مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی البرز با اشاره به مشاهده یک نوع سوسک در مناطق مختلف البرز، گفت: این اولین بار نیست که استان با افزایش بیش از حد جمعیت حشره‌ای مواجه می‌شود و سال گذشته هم شاهد طغیان جمعیت پروانه‌ای با عنوان خانم قشنگ بودیم.
کد خبر: ۸۵۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲ 30 May 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ مرتضی امید بخش با اشاره به افزایش جمعیت سوسک‌های هارپالوس در مناطق شهری که باعث ایجاد نگرانی در برخی از خانواده‌ها شده، اظهار کرد: این سوسک‌ها از خانواده کارابیده هستند و به واسطه این که از تخم و لارو آفت‌های مزارع و زمین‌های کشاورزی تغدیه می‌کنند، حشرات مفیدی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: این سوسک‌ها  به واسطه افزایش جمعیتشان از مزارع به سمت مناطق شهری پرواز کرده‌اند که همین باعث ترس و نگرانی در برخی از خانواده‌ها شده است.

وی افزود: در حال حاضر این سوسک‌ها در مناطقی از البرز مثل محمدشهر، جاده ماهدشت، مهرشهر، فردیس، نظرآباد و اشتهارد مشاهده می‌شوند.

وی ادامه داد: سوسک‌های هارپالوس به هیچ وجه آسیبی ندارند و به خاطر علاقه شدیدی‌ که به نور دارند اطراف لامپ خانه‌ها و روشنایی معابر و پارک‌ها جمع می‌شوند.

امید بخش توضیح داد: اگر خانواده‌ها صبور باشند به خاطر اینکه این حشرات با ورود به فضاهای شهری چیزی برای خوردن پیدا نمی‌کنند، خود به خود از بین می‌روند به همین دلیل توصیه می‌کنیم مردم در مواجه با آنها تا جایی که می‌توانند از سم پاشی استفاده نکنند چون استفاده از سم برای سایر گونه‌های مفید نیز خطرناک است.

وی گفت: توصیه می‌شود مردم در زمان شب لامپ حیاط و واحد مسکونی خود را روشن نگذارند، اگر می‌خواهند پنجره خانه خود را باز کنند حتما از توری استفاده کنند و در نهایت چهارچوب درها و پنجره‌های خود را با سم خانگی آغشته کنند تا از ورود این حشرات تا حد زیادی جلوگیری کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: اگر مردم صبور باشند جمعیت این حشرات ظرف  حدود دو هفته کم کم به وضع متعادل باز می‌گردد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار