کد خبر: ۸۵۱۲۳۴
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳ 17 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ فروش سنگهای گرانبها و انگشترهای چند صد میلیونی در بازار فضای مجازی داغ است. بازاری که با چند کلیک می توان انواع الماس های زیبا را مشاهده و همچنین خرید و فروش کرد. البته تاکید کارشناسان برای معامله در این بازار گرفتن تاییدیه کارشناسی و آزمایشات تخصصی است.

از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن پیدا می شود؛ بازار بدون محدودیتی که بیشتر شمایل زیرزمینی بودن را دارد و محلی برای داد و ستدهای اعجاب انگیز است. اجناس خاصی که شاید در جست و جو چند روزه درکوچه پس کوچه های بازار پیدا نشوند خیلی راحت به قاعده چند کلیک ساده در دسترس قرار می گیرند. خرید این جواهرات گرانبها که قیمت هر کدامشان چند میلیارد تومان است آنقدر پیچیده و قاعده مند است که در توضیحات معامله شرط کارشناسی و آزمایشات درج می شود. برخی از این اجناس برای ارزش گذاری به کشوری دیگر فرستاده می شود و ارزش بین المللی و کلکسیونی دارد. اینها بهانه ای برای تهیه گزارش و جست وجو می شود. کالاهایی که گنجینه های ناشناخته فضای مجازی هستند و برای بررسی قیمت هایشان با کارشناس طلا و جواهر در این باره گفت وگو کرده ایم.

بازار نیست؛ بلکه بیشتر شبیه جزیره گمشده گنج است البته اگر مثلث برمودایی نباشد که در آن سرمایه ها ناگهان غیب می شوند!  با این حال تماشایش حسی خوشایند و لذت بخش دارد.

۱- لمس ۳۰قیراطی زیبا و منحصر به فردی که ۱۲میلیارد تومان قیمت گذاری شده است آن هم به شرط کارشناسی. به گفته «حمید علیمردانی» کارشناس طلا و جواهر اغلب این الماس های شناسنامه و مدارک آزمایشگاهی دارند. الماس ۶۲/ ۳۰ قیراطی «بلوهارت» آبی رنگ است و طرحی شبیه به قلب دارد. درجه رنگ این الماس به طور دقیق مشخص نیست و آن را آبی تیره یا آبی نقره‌گون می‌نامند. در هر حال بنا بر ظاهر سنگ و براساس سیستم درجه‌بندی رنگ GIA، در رده‌ آبی پررنگ یا درخشان فانتزی قرار می‌گیرد. احتمال شکل‌گیری این چنین الماس‌هایی در مقایسه با دیگر الماس‌های طبیعی کمتر از یک درصد است.» الماس هایی با ارزش های متعدد در بازار مجازی وجود دارد که حتی به قیمت های ۳۰ تا ۶۰ میلیارد تومان هم می رسد.

۲۰میلیارد تومان برای شهاب سنگ ۱۰و نیم کیلویی قیمت­ گذاری شده است. به گفته فروشنده، چگالی این شهاب سنگ ۷۰/۲ است و جذب آهنگربا نمی شود. کارشناس طلا و جواهر می گوید: «شهاب سنگ‌ها نه فقط در بازار آزاد خرید و فروش می‌شوند، بلکه کالای پرطرفداری برای معامله گران شهاب سنگ هستند که همه حواسشان را روی افزایش قیمت این سنگ‌های آسمانی متمرکز می‌کنند. مجموعه داران یا همان کلکسیونرهای شهاب سنگ حاضرند هزاران دلار بابت نمونه‌های نادر پرداخت کنند. قیمت غیرکندریت‌های( شهاب سنگ های غیر فلزی)  نادر رو به افلاک می‌گذارد. نباید از اینکه قیمت این نوع شهاب سنگ‌ها از گرمی‌۵۰ دلار تا گرمی ‌صدها دلار است تعجب کنیم. البته ارزش شهاب سنگ‌هایی که از مریخ یا ماه هستند بسیار بیشتر و گرمی‌ ۲هزار دلار است.» وشهاب سنگهای دیگر هم در بازار مجازی به فروش می رسد که قیمت هایشان تا ۵۰میلیارد تومان هم می رسد.

سنگ فیروزه نیشابور شناسنامه دار، ۵میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان. این سنگ کلکسیونی که محک و سیاه چالی که مغز سنگ است. به گفته فروشنده این سنگ میراث خانوادگی است و برای کارشناسی ۲۰میلیون تومان هزینه کرده و در بازار دبی ۳۵۰هزار دلار قیمت گذاری شده است. مجموعه سنگها و کلکسیون های سنگ چندصد میلیارد تومان قیمت گذاری شده است.  علیمردانی با بیان اینکه بازار این نوع سنگها بسیار تخصصی است می گوید: «حتماً باید برای خرید چنین سنگهایی با قیمت بالا با کارشناس وارد عمل شد. گاهی شناسنامه را هم جعل می کنند. این گوهر در رنگ های آبی تیره، آبی کمرنگ تا سبز پررنگ موجود است. هر چه رنگ آبی تیره به رنگ سبز غالب تر باشد ارزش بیشتری پیدا می کند. این سنگ در ایران، تبت، آمریکا و مصر استخراج می شود. اما نوع نیشابوری باارزش ترین نوع در دنیا از نظر تجاری است. فیروزه مصری در ایران به دلیل نایاب تر بودن قیمت بسیار بالایی دارد اما قیمت سنگ فیروزه آمریکایی پایین تر است.»

تعداد انگشترهای عتیقه و خاص کم نیست. قیمت این انگشترها از صد میلیون تا چند میلیارد تومان است. انگشتر باباقوری حدود یک میلیارد تومان قیمت گذاشته شده. فروشنده در توضیحات نوشته که این جواهر در حراجی های بین المللی میلیون دلاری ارزش گذاری می شود و به حضور کارشناس هنگام خرید تأکید می کند. پست عقیق در بازار فضای مجازی جذاب است. این انگشتر  هم یک میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. اما انگشتری با نگین سرخ که به عنوان انگشتر نقره سنگ کهنه نامگذری شده ۱۱میلیارد تومان قیمت گذاری شده است. کارشناس طلا و جواهر می گوید: «انگشتر ملاکهای متعددی برای قیمت گذاری دارد. دست ساز بودن و قدمت و نوع سنگ به کار رفته در آن ارزش انگشترها را مشخص می کند. البته امضای استادکار انگشتر و ملاکهای متعددی وجود دارد که ارزش این انگشترها را بالاتر می برد. نظر کارشناسی و آزمایشگاهی بسیار مؤثر است. این انگشترها برای اهلش ارزشمند است و شاید بعد از خرید نتوانیم به راحتی آن را بفروشیم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار