روحانی در ستاد مقابله با کرونا:
رئیس جمهور گفت: نماز عید فطر در سراسر کشور با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۵۰۹۶۷
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 16 May 2020

نباید اجازه بدهیم اضطراب در جامعه ایجاد نشود

به گزارش تابناک سمنان: حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا اظهار کرد: امیدوارم با بهره بردن از بهترین شب قدر شب بیست و سوم رمضان بتوانیم در این روز‌های سخت نسبت به سلامت جامعه و حیات مردم انجام وظیفه کنیم.

رییس جمهوری ادامه داد: پیشاپیش از مردم عزیز که در شب نوزدهم، بیست و یکم و امشب که پیش رو داریم قدردانی می‌کنم، چون در‌های شب‌های احیا، دستورالعمل‌ها را کاملا رعایت کردند و بسیار منظم و حساب شده و با اصول در مراسم حاضر شدند و قرآن به سر گرفتند؛ و از همه برگزارکنندگان این مراسم وعاظ، مداحان، مسیولان مساجد و حسینیه‌ها و بسیج مساجد کمال تشکر را داشته باشیم.

روحانی گفت: در واقع در شرایطی هستیم که نه باید بگذاریم اضطراب در جامعه ایجاد شود و نسبت به آینده ناامیدی و تردید ایجاد شود و همه نه باید بگذاریم شرایطی پیش بیاید که مردم احساس کنند از شرایط خطر این ویروس به طور کامل عبور کرده‌ایم.

دوران ویروس کرونا تمام نشده است

روحانی در ادامه افزود: این شرایط در مردم آثار روانی و تبعات در تصمیم‌گیری اقتصادی در آینده دارد. مسئولان اجتماعی و هم مسئولان اقتصادی و سیاسی برای مردم روشن توضیح دهند که دوران سختی نگذشته و دوران ویروس تمام نشده و همچنان با یک ویروس خطرناکی روبرو هستیم، اما با این حال شرایط ما از دیروز بهتر شده است.

رئیس جمهوری با تاکید براینکه شرایط ما نسبت به اوایل بهتر شده است، تصریح کرد: اوایل اسفند قبل را نگاه کنید ببینید چه اضطراب و به هم ریختگی بود و کسی نمی‌دانست چگونه باید عمل و مقابله کند و راه حل چیست و اینکه پنهان بودن این ویروس چقدر است یکی می‌گفت ۵ روز و دیگری می‌گفت ۱۵ روز. نمی‌دانستیم علائم ویروس چیست یکی می‌گفت سرفه و دیگری می‌گفت تب بالا.

روحانی تاکید کرد: در این مدت مهارت مردم و کادر درمانی ما به مراتب بالا رفته است. امروز پزشکان و پرستاران ما تقریبا این ویروس و علائم این ویروس را می شناسند. روزهای اول نمی دانستند سردردهای مداوم، دردهای عضلانی، استخوان درد، از دست دادن بویایی و چشایی برای چیست و تنها به سرفه و تب اکتفا شده بود و بعد تنگی نفس. این سه اصلی نشانه‌های این ویروس شده بود و بعدها معلوم شد متفاوت است و در شکل‌های مختلف ظهور و بروز می‌کند و آثار آن هم مختلف است یعنی فردی ویروس گرفته فقط سر درد داشته، یکی فقط پا یا کمرش درد گرفته است. مهارت‌ها زیاد شده است‌ و روز به روز هم در پزشکان و متخصصین ما زیادتر می‌شود.

او اضافه کرد: نکته دوم اینکه تجهیزات ما هم بیشتر می‌شود. روز اول اگر از ماسک صحبت می شد ما نمی دانستیم n۹۵ چندتا داریم و کافی هست یا نیست، قابل تولید هست یا نیست؟ تولیدات ما مورد قبول بهداشت و درمان هست یا نیست؟ امروز شرایط ما کامل فرق کرده است. چند ونتیلاتور داریم؟ چقدر نیاز داریم؟ حتما باید از خارج وارد کنیم؟ الحمدلله ما از اینها عبور کردیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم باید بدانند شرایط فردای ما در زمینه مقابله با این ویروس بدتر از امروز نیست، گفت: مگر اینکه کسی بگوید چند ماه آینده جهشی پیدا می‌کند که بحث دیگری است. به حمدلله شرایط ما بهتر شده و مردم ضمن احتیاط باید به آینده خود اطمینان داشته باشند که شرایط ما در آینده بهتر خواهد شد، حتی اگر این ویروس جهش داشته باشد وموجی در اواخر تابستان یا پاییز داشته باشیم به نظرم از پیک اصلی در کشور عبور کردیم.

روحانی خاطرنشان کرد: بعضی از مردم بدن‌هایشان قدرت مقاومت پیدا کرده است و برخی عبور کردند و ندانستند عبور کردند و تمام شده و بدنشان مقاوم شده است‌. امروز اول اسفند و فروردین نیست ما آخر اردیبهشت هستیم و شرایط ما کاملا متفاوت است اما در عین حال باید کاملا حواسمان جمع باشد و احتیاط کنیم و فکر نکنیم تمام شده است. اجتماع و کنار هم قرار گرفتن و دستورالعمل ها را کنار گذاشتن به راحتی می‌تواند ۵ مبتلا در جمعیت را به ۵۰۰ مبتلا تبدیل کند و آن ۵۰۰ مبتلا به ۵ هزار مبتلا تبدیل شود.

او ادامه داد: ما آن زمان برای تخت و بیمارستان و نیروی انسانی و پزشک و پرستار و آزمایشگاه به مشکل می‌خوریم، باید حالت وسطی برای مردم‌ ترسیم کنیم. اضطراب و دلهره درست نکنیم، بی تفاوتی هم درست نکنیم. محققین و پزشکان ما و همه باید این را برای مردم توضیح دهند. الحمدلله در کشور نه دعوای جان و دین داریم و نه دعوای نان و جان. دین و جان و نان ما در کنار هم است‌. هم شب‌های احیا داشتیم هم در جاهای سفید نماز جمعه هست و بعد از ماه رمضان بازگشایی اماکن مقدس و متبرکه را داریم، هم فعالیت پزشکی و دستورالعمل‌ها است که انجام می‌شود.

تا اطلاع ثانوی باید فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شود

رئیس جمهور بیان کرد: ما روز اول مواجهه با این ویروس در کنار خطر سلامت مردم متوجه خطری شدیم و این خطر را از رسانه های بیگانه لمس کردیم. دیدم می‌خواهند به بهانه بیماری کشور را تعطیل کنند و به هم بریزند. همانطور که در کشور سلامت یک ضرورت و خدمت ضروری است، آب و برق و گاز هم ضروری است و نمی‌توان آن را تعطیل کرد. بسیاری مسائل به عنوان خدمت ضروری در جامعه مطرح است، برخی کالاها هم ضروری است، مواد غذایی و ضدعفونی. در قدم اول روی کالاها و خدمات ضروری متمرکز شدیم و محکم و قاطع ایستادیم که همه جا بدون تعطیلی حتی یک روز باید به فعالیت‌های خود ادامه دهیم و این کار را در کشور کردیم.

روحانی تصریح کرد: بعضی از کشورها در ابن زمینه ها مشکل پیدا کردند. الحمدلله ما مشکل چندانی هم پیدا نکردیم. بعد آمدیم گفتیم قسمت‌های کم ریسک بازگشایی شود و بعد مراحل بعدی را انجام دادیم. الحمدلله در جاهایی که مردم مراعات کردند کارها خوب پیش رفته است البته هنوز در بعضی جاها باید در آموزش دبستان ها، دبیرستان ها و دانشگاه ها بیشتر کار شود و حساب شده تر باشد که یا در فضای مجازی یا در سال آینده جبران شود.

او اضافه کرد: در شرایط فعلی بهداشت فردی برای ما اصل است. شستن دست و ماسک زدن و استفاده از دستکش کارهای فردی است که هر فردی باید دنبال کند و ادامه دهد. تا اطلاع ثانوی باید فاصله گذاری هوشمند را داشته باشیم و ممکن است ماه ها طول بکشد. اصلا مدتی عادات گذشته را فراموش کنیم، به هم می‌رسیدیم دست دراز می‌کردیم و هم را در آغوش می‌گرفتیم، خانه پدر و مادر می‌رفتیم، فراموش کنیم و با تلفن و فضای مجازی و طرق دیگر با مراعات فاصله اجتماعی زندگی کنیم.  

رئیس جمهور تاکید کرد: کرونا هست و باید زندگی خود را با آن تطبیق دهیم. علاوه بر بهداشت فردی و رعایت فاصله گذاری هوشمند اجتماعی، به فرد مبتلا باید حواسمان باشد. فرد مبتلا باید فوری از جامعه جدا شود. این را در قالب مصوبه این شورا ابلاغ کردیم که در این روزها متوجه شدم  ظاهرا اجرا نشده است. قرار شده بود هر فردی مبتلا است باید به خود او، خانواده و محل کارش ابلاغ کنیم. این نشده است، یعنی طرف آزمایش شده و مثبت بوده و حتی به خودش هم نگفتند. به خانواده و محل کار اطلاع داده نشده است. این به عنوان مصوبه جلسه ما بوده و ضروری است.

روحانی با بیان اینکه اختلاف نظرهایی هم وجود دارد، گفت: طرف عضو فلان دستگاه است، در جایی به عنوان مامور کار می کند و تست کردند و می گویند مثبت است، به نهاد مربوطه رفته در بهداری از طریق خون گفتند مبتلا نیستی و به کار خود ادامه بده. یعنی ناهماهنگی، یکی می گوید معیار خون است یکی می گوید سی تی اسکن، یکی می گوید معیار تست است، یکی گفته است تست سرولوژی.

او افزود: ما باید دستورالعمل های روشن و بسیار قاطع را به همه پزشکان ابلاغ کنیم‌ همانطور که WHO در هر مقطع اطلاعیه می دهد و دستورالعمل صادر می کند، وزارت بهداشت و درمان هم که اینقدر تلاس می کند اول به پزشکان و بیمارستان های خود توجه کند، اینها را یکسان و یکجور کنیم. باید به مردم آموزش کافی بدهیم. آموزش ما کافی نیست. پس افراد مبتلا باید قرنطینه شوند و این اصل است‌. اگر افراد مبتلا در جامعه بچرخند کارهای ما چه فایده ای دارد؟

هماهنگی ارگان‌ها موجب افزایش اعتماد مردم به دولت می‌شود

روحانی اظهار کرد: مسأله چهارم مسأله بیماریابی است و باید آن را به طور وسیع و علمی ادامه دهیم، آنها را کنار ببریم و قرنطینه و ایزوله کنیم تا سریعتر و حساب شده تر از این دوران عبور کنیم. برای پیروزی و موفقیت در این دوران ابتدا باید به‌دنبال اعتماد عمومی باشیم کار به دست مردم انجام می شود. مردم وقتی درست عمل می کنند که به دولت، وزارت بهداشت و پزشک و سخنگو اعتماد کنند. اگر اعتماد مردم متزلزل شود کار پیش نمی رود. اعتماد به دولت، نظام، مسئولین و مراجع ذی ربط اصل است. برای این اعتماد نیاز به شفافیت است هر چه با مردم صادقانه تر و شفاف‌تر صحبت کنیم اعتماد مردم بیشتر می‌شود. هرچه همکاری عمومی دستگاه ها و ارگان ها بیشتر شود، اعتماد بیشتر می شود.

رئیس‌جمهور گفت: هرچه همکاری عمومی ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی افزایش یابد، مقابله با کرونا امکان‌پذیرتر است. وقت زیادی برای دعوا و اختلاف‌نظر وجود دارد؛ به موقع دعوا می‌کنیم. الان موقع دعوا نیست. الان موقع اتحاد همه است. همه باید دست به دست هم دهیم تا مشکلات کرونا برطرف شود. همکاری، هماهنگی و اعتماد ارگان‌ها به یکدیگر موجب افزایش اعتماد مردم به دولت می‌شود.

روحانی با تأکید بر اینکه باید صدای مردم را بشنویم، گفت: مردم انتقادات و حرف‌هایی دارند، باید صدای آنها به خوبی شنیده شود. باید مردم برای چندین ماه زندگی همراه با کرونا آماده شوند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ممکن است در یک لحظه استانی سفید باشد و سپس در شرایط زرد و قرمز قرار گیرد؛ این موضوع بستگی به عملکرد مردم دارد.

او با بیان اینکه دوران بیماری کرونا تمام نشده است، افزود: باید در این زمینه هوشیارانه و حساب‌ شده عمل کنیم. کشورهایی که از ما پولدارتر هستند و تجهیزات پزشکی بیشتری در اختیار دارند، در مبارزه با بیماری کرونا گرفتار شده‌اند زیرا همکاری مردم در این کشورها کم است و اختلاف زیادی بین مسئولان وجود دارد. زمانی که اختلاف بین مسئولان افزایش یافته و اعتماد مردم به سیستم بهداشت و درمان کاهش یابد، شیوع این بیماری افزایش می‌یابد.

روحانی افزود: مردم بدانند که باید با ویروس کرونا زندگی کنند تا زمانی که یا این ویروس از بین برود، که بعید می‌دانم، یا درمان قطعی برای آن پیدا شود، که هنوز پیدا نشده است، یا واکسن مطمئنی کشف شود، که هنوز درست نشده و اگر اختراع شود، معلوم نیست چه زمان به دست ما برسد.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: باید برای افرادی که در جامعه دچار فشار زندگی هستند و شرایط زندگی‌شان خوب نیست، بسته‌های حمایتی درست کنیم. جمعیتی بیکار شده‌اند و شغلی ندارند؛ بعضی از آنها پس از سه ماه تازه می‌خواهند مشاغلشان بازگشایی شود و بعضی دیگر هنوز اجازه فعالیت ندارند؛ این افراد آبرودار هستند، چِک دارند، مستأجر هستند و باید اجاره بپردازند. همه باید کمک کنیم.

اختصاص بسته‌های حمایتی برای اقشار آسیب دیده از کرونا

رئیس جمهور افزود: ما باید برای افرادی که در کشورمان مشکلاتی برایشان ایجاد شده بسته های حمایتی در نظر بگیریم. دولت به تنهایی قادر نیست اما همه کمک می کنند. همه در صحنه هستند. شرکت‌های دانش‌بنیان در دو، سه ماه اخیر کارهای بزرگی را انجام دادند و بار سنگینی بر دوش دارند. شاید این شرکت‌ها در دو، سه ماه آینده به تولید واکسن رسیدند البته تولید واکسن دوره طولانی دارد. بعید است تولید واکسن در سال جاری امکان‌پذیر باشد. شرکت‌های دانش‌بنیان باید تمام توان خود را برای تأمین داروها و نیازمندی‌های کشور به کار گیرند.

روحانی درباره تولید و صادرات کشور گفت: کشور نیاز به ارز برای صادرات و واردات دارد. ما همه چیز را بررسی کردیم. همه باید به میدان بیاییم. اگر چشم ما به بشکه نفت است، قطعاً به مشکل برمی‌خوریم. اما اگر چشم ما به دست صادرکنندگان صالحِ وطن‌دوست و ملت‌دوست باشد، مشکلی نخواهیم داشت. در صورتی که صادرکنندگان ما با همه توان اجناس را صادر کنند و دلار آن را به کشور بازگردانند، مشکلی نخواهیم داشت. باید همدیگر را یاری کنیم تا ارز لازم به کشور بازگردد. همه باید به صحنه بیاییم تا تولید و صادرات عملیاتی شود.

او تصریح کرد: در ابتدای جلسه امروز گزارش خوبی ارائه شد؛ اینکه در بسیاری از کشور‌ها تلفات افراد سالمند بسیار بالا است، تعداد متوفیان آن بالا است، اما در کشور ما افرادی که فوت کردند، اکثریت افرادی بودند که سن آنها ۶۰ تا ۷۰ سال به بالاست؛ بسیاری از آن‌ها سالمند بودند، اما در کشورما سالمندان در خانه سالمندان معمولا زندگی نمی‌کنند؛ یک درصد از سالمندان در خانه سالمندان زندگی می‌کنند، ۹۹ درصد سالمندان در منازل فرزندان و اقوام خود زندگی می‌کنند و به آن‌ها رسیدگی بهتری می‌شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه فقط ۱.۵ درصد از آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا مختص سالمندان در کشورمان بوده است، گفت: در مجموع از تعداد ۵۱ هزار سالمند در کشور، سال قبل ۳۱۲ فوت کردند؛ امسال هم تاکنون طبق گزارش‌ها ۳۸۲ نفر بوده است و خیلی رقم افزایش پیدا نکرده است که این خبر خوشی بود که در جلسه ارائه شد. در مجموع مراقبت خوبی از افراد سالمند صورت گرفته است.

 راهپیمایی روز قدس در تهران به شکل نمادین برگزار می‌شود

او درباره راهپیمایی روز قدس گفت: روز قدس امسال در ۲۱۸ شهرستانی که وضعیت آن‌ها سفید است و نماز جمعه در آن برقرار است برگزار می‌شود، البته با مراعات همه پروتکل‌های بهداشتی؛ البته این مراسم نه به صورت راهپیمایی بلکه صورت اجتماع در نماز جمعه برگزار می‌شود.

روحانی ادامه داد: برای شهر تهران دستورالعمل ویژه‌ای در نظر گرفته شده، تهران شرایط قرمز دارد؛ اما خیلی سخت است به عنوان پایتخت در آن خبری نباشد و بر طبق تصمیم گیری مراسم روز قدس به سپاه سپرده شده و از یک مبدا تا انتها حرکتی به وسلیه خودرو که در واقع حرکت تبلیغی است انجام می‌شود و اجتماعی مردمی نداریم.

رئیس جمهور در مورد آخرین تصمیم برای برگزاری نماز عید فطر هم گفت: بنا شد در سراسر کشور نماز عید فطر برگزار شود، اما نه در مصلا‌ها و اماکنی که اجتماعی بزرگ مثل سال‌های گذشته انجام می‌شد، بلکه هر مسجدی می‌تواند را رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی نماز را برگزار کنند مردم در منازل خود هم می‌تواند نماز را بخواند. دوران ویروس کرونا تمام نشده، ولی شرایط ما از دیروز بهتر است.

روحانی با اشاره به روند بازگشایی حرم‌های متبرکه، بیان کرد: بنا شد صحن‌های اماکن مقدس بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب دستورالعمل‌های تعیین شده بازگشایی شوند؛ اما همچنان رواق‌ها و حرم‌ها بسته خواهند ماند. بنا شد تا اطلاع ثانوی سه ساعت صبح و سه ساعت بعد از ظهر در‌های صحن باز شود تا مردم با حضور در صحن‌ها به اعمال زیارتی خود پرداخته، ولی این توقف نباید بیش از حد باشد؛ البته این آغاز کار است و در آینده شرایط بهبود پیدا خواهد کرد.

آغاز فعالیت دانشگاه‌ها از ۱۷ خرداد ماه

رئیس جمهور ادامه داد: رستوران‌ها هم بعد از ماه مبارک رمضان در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی فعالیت‌های خود را از سر می‌گیرند. کنکور هم در چارچوب همین پروتکل‌ها انجام خواهد شد. دانشگاه‌ها غیر از رشته‌های پزشکی که اکنون فعال هستند و فعالیت خود را از ۱۷ خرداد در حوزه آزمایشگاه و کارگاه‌ها آغاز خواهند کرد. فعالیت‌های ورزشی بازگشایی خواهند شد البته این کار باید در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی و بدون تماشاچی باشد، هیچ اجتماعی را شاهد نباشیم و تماشاچی در این حوزه حضور نداشته باشد که این پروتکل هم از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ابلاغ خواهد شد.

روحانی در پایان با اشاره به فعالیت هتل‌ها در این ایام تاکید کرد: در این ایام هتل‌ها کاملا بسته نیستند و فقط قسمت رستوران آن‌ها بسته بود. هتل‌ها باز بوده مردم می‌توانستند به هتل بروند و حتی می‌توانستند به رستوران هتل بگویند که غذا را برایشان به اتاق هتل بیاورد؛ ولی بعد از ماه مبارک رمضان رستوران هتل‌ها هم فعال خواهد شد. امیدواریم خداوند متعال به حق این شب‌های عزیز اعمال ما را مورد درگاه خود قرار دهد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار