جمعی از فعالان محیط زیست استان اصفهان عضو " جمعیت پیام سبز " لغو مجوز زیست محیطی طرح‌ برداشت آب در بالادست رودخانه زاینده رود به منظور احیا و محافظت از تالاب بین المللی گاوخونی را خواستار شدند.
کد خبر: ۸۵۵۶۱۷
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۵ 28 May 2020

اعضای جمعیت حمایت از منابع طبیعی و محیط زیست پیام سبز در نامه‌ای خطاب به عیسی کلانتری معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین وضعیت تالاب بین‌المللی گاوخونی واقع در شرق اصفهان خواهان لغو مجوز زیست محیطی طرح برداشت آب در بالادست رودخانه زاینده‌رود شدند.

در این نامه آمده است: "تالاب بین‌المللی گاوخونی با کارکردهای متعدد در مرکز ایران با وجود بارش‌های مناسب در ۲ سال آبی گذشته نتوانست آبگیری شود و شرایط نامناسبی دارد. استمرار این وضعیت باعث بحران‌های زیادی در مرکز کشور خواهد شد و بنا به اظهارات و گزارشات متعدد صاحبنظران و کارشناسان از جمله کارشناسان همان سازمان، بارگذاری و افزودن بر مصارف حوضه (آبریز زاینده‌رود) از عوامل اصلی این وضعیت است".

در ادامه نامه جمعیت پیام سبز خطاب به رییس سازمان حفاظت محیط زیست آمده است: "در این شرایط و در کمال تعجب، معاون محیط زیست انسانی آن سازمان در بهمن ۹۸ طی نامه‌ای مغایر با کلیه اصول و مستندات علمی و قانونی و برخلاف موضع مکتوب آن سازمان، اجرای طرح انتقال آب بن - بروجن از حوضه بحرانی زاینده‌رود به حوضه پرآب و سیل خیز کارون را طی شروطی و بدون ارزیابی زیست محیطی بلامانع اعلام کرده است".

اعضای هیات مدیره جمعیت پیام سبز در این نامه تاکید کردند: " بدیهی است این اقدام غیرمعمول معاون محترم در عصر دانایی و شرایطی که راهکارهای احیا و حفاظت تالاب روشن است در تاریخ تالاب های جهان ثبت خواهد شد. بنابراین ضمن محکوم کردن صدور این نامه، استدعا دارد هرچه سریعتر دستور توقف طرح را اعلام نمایید".

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار