معاون زراعت جهاد کشاورزی ایلام گفت: سرمازدگی و افت دما در اسفندماه سال گذشته باعث افت ۲۰ تا ۳۰ درصدی تولید مزارع کلزای استان در مناطق گرمسیری شد.
کد خبر: ۸۵۲۳۳۰
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱ 19 May 2020

به گزارش تابناک ایلام ؛محمد علی اقدسی  اظهار داشت: سرمای اسفندماه سال گذشته در زمان بسیار حساس از عمر گیاه و هنگام گل دهی و تشکیل غلاف بود که موجب کاهش باروری مزارع کلزای استان در شهرستان های مهران و دهلران شد.

وی افزود: قبل از وقوع سرمازدگی پیش بینی ها حکایت از برداشت ۲۲ هزارتن کلزا داشت که به علت افت دما و یخ زدگی مزارع، این پیش بینی محقق نشد.

برداشت ۱۷ هزار تن کلزا از مزارع گرمسیری ایلام

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان ایلام هم گفت: تاکنون ۱۷ هزار تن کلزا از مزارع گرمسیری استان برداشت شد و عملیات برداشت دانه روغنی کلزا در این نقاط به روزهای پایانی خود رسیده است.

کامران سلیمان پور یادآور شد: با آغاز برداشت کلزا در مناطق سردسیری و معتدل عملیات خرید این محصول از کشاورزان شروع می شود.

وی اضافه کرد: باتوجه به اینکه عمده اراضی کشت کلزای استان ایلام در مناطق جنوبی واقع شده است بنابراین نهایت پیش بینی ها از برداشت یک هزار تن کلزا در مناطق سردسیر حکایت دارد.

سلیمان پور افزود: هشت مرکز خرید دانه روغنی کلزا در استان ایلام با ظرفیت ۲۶ هزار تن در نظر گرفته شده است و در زمینه خرید و ذخیره کلزا هیچ‌گونه مشکلی وجود ندارد.

۱۰ هزار هکتار از اراضی زراعی استان ایلام به زیر کشت کلزا رفته است.

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته کشاورزان استان ایلام توانستند سال گذشته جایگاه دوم را از نظر تولید محصول گندم با کیفیت در کشور کسب کنند و همچنین ایلام استان پیشرو در تحقق برنامه ۱۰ ساله وزارت کشور در زمینه توسعه کشت کلزاست و اراضی سطح زیر کشت کلزا در استان ۲۰ درصد نسبت به برنامه ابلاغی بیشتر است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار