کد خبر: ۸۵۶۷۵۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۸ 31 May 2020
تابناک/جلسه‌ای به منظور حل مشکلات مردم سرخون در استانداری چهارمحال و بختیاری تشکیل و در خصوص خسارت وارده به اهالی، پرداخت خسارت‌ها، شناسایی منابع آلودگی و حل این مشکل توسط نهادهای ذی‌ربط با همکاری دانشگاه تبریز و لاهیجان بحث و تبادل نظر شد.
فارس من| ورود استانداری برای حل مشکلات سرخون

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، 18 اردیبهشت سال جاری مخاطبان سوژه‌ای با عنوان لزوم رفع آلودگی آب سرخون را در سامانه فارس من این رسانه ثبت کردند.

خبرنگاران فارس به صورت میدانی وارد عمل شده و از منطقه بازدید کرده و ضمن مصاحبه با مردم مشکلات منطقه را از نزدیک احصا کردند و در گزارش‌هایی با عناوین«سم سوءمدیریت بر جان بزرگترین شیلات کشور» و «وضعیت آب سرخون از زبان اهالی منطقه» و «نشت نفت با زندگی مردم سرخون چه کرد؟».

بعد از انتشار این گزارشات معاون مطالبه‌گری ستاد امربه معروف و نهی از منکر چهارمحال و بختیاری به پرونده هشت ساله مردم سرخون ورود کرد و خبر از پیگیری این موضوع از طریق مراکز ذی‌صلاح در پایتخت داد. (جزییات بیشتر)

هفته گذشته پس از پیگیری‌های مستمر خبرنگار فارس و جلسه 2 ساعته با معاون اقتصادی استاندار، بلاخره مسؤولان پای کار آمدند و تصمیم گرفتند با تشکیل جلسه‌ای با حضور مدیران کل دستگاه‌های مربوطه به این موضوع رسیدگی کنند.

آنچه در زیر آمده است روایت جلسه‌ایست که صبح امروز در استانداری چهارمحال و بختیاری با حضور مدیران مربوطه و همچنین نمایندگان مردم روستاهای سرخون تشکیل شد.

لزوم تعیین تکلیف فعالیت شیلات‌داران سرخون در سال99

محمود کیانی در این جلسه گفت: اداره کل دامپزشکی به عنوان تاییدکننده مجوز فعالیت مزارع پروش ماهی در سال 97 و 98 به صورت کتبی اعلام کرد که فعالیت شیلات‌ها در این منطقه مجاز نیست و بر همین اساس فعالیت شیلات‌ها متوقف شد و لذا برآورد خسارت وارده به آن‌ها در دستورکار قرار گرفت.

فرماندار شهرستان اردل با تاکید بر لزوم تعیین تکلیف فعالیت شیلات‌داران در سال 99 خاطرنشان کرد: آب منطقه‌ای همکاری لازم را در خصوص معافیت آب‌بهای شیلات‌داران داشته باشد.

اقدامات شرکت نفت برای جبران خسارات وارده به سرخون

سیاوش اورنگی در ادامه جلسه ضمن ارائه گزارشی از اقدامات شرکت نفت در راستای حل مشکل منطقه سرخون گفت: خط لوله مارون به اصفهان صعب‌العبورترین خط لوله ایران است و نفت خام پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و تبریز را تامین می‌کند.

مدیر شرکت خط لوله و مخابرات منطقه اصفهان با بیان اینکه شرکت نفت مسؤولیت اجتماعی خود را برای تأمین آب شرب سالم مردم منطقه انجام داده است، اظهار داشت: 40 هزار لیتر آب سالم از طریق تانکر برای سرخون و روستای مجاور فراهم شد.

وی به خرید دو دهنه چشمه آب سالم با هماهنگی وزارت نیرو اشاره کرد و افزود: اقداماتی در راستای حذف منابع احتمالی آلودگی، تعمیر و مقاوم‌سازی لوله‌ها و همچنین احداث سایت پاکسازی خاک‌های آلوده انجام شده است.

اورنگی عنوان کرد: در مجموع 34 میلیارد و 200 میلیون تومان در این حوزه هزینه شده است.

مدیر شرکت خط لوله و مخابرات منطقه اصفهان با اشاره به بی‌نتیجه بودن تشکیل کارگروه در خصوص فعالیت مزارع پرورش ماهی توضیح داد: نامه شرکت نفت در این مورد دو سال است که بی‌پاسخ مانده است.

وی در پایان تصریح کرد: از پیچیده شدن مشکل جلوگیری کنیم و منصفانه اقدامات نهادهای مختلف را در این زمینه قضاوت کنیم.

منبع آلودگی هنوز شناسایی نشده است

شهرام احمدی نیز با بیان اینکه خط لوله مارون 4بار چهارمحال و بختیاری را تحت تاثیر قرار داده و ایجاد مشکل کرده است، گفت: تا این لحظه هنوز منبع آلودگی کامل شناسایی و میزان انتشار مشخص نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در بسیاری از فصول سال آب آلوده است و آب سالم پایداری در منطقه وجود ندارد.

مشخص شدن مسیر و سرعت آلودگی توسط آب منطقه‌ای

نماینده آب منطقه‌ای در جلسه با بیان اینکه مسیر و سرعت آلودگی مشخص شده است، اظهار داشت: رفع آلودگی نیازمند کار علمی است.

وی با اشاره به تزریق ماده ردیاب برای شناسایی مسیر آلودگی توضیح داد: نتیجه 45 روز نمونه‌برداری و کار تحقیقی ایجاد سه حریم حفاظتی برای چشمه بود.

فعالیت 58 واحد تولیدی متوقف شده و پرداخت خسارت کافی نیست

ذبیح‌الله غریب از تمرکز بر پرداخت خسارت در موضوع سرخون انتقاد کرد و گفت: فعالیت 58 واحد تولیدی در این منطقه با حداقل 200 نیروی کار متوقف شده است و ما تنها برای پرداخت خسارت‌ها تصمیم‌گیری می‌کنیم.

مدیرکل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه برای کشت و بهره‌برداری در این منطقه محدودیتی وجود ندارد، افزود: بر اساس نتایج آزمایش‌های انجام شده در فصول مختلف آلودگی برای پرورش ماهی بیش از حد استاندارد است و در حال حاضر امکان تولید وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم تامین معیشت مردم منطقه سرخون خاطرنشان کرد: لازم است از ظرفیت‌های دیگر منطقه برای ایجاد اشتغال جایگزین شیلات‌داران استفاده شود.

تکلیف شیلات‌داران سرخون یکبار برای همیشه مشخص شود

الله‌کرم نصیری مهمترین کار در مسئله سرخون را شناسایی منبع آلودگی دانست و گفت: تا کنون 15 میلیارد و 700 میلیون تومان خسارت به آسیب‌دیدگان منطقه پرداخت شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: تکلیف شیلات‌داران سرخون یکبار برای همیشه مشخص شود.

وی اظهار داشت: در اسرع وقت کارگروهی با حضور نماینده تمام نهادهای ذی‌ربط شکل بگیرد و در فرمانداری اردل برای تعیین تکلیف شیلات‌داران در سال99 تصمیم‌گیری کند.

گلایه نماینده شیلات‌داران از خسارتی که جوابگوی وام‌ها هم نیست

در ادامه جلسه نماینده شیلات‌داران سرخون خسارت پرداخت شده به آسیب‌دیدگان را ناکافی عنوان کرد و گفت: مبلغ پرداختی حتی جوابگوی وام‌ها هم نیست چه رسد به تامین معیشت و جبران سرمایه به باد رفته شیلات‌داران.

نماینده دانشگاه لاهیجان نیز ضمن ارائه گزارش تحقیقات علمی این دانشگاه روی آب منطقه سرخون گفت: نتایج آزمایش‌ها نشان می‌دهد که آب در سال 98 به مراتب پاکیزه‌تر از سال‌های 94 و 95 است و وضعیت آب چندان هم نگران‌کننده نیست.

دانشگاه تبریز مستقل از هر ملاحظاتی برای رفع مشکل سرخون تلاش می‌کند

نماینده دانشگاه تبریز نیز با بیان اینکه تیم پژوهشی این دانشگاه صفر تا صد مطالعه و پاکسازی را در این پروژه به عهده دارد، توضیح داد: پروژه 36 ماه زمان نیاز دارد و طبیعتا مرحله مطالعه زمان زیادی می‌طلبد.

واعظی خاطرنشان کرد: دانشگاه تبریز در این پروژه مستقل از هر ملاحظاتی است و دغدغه‌ای جز مردم و محیط زیست ندارد.

رئیس جلسه به بخشدار میانکوه اجازه صحبت نداد

لازم به ذکر است بخشدار میانکوه در پایان جلسه ضمن طرح گلایه از گزارش شرکت نفت مردم میانکوه را مورد ظلم قرار گرفته عنوان کرد که سخنان وی با تذکر معاون استاندار به عنوان رئیس جلسه قطع شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار