گورستان عصر آهن کلاک کرج که قدمتی مربوط به پیش از میلاد مسیح در سال‌های گذشته زیر ساخت و سازهای شهری مدفون شده است.
کد خبر: ۸۵۲۵۵۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۵ 20 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ معصومه تقی خانی، البرز پژوه با بیان این که گورستان عصر آهن کلاک کرج که قدمت آن به حدود سال‌های ۸۵۰ تا ۵۵۰ پیش از میلاد مسیح باز می‌گردند در سال‌های گذشته زیر ساخت و سازهای شهری مدفون شد، گفت: چندین سال پیش این گورستان به جای مانده در کلاک کرج که آثاری از دوران ماد را در خود جای داده گمانه‌زنی و تعیین حریم شد تا از تخریب بخش‌های مستند باقی مانده از دوران تاریخی ماد در آن منطقه جلوگیری و عملکرد باستان شناسی روی آن آغاز شود.

او افزود: گورستان مادی در کلاک کرج به منظور انجام عملیات گمانه‌زنی و ساماندهی پس از ارائه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران برای تصویب و تامین اعتبارات به پژوهشگاه میراث فرهنگی ارجاع و مقرر شد تا این پژوهشگاه برای تامین اعتبارات این طرح اقدام کند.

تقی خانی با بیان این که رشد بی رویه ساخت و سازهای شهری در کرج در یکی دو دهه اخیر موجب متصل شدن نواحی حاشیه این شهر به روستای کلاک بالا شده است، گفت: ساخت و ساز شهری در شهر کرج باعث شده تا روی گورستان تاریخی کلاک ساخت و ساز انجام شود.

او افزود: بر اساس اعتقاد اهالی محل، گورستان مادی محل دفن ساکنان ده پایینی کلاک تا ۵۰ سال گذشته بوده است.تفی خانی گفت: ۱۹ قلم سفالینه های کشف شده این گورستان زیر نظر میراث فرهنگی و گردشگری تهران نگهداری می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار