پروژه راه اصلی طالقان-هشتگرد جزو یکی از طرح های مهم‌ استان البرز است که از محل اعتبارات ملی به کارفرمایی راه و شهرسازی استان در حال ساخته شدن است تا علاوه بر کاهش مسیر سفر طالقان به البرز و پایتخت باعث رونق گردشگری و اقتصادی این شهرستان باشد.
کد خبر: ۸۵۲۱۴۸
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۳ 19 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ معاون‌مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز نیز درمورد علت تاخیر در افتتاح پروژه طالقان-هشتگرد که بنا بود در نیمه سال ۹۸ زیر بار ترافیک برود، گفت: در پی بارندگی های فروردین سال ۹۸ رانش زمین در چند نقطه جاده اتفاق افتاد که پیرو آن بازدید توسط وزیرراه انجام‌ و دستور پیگیری و اصلاح مشکل توسط وی داده شد. همزمان ‌مشاور را به کار گرفته و نقاطی که رانش ایجاد شده بود بررسی و راهکاریی برای هر کدام‌ اندیشیده شد که در شورای فنی وجلسات فنی وزارتخانه مطرح و طرح های ما تایید و نهایتا عملیات اجرایی آغاز شد.

جعفر قزوینیان گفت: در چند نقطه در قطعه یک در طالقان نیاز به تغییر مسیر و خاکبرداری های زیاد بود که باعث تاخیر در پروژه شد. اکنون تقریبا از ۵ نقطه مشکل ساز ۳ نقطه خاک برداری انجام شده و پیمانکاران در حال تکمیل هستند. برنامه این است که امسال این پروژه به بهره برداری برسد منتهی بدون تونل و تردد از مسیر کنار گذر صورت بگیرد.

 وی در مورد امنیت این جاده در مقابل رانش و ریزش گفت: در کشور جاده های کوهستانی داریم که عمر بالا و بیش از ۶۰ سال دارند و رانش هم گاهی در آن ها ایجاد می شود، ولی با توجه به مطالعات انجام شده و با توجه به اهمیت کار سعی کرده ایم تمام اطلاعات فنی را بکار ببریم که این جاده نیزاز بهترین و امن ترین مسیر عبور داده شود.

وی با اشاره به افتتاح این طرح در سال ۹۹ گفت: برنامه جدید برای افتتاح در شهریور ۹۹ بود ولی شیوع بیماری کرونا نیز این موضوع را تحت تاثیر قرار داد وکمی تاخیر در برنامه ایجاد شده است. امیدواریم با برنامه ریزی ها و تامین اعتبارانجام‌شده امسال این جاده زیر بار ترافیک برود. فقط تونل باقی می ماند که در سال آینده با توجه به اعتبارات پیش برده می شود.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان البرز اعتبار این طرح در سال ۹۸ را حدود ۳۰ میلیارد تومان به صورت مصوب عنوان کرد که حدود ۲۰ میلیارد تومان آن تخصیص یافت.

قزوینیان با اشاره به اینکه برای سال ۹۹، ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای پروژه هشتگرد- طالقان پیش بینی شده ابراز امیدواری کرد که با اختصاص این میزان بودجه در سال ۹۹ این جاده بدون احتساب تونل و از مسیر کنار گذر زیر بار ترافیک برود.

وی با اشاره به سختی پیشبرد کار در ارتفاعات بالا گفت: باتوجه به اینکه ارتفاع در نقطه احداث تونل بالاست، خاک از آب اشباع است که سختی کار را دو چندان‌کرده است. این پروژه در ابتدا به عنوان یک راه روستایی بود و یک مسیریابی داشت بعد به فرعی تغییریافت سپس به راه اصلی تبدیل شده و بازبینی ها در هر مرحله انجام شده است ولی حقیقت این است که عبور از سلسله جبال البرز سختی های زیادی دارد.

قزوینیان در پاسخ به میزان آسیب های محیط زیستی خاطر نشان کرد: پروژه از سال ۸۱ آغاز شده و ارزیابی های محیط زیستی باید از ابتدا انجام شده باشد اکنون پروژه تقریبا تمام شده و خاکبرداری های کنار گذر انجام شده است. سعی کردیم تا جایی که توانستیم از تخریب جلوگیری کنیم اکنون نیز آماده همکاری با محیط زیست برای نگهداری و حفاظت هستیم.

 بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی
فرماندار طالقان هم در خصوص این پروژه گفت: جاده طالقان-هشتگرد حدود ۴۲ کیلومتر است و ۳ فاز دارد. فاز "الف" در حوزه زمینی شهرستان طالقان است، فاز "ب" تونل و فاز "ج" در حوزه خاکی هشتگرد است. حدودا ۱۷ کیلومتر در طالقان قرار دارد و یک کیلومتر تونل داریم‌ که به دلیل زمانبر بودن تونل کنارگذر به طول ۶ کیلومتر احداث می شود. سال گذشته به دلیل بارندگی ها رانش ها و ریزش هایی در مسیر طرح اتفاق افتاد و اقدامات لازم در این مورد انجام‌ شد. اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه بیش از ۸۵ درصد است.

بهنام جهانی به میزان پیشرفت در سه فاز عملیاتی جاده اشاره و اظهار کرد: ازسمت هشتگرد کل عملیات آسفالت، خط کشی، نصب تابلو ها و علائم انجام شده و گاردریل ها در حال نصب است و تقریبا یک ‌ماه دیگر تکمیل می شود. در فاز «ب» تونل زمانبر است و حدود ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد . در بحث کنار گذرمشکلات زیادی وجود دارد و حدود ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد ولی چون‌منطقه درجای صعب العبور قرار گرفته برای خاکبرداری و ریزش برداری مشکلات و موانعی وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه با وجود تمام موانع کار در حال انجام است و مد نظر این است که تا۶ ماه آینده به اتمام برسد، گفت: درقسمت الف خاکبرداری در ۲ نقطه در حال انجام است. رانش و ریزش در این منطقه زیاد بوده و دو نقطه ریزش سنگینی وجود داشته ولی از فروردین پیمانکاران مشغول کار هستند و با توجه به تاکید استاندار به اتمام فعالیت حداقل هفته ای یک بار از این پروژه بازدید انجام‌ می دهم. در موضوع رانشی نیز اصلاحات واریانت در ۲ نقطه انجام می شود. آسفالت نهایی، خط کشی،نصب تابلو ها، علائم و گارد ریل در برنامه امسال است.

به گفته جهانی تاکنون حدود ۹۰ میلیارد تومان برای این ‌پروژه هزینه شده است وحدود ۱۰۰ میلیارد تومان برای اتمام پروژه با احتساب تونل نیاز است. وی ادامه داد: بدون احتساب تونل حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیارد تومان برای این طرح نیاز است. سال گذشته ۲۳ میلیارد تومان از اعتبارات ملی برای پروژه جذب شد.

فرماندار طالقان ضمن ابراز امیدواری از افتتاح این پروژه تا آبان ماه یا زودتر، تصریح کرد: مزیت پروژه این است که مسیر برای اهالی تقریبا نصف می شود و دیگر نیازی نیست از استان البرز به قزوین وارد و سپس به طالقان برویم بلکه از هشتگرد وارد طالقان‌ می شویم و مزایای زیادی در کوتاه شدن مسیر سفر دارد بنابراین ما مصر به زیر بار ترافیک بردن این جاده هستیم.

وی یکی دیگر از مزیت های این پروژه را رونق گردشگری و اقتصادی طالقان عنوان کرد و گفت: شهرستان طالقان یکی از جاذبه های گردشگری استان است و آمادگی پذیرش گردشگران را دارد.

با تکمیل این جاده و کوتاه شدن مسیر قطعا گردشگری و اقتصاد شهرستان نیز بیش از پیش رونق می یابد. اکنون هتل ۴ ستاره در حال احداث است و دارای اقامتگاه بوم‌گردی هستیم. قصد داریم بوم گردی را با دعوت از سرمایه گذاران رونق دهیم و از پتانسیل های گردشگری استفاده کنیم‌ که آورده اقتصادی نیز برای شهرستان خواهد داشت.

بر اساس این‌گزارش با توجه به میزان پیشرفت فیزیکی این طرح و اهتمام مسئولان استانی و ملی در مورد به سرانجام رسیدن جاده طالقان-هشتگرد انتظار می رود تا پایان سال ۹۹ شاهد بهره برداری از این طرح باشیم تا مردم طالقان به خواسته بحق خود در مورد بهره مندی از مسیر کوتاهتر برای دسترسی به پایتخت برسند. به تبع ایجاد هر راهی رونق اقتصادی نیز ایجاد می شود با توجه به پتانسیل های خوب شهرستان طالقان آینده اقتصادی این منطقه بعد از بهره برداری از این راه نیز پربار تر از گذشته خواهد بود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار