کد خبر: ۸۵۷۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۹ 02 June 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تهران گفت: محتوای انقلاب اسلامی محققا برگرفته از اسلام، تشیع و به ویژه قیام امام حسین(ع) است، نه فقط محتوا بلکه روش امام خمینی(ره) در مبارزه برگرفته از روش سیدالشهدا(ع) بود.

دکتر محمدرضا جوادی یگانه در همایش مجازی «نهضت عاشورا در اندیشه امام خمینی(ره)» که در حرم مطهر امام راحل برگزار شد، با بیان این که رحلت امام فرصتی برای بازخوانی پیام انقلاب اسلامی است، گفت: آغاز نهضت ایشان از بهشت زهرا بود و در نهایت نیز در همین بهشت زهرا مورد استقبال قرار گرفتند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران عنوان کرد: تبیین انقلاب اسلامی یک کابوسی برای انقلاب های دیگر بود و خیلی از اندیشمندان انقلاب اسلامی را یک استثنا معرفی کرده بودند و کنش گران زمان انقلاب هم متوجه تغییری شده بودند.

وی با بیان این که تحلیل های زیادی از انقلاب بوده است، ابراز داشت: برخی برهه ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۸ زمانی را غیر از زمان دیگر می‌ دانند که دوران طلایی محسوب می‌ شود، اما بحث ما این است که محتوای انقلاب اسلامی محققا برگرفته از اسلام، تشیع و به ویژه قیام امام حسین(ع) است نه فقط محتوا بلکه روش امام خمینی(ره) در مبارزه برگرفته از روش امام حسین(ع) بود.

جوادی یگانه افزود: نظریه سیاسی امام جدای از نظریه مبارزاتی ایشان است که سخن ما در حوزه دوم است؛ امام خمینی(ره) از احزاب و مبارزات رایج سیاسی برای انقلاب استفاده نکردند بلکه روش دیگری استفاده کردند که از منطق سید الشهدا گرفته شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: امام حسین(ع) به امت خود فرمودند: اگر خدا عزت و افتخاری به شما داده است موظفید که حق خدا و حق بندگان خدا و مستضعفین را بگیرید که اگر نگیرید سرنوشتی مثل علمای یهود برای شما رقم خواهد خورد و شما تا پای جان وظیفه دارید؛ لذا فرمودند که مثل من با مثل یزدید بیعت نمی کند ولی آغاز کننده جنگ هم نیستم.

این استاد دانشگاه با اشاره به این که امام حسین(ع) هیچ کس را مجبور به انتخاب هدف خود نکردند، گفت: ایشان حتی بیعت خود را در شب عاشورا از یاران خود برداشتند، حتی مثل ضحاک بن عبدالله مشرقی در لحظات آخری که همه شهید شده بودند، وقتی خواست امام حسین(ع) را تنها بگذارد، حضرت مانع او نشدند.

وی بیان داشت: چیزی که امام حسین(ع) در عاشورا انجام دادند، این است که دو نوع خالص درست کردند، یا حسینی بودن یا یزیدی بودن؛ یعنی اگر حسینی نیستید، حتما یزیدی خواهید بود! لذا امام حسین(ع) راه میانه ای را معرفی نکردند و این منطقی است که حضرت امام(ره) نیز دنبال می‌ کردند.

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: امام خمینی(ره) نیز به تبعیت از امام حسین(ع) منطق میانه ای نداشت و هرکس با ایشان بود باید قاطع می‌ بود و سستی به خرج نمی داد؛ امام ذره ذره تلاش می‌ کردند که مردم را قانع کنند که حکومت پهلوی حکومت مطلوب خدا نیست و این فرایند ۱۵ ساله به جایی رسید که همه قانع شدند.

وی با بیان این که امام راحل از فرصت عاشورا به خوبی استفاده کردند، ابراز داشت: ایشان در سال ۴۲ فرمودند که امروز عصر عاشوراست و بلافاصله می‌ گویند نظام شاهنشاهی نیز همچون یزیدیان با اساس اسلام مخالفند و در ادامه عنصر اساسی مبارزه خود را در مفهوم شهادت معنا کردند و بارها آرزوی شهادت می‌ کردند.

یگانه در پایان خاطرنشان ساخت: اگر عاشورا نبود، قیام انقلاب اسلامی نیز شکل نمی گرفت و اگر امام راحل به تبعیت از قیام امام حسین(ع) در روز عاشورا اقدام نمی کرد، امروز معلوم نبود چه وضعیتی در این کشور و نظام حاکم بود.

 

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار