کد خبر: ۸۵۳۷۵۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶ 23 May 2020

 

کمپ های ترک اعتیاد مراکز اقامتی هستند که جهت درمان معتادان به مواد مخدر و با مجوز سازمان بهزیستی فعالیت می نمایند. این مراکز ، بیماران را در دوره های 3 الی 4 هفته ای پذیرش می نمایند که برحسب شدت بیماری این دوره می تواند افزایش یا کاهش یابد.
 
                                                   درمان معتادان در کمپ ترک اعتیاد چگونه است؟
 

انواع کمپ ترک اعتیاد

کمپ های ترک اعتیاد به  دو گروه اجباری و اختیاری دسته بندی می گردند.

برخی از کمپ های ترک اعتیاد طرف قرارداد با سازمان ها یا ارگان های مسئول در جمع آوری معتادان متجاهر هستند و افراد معتاد جمع آوری شده به به این کمپ ها ارسال می گردند. تمام یا بخشی از هزینه اقامت در این کمپ ها بر عهده دولت است.

برخی دیگر از کمپ های ترک اعتیاد به صورت کاملا خصوصی و خودگردان اداره می گردند و اقدام به پذیرش بیماران داوطلب می کنند و بیماران به صورت داوطلبانه به این مراکز مراجعه می نمایند.

بدیهی است که این مراکز جهت تامین هزینه های خود ، با توجه به امکانات رفاهی یا خدماتی که ارائه می دهند مبالغی را از بیماران دریافت می نمایند.

طبق پروتکل های سازمان بهزیستی ،کمپ های ترک اعتیاد باید دارای پزشک ، مددیار ، روانشناس و مشاور باشند و حداقل امکانات رفاهی و اقامتی را مهیا نمایند . برخی از مراکز ترک اعتیاد با فراهم کردن امکانات رفاهی ویژه سعی در آسان تر کردن دوران اقامت بیماران دارند.

کمپ ها نیز مانند هتل ها با توجه امکاناتی که دارند درجه بندی می گردند و الزاما برای انتخاب بهترین کمپ اعتیاد  نباید فقط به امکانات رفاهی آن توجه کرد بلکه حضور مددکاران و مشاوران دلسوز و با تجربه مقدم بر امکانات رفاهی یک کمپ ترک اعتیاد است و قطعا کمپی از هر نظر بهترین است که هر دو را با هم دارا باشد.

مراحل ترک اعتیاد در کمپ ترک اعتیاد

بیماران پس از مراجعه به کمپ ترک اعتیاد توسط پزشک مرکز معاینه و برای انجام برخی آزمایش ها به آزمایشگاه هدایت می گردند.

سپس جهت اولین مرحله از درمان ، برای سم زدایی به مدت حدود یک هفته وارد مرحله قرنطینه می گردند .

در این مدت بیمار زیر نظر پزشک و مدیاران متخصص دوره دوری از مواد مخدر را می گذراند . همچنین جهت تسکین درد و ناراحتی این دوره ممکن است داروهایی که مورد تایید سازمان بهزیستی نیز هست توسط پزشک مرکز برای بیماران تجویز گردد.

پس از طی یک هفته سم زدایی  وارد دوره درمان روحی و روانی بیمار می شوند . این دوره حدود 2 الی 3 هفته به طول می انجامد.

در طی این دوره بیماران توسط روانشناسان و مددیاران متخصص مرکز مورد روانکاوی و مشاوره قرار می گیرند و علت و چگونگی به وجود آمدن بیماری ریشه یابی می گردد .

درمان معتادان در کمپ ترک اعتیاد چگونه است؟

مددیاران و مشاوران مرکز ترک اعتیاد تلاش می کنند با برقراری یه رابطه دوستانه تا حد امکان آلام روحی و روانی بیماران را کاهش داده و از بین ببرند . در همین راستا طی جلستانی از خانواده های بیماران نیز دعوت می گردد تا جهت ریشه یابی و کمک به درمان بیماران مشارکت داشته باشند تا اگر ریشه های بیماری در رفتار و برخورد خانواده ها است اصلاح گردد.

بیماران در طول اقامت در کمپ ترک اعتیاد زندگی گروهی و روابط اجتماعی درست را با هم تجربه می کنند .

مراکز اقامتی ترک اعتیاد با توجه به امکانتی که در اختیار دارند می توانند اقامت  راحت و دلپذیری را برای بیماران فراهم نمایند. امکاناتی نظر سالن ورزشی ، استخر ، کافی شاپ ، سالن سینما  وهمچنین برگزاری مسابقات و بازی های گروهی می تواند بخشی از امکانات یا اقدامات کمپ های ترک اعتیاد باشند.

برخی از کمپ های ترک اعتیاد با توجه به امکاناتی که دارند سعی می کنند در طول اقامت بیماران آنها را با حرفه ای نیز آشنا کنند تا پس از ترک مرکز بتوانند در حرفه ای مشغول به کار گردند.

مراقبت های پس از ترک

کار جوهره وجود انسان است و انسان بی کار آبستن گرفتار شدن به انواع مرض و بزه است . لازم است که فرد درمان شده بلافاصله پس از ترک ، مشغول به کار گردد.

محل کار وی باید سالم و پاک باشد و در صورتی که احساس می کنید محیط کار فرد می تواند موجبات بازگشت وی را به مواد مخدر را فراهم کند باید محل کار وی تعویض گردد.

محیط خانواده نیز نقش مهمی در زنگی پاک فرد درمان شده دارد. لذا محیط خانواده باید عاری از هر نوع تنش باشد . تنش و استرس از مهمترین عوامل  بازگشت افراد به اعتیاد است.

یکی دیگر از دلایل بازگشت افراد درمان شده ، رفتارهای نادرست اطرافیان و ایجاد حس بی اعتمادی است . اگر رفتار همسایه ها و یا همکاران با فرد درمان شده همراه با سوء ظن و بی اعتمادی باشد فرد درمان شده انگیزه خود را از ادامه زندگی پاک از دست می دهد .

در چنین شرایطی محل زندگی و یا محل کار فرد باید تعویض گردد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد کمپ ترک اعتیاد و مشاوره رایگان می توانید بر روی آدرس سایت زیر کلیک نمایید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار