برای اکثر مشمولین عادی، در مقدار سهام عدالت رقم ۵۳۰ و یا ۴۹۰ هزار تومانی نقش بسته است. علت این اختلاف ۴۰ هزار تومانی، سود شرکت‌های سهام عدالت در یکی از مقاطع زمانی است.
کد خبر: ۸۵۵۴۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۶ 28 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ همزمان با آزادسازی سهام عدالت، بسیاری از سهامداران زمانی که به سامانه آزادسازی سهام عدالت مراجعه می‌کنند با رقم ۴۹۰ هزار تومان و یا ۵۳۰ هزار تومانی به عنوان رقم سهام عدالت مواجه می‌شوند. این در حالی است که در سال ۸۵ به همه مشمولین بلااستثناء مبلغ یک میلیون تومان، سهام عدالت در نظر گرفته شد. در این گزارش تلاش شده تا به این پرسش پاسخ داده شود.سهام عدالت در سال ۸۵ با هدف افزایش بهره‌وری شرکت‌های دولتی و گسترش مالکیت عمومی اجرا شد. در این طرح، ۶ دهک پایین درآمدی کشور مورد هدف قرار گرفت و برای هر نفر مبلغ ۱ میلیون تومان سهام عدالت در نظر گرفته شد و بنا شد که در مدت ده سال اقساط این یک میلیون تومان از محل سود شرکت‌ها جبران شود.در این باره علی قربانی، کارشناس اقتصادی، گفت: سال ۹۵، با گذشت ده سال از اجرای سهام عدالت، تنها نصف یک میلیون تومان سهم برداشته شده از دولت آن از محل سود شرکت‌ها تسویه شد.وی ادامه داد: البته برای نزدیک ۶ میلیون مدد جویانی که تخفیف ۵۰ درصدی داشتند سهامشان کاملاً تسویه شد به این صورت که ۵۰۰ تومان از محل سود شرکت‌ها تسویه شد و ۵۰۰ تومان دیگر نیز تخفیف در نظر گرفته شده برای این افراد بود.

سازمان خصوصی سازی نیز با پاسخ به ۲۷ سوال پرتکرار درباره سهام عدالت، با طرح این پرسش که " در برگه‌های سهام برخی مبلغ یک میلیون تومان درج شده در حالی که در سامانه مثلاً مبلغ ۵۳۲ هزار تومان سهام اختصاص داده شده. چرا؟ " پاسخ داد: در ابتدای آغاز طرح توزیع سهام عدالت مقرر گردیده بود به هر یک از مشمولین تا سقف یک میلیون تومان و به هر خانوار ۵ نفره یا بیشتر تا سقف ۵ میلیون تومان سهام عدالت تخصیص داده شود و ثمن آن از سود شرکت‌های سرمایه پذیر سهام عدالت در طول ده سال مستهلک گردد، اما میزان سود عایدی در طول ده سال جوابگوی میزان بدهی مشمولین نبوده است.

این سازمان همچنین نوشت: ارزش سهام تخصیص یافته به هر یک از سهامداران متناسب با میزان اقساط وصول شده از بابت ثمن سهام واگذار شده از محل سودده سال شرکت‌های سرمایه پذیر در مقاطع گذشته تعیین گردیده و در صورتحساب مشمولین در سامانه اینترنتی سهام عدالت درج و قابل مشاهده است که عمدتاً ارزشی معادل ۵ میلیون و ۳۲۰ هزار ریال داشته‌اند.

سازمان خصوصی سازی با اشاره به علت بیشتر یا کمتر بودن رقم سهام عدالت برای برخی از مشمولین، نوشت: برخی از افرادی که از طریق انتقال و تسهیم ارث، سهام عدالت به آن‌ها رسیده است ارزش سهام آن‌ها بیشتر هم می‌باشد و یا افرادی که قبل از سال ۱۳۹۵ سود سهام عدالت دریافت نموده‌اند به میزان سود دریافتی از ارزش سهام تخصیصی آن‌ها کاسته شده است و یا تعدادی از مشمولینی که به تأیید نهاد‌های حمایتی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور از ۵۰ درصد تخفیف در بهای واگذاری بهرمند گردیده‌اند ارزش سهام آن‌ها حداکثر معادل ۱۰ میلیون ریال بوده است.

این اختلاف ارقام در حالی است که برای اکثر مشمولین عادی، در مقدار سهام عدالت رقم ۵۳۰ و یا ۴۹۰ هزار تومانی نقش بسته است. علت این اختلاف ۴۰ هزار تومانی، سود شرکت‌های سهام عدالت در یکی از مقاطع است. این سود برای برخی واریز شد، اما برای برخی خوش شانس‌تر به جای واریز به حساب، به مقدار سهام عدالت آن‌ها افزوده شد.

در همین زمینه، صالح، رئیس سازمان خصوصی سازی گفت: برای مددجویانی که از تخفیف بهره‌مند بودند، عملاً سهام عدالت یک میلیون باقی ماند؛ اما ارزش سهام عدالت برای دیگر افراد رقم‌های ۴۹۰ هزار تومان و برای برخی دیگر نیز ۵۳۰ هزار تومان است.

وی ادامه داد: ممکن است سوال شود که تفاوت این دو در چیست؛ پاسخ این است که در یک مرحله زمانی، ۴۰ هزار تومان سود سهام عدالت برای برخی پرداخت شد و، اما برای برخی دیگر به سهام آن‌ها اضافه شد؛ بنابراین در سال ۹۵ میزان ارزش سهام ۱ میلیون تومانی به ۵۳۰ و ۴۹۰ تقسیم شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار