کد خبر: ۸۵۹۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۸ 07 June 2020
رییس کل دادگستری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جایگاه ویژه و فرهنگ صلح و سازش ریشه در فطرت بشری دارد، گفت: صلح و سازش در نظام حقوق اسلام و در آموزه‌های دینی ما بیشتر از سایر مکاتب و ادیان مورد توجه و دقت قرار گرفته است.
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد ، امروز در نشستی که با حضور مسئولان قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، ریش سفیدان و متنفذین محلی در یاسوج برگزار شد، یک پرونده قتل عمد با صلح و سازش مختومه شد.

بر این اساس، در پی وقوع یک فقره نزاع که در سال ۱۳۹۵ بین دو جوان رخ داد یکی از آنان به قتل می‌رسد. پرونده این نزاع در شعبه اول دادگاه کیفری استان کهگیلویه و بویراحمد مورد رسیدگی قرار گرفت و حکم به قصاص نفس صادر شد که با اعتراض قاتل در دیوان عالی کشور رای صادره تأیید شد.

پس از تأیید حکم قصاص، خانواده مقتول خواهان اجرای حکم قصاص نفس بودند، اما در این بین بزرگان و ریش سفیدان و متنفذین ایلات و طوایف، به طرق مختلف، با حضور مسئولان متعددی، نزد خانواده مقتول حاضر و خواستار گذشت و بخشش قاتل شدند.

حسن نگین تاجی، رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در این نشست با اشاره به جایگاه صلح و سازش در فرهنگ ایران و اسلامی اظهار کرد: جایگاه ویژه و فرهنگ صلح و سازش ریشه در فطرت بشری دارد و روند صلح و سازش در آموزه‌های دینی ما نسبت به سایر مکاتب مورد توجه بیشتری واقع شده و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه فرهنگ صلح و سازش ریشه در فطرت بشری دارد، گفت: صلح و سازش در نظام حقوق اسلام و در آموزه‌های دینی ما بیشتر از سایر مکاتب و ادیان مورد توجه و دقت قرار گرفته است.
 
بیشتر بخوانید:
بخشش ۵۰ محکوم به قصاص با تلاش شورای حل اختلاف فارس در سال ۹۸

وی با اشاره به جایگاه اصلاح ذات البین در نگاه حضرت امیر (ع) عنوان کرد: در دستگاه قضایی با توجه به اهمیت و تأکیدی که در مبانی فقهی ما وجود دارد، در سند تحول دستگاه قضایی در بحث صلح و سازش و گسترش نهاد‌های سازشی، در دستور کار قرار گرفته است.

نگین تاجی خاطرنشان کرد: اگر چه در تمام نظام‌های حقوقی دنیا، صلح و سازش مورد احترام قرار گرفته؛ اما در نظام قضایی اسلام به جهات آثار مهمی که دارد در تمام موارد مورد توجه است.

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص سفیران صلح نیز بیان کرد: سفیران صلح و ریش‌سفیدان از ما توقع دارند وقتی بدون هیچ گونه چشم داشت مالی و عاشقانه در جهت رضای خداوند متعال در امر صلح و سازش شرکت می‌کنند مورد احترام مقام قضایی قرار بگیرند.

وی افزود: این موضوع را در تمام جلسات با دادستان‌ها و رؤسای حوزه‌های قضایی این نکته را مورد تأکید قرار داده ام که کسانی که برای صلح و سازش مراجعه می‌کنند مورد احترام مقام قضایی قرار بگیرند.

نگین تاجی از تلاش دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد برای گرفتن مهلت از اولیاء دم در خصوص به تعویق انداختن اجرای قصاص نفس در پرونده گفت و افزود: در پرونده‌های قصاص نفس بصورت حضوری و یا تلفنی از اولیاء دم برای ایجاد صلح و سازش و عفو و گذشت، بار‌ها مهلت گرفته ایم و سعی می‌کنیم تا در راه اجرای قصاص با خانواده‌های مقتول صحبت کنیم تا خیرین و سفیران صلح فرصت داشته باشند جهت اصلاح ذات البین در این موارد اقدام کنند.

وی با بیان اینکه همانطور که قصاص حق اولیای دم است در قرآن آمده که بخشش زیباتر است، عنوان کرد: در دیدار با ریاست قوه قضاییه اولین تأکید وی بر فرهنگ عشایری و صلح سازش در استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

نگین تاجی در ادامه اظهار کرد: صلح و سازش نیاز به آسیب‌شناسی دارد، چرا که وضعیت صلح و سازش آنطور که باید باشد نیست.

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در مورد فرهنگ صلح و سازش کار اساسی صورت نگرفته و نیاز به کار فراوان دارد.

وی در ادامه اظهار کرد: در این زمان، در سند تحول دستگاه قضایی فرهنگ صلح و سازش مورد توجه قرار گرفته و گسترش نهاد‌های سازشی و داوری‌ها به صورت تخصصی مورد تاکید است.

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از طرح‌هایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد شروع شده طرح سفیران صلح و همیاران شوراست.

وی افزود: با استفاده از ریش سفیدان و متنفذین، و نفوذ کلام آن‌ها نسبت به صلح و سازش اقدام می‌کنند که امروز شاهد صلح و سازش در یکی از پرونده‌های قتل هستیم.

نگین تاجی در ادامه با بیان اینکه مهم‌ترین اثر فرهنگ صلح و سازش در بحث پیشگیری از وقوع جرم است، گفت: یکی از برکات صلح و سازش، دادرسی ارزان، جلوگیری از اطاله دادرسی و پیشگیری از وقوع جرم و مشارکت مردم در حل و فصل دعاوی از اهدافی است که دستگاه قضایی در سند تحول به آن‌ها پرداخته است.

رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: فرهنگ آموزه‌های دینی ما در آیات و روایات، یکی از موضوعاتی است که مورد تأکید ویژه قرار دارد. اختلافاتی که بین افراد به وجود می‌آید، باید از طریق صلح و سازش حل شود چرا که این عمل پایدار و ریشه‌ای خواهد بود.

در این نشست، صلح نامه‌ای که در دفتر اسناد رسمی تهیه شده بود توسط پدر مقتول به خانواده قاتل اهداء شد.

درپایان از تلاش‌های فرماندهی انتظامی استان کهگیلویه و بویراحمد با اهداء لوح تقدیر توسط رییس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، به پاس تلاش‌های ارزنده وی در ایجاد این صلح و سازش قدردانی شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار