز کنند.

یک نام برای یک محصول و چند کیفیت!

به دیدار ابوالفضل دهقان، رئیس اتحادیه‌ اغذیه فروشان مرکز استان البرز رفتم و علت ارزانی بعضی اغذیه‌ها را از او جویا شدم.

دهقان گفت: دلایل مختلفی برای قیمت پایین محصولات بعضی اغذیه فروشان وجود دارد، برای نمونه اغذیه فروشان ارزان قیمت از کاهوی ساده استفاده می‌کنند، در صورتی که برخی از اغذیه فروشان که محصولات خود را با قیمت بالاتر ارائه می‌دهند از کاهوی پیچ و فرانسوی در تهیه اغذیه خود استفاده می‌کنند.

او دیگر دلایل ارزانی بعضی فست‌فودها را فروش مربوط به سوسیس و کالباس عنوان کرد و افزود: سوسیس و کالباس با مارک و قیمت‌های مختلف از درجه یک تا سه در بازار موجود است که همه آنها مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو قرار گرفته اما از لحاظ کیفیت با هم فاصله دارند که باعث ارزان بودن برخی از این مواد غذایی می‌شود.

نظارت بر اغذیه فروشی‌ها چگونه انجام می‌شود؟

رئیس اتحادیه‌ اغذیه فروشان مرکز استان البرز در ادامه گفت: بازرسی‌ها توسط بازرسان سازمان صمت، بهداشت و اتحادیه به صورت هفتگی از اغذیه فروشان و فست فودی‌ها انجام می‌شود طی این بازرسی‌ها سود قانونی فست فود‌ها مشخص شده و هرگونه افزایش قیمت نسبت به قیمت تعیین شده که بر اساس مقدار وزن و کیفیت مواد مورد استفاده آن محصول مشخص می‌شود، گرانفروشی به شمار می‌رود و با آن برخورد می‌شود.

او افزود: سامانه ۱۲۴ سازمان صنعت معدن و تجارت و همچنین شماره تماس اتحادیه اغذیه فروشان و فست فودی‌های مرکز البرز به شماره ۳۳۴۲۱۳۷ آماده دریافت هرگونه شکایت و انتقاد شهروندان از اغذیه‌فروشی‌ها است.

ارائه محصولات با قیمت کم برای هر شهروندی در هر کجای دنیا وسوسه برانگیز است بنابراین اجتناب از مصرف اغذیه‌های بی کیفیت را نمی توان تنها به‌عنوان یک مسئولیت اجتماعی و فردی به شهروندان واگذار کرد بلکه انتظار می‌رود هم مسئولان و هم شهروندان آستین همت را بالا بزنند و روند گزارش‌دهی و نظارت را قوت بیشتری ببخشند تا بجای تقویت درمان در بیمارستان‌ها، پیشگیری از بیماری های فست‌فودی را قوت بیشتری ببخشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار