کد خبر: ۸۵۹۲۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۱ 07 June 2020
تابناک/سمن‌ها و گروه‌های جهادی فعال در بحران کرونا از سوی فرمانداری رشت تجلیل شدند اما آن‌ها در واگویه های خود بیان می‌کنند که بیش از هر چیزی مایل‌اند از آن‌ها استفاده ابزاری نشود.
تأکید سمن‌ها پرهیز از ابزارنگری گروه‌های جهادی

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، در روزهای نخست اسفندماه سال گذشته، شیوع افسارگسیخته ویروسی منحوس و متقلب به نام کرونا تمام کشور ازجمله گیلان را فراگرفت و موجب شد بسیاری از مردم در شیوع این پاندمی درگیر شوند.

شیوع یک‌باره و به‌دوراز انتظار ویروس کرونا موجب شد تا کمبودهای حوزه بهداشت و درمان نتواند نیازهای به هنگام مردم را در ارائه خدمات مطلوب درمانی پاسخ دهد، که در این راستا گروه‌های مردم‌نهاد، سمن‌ها و تشکل‌های جهادی در کنار کادر درمان، جهادگونه شتافتند و با راه‌اندازی پویش‌های مردمی منسجم و اثربخش توانستند بخشی از کمبودها را جبران کنند.

عصر امروز، یعنی باگذشت حدوداً چهار ماه از شیوع نخستین پاندمی کرونا ویروس در گیلان،  نشست سمن‌ها و گروه‌های جهادی خدمت رسان در حوزه بهداشت و درمان با فرماندار و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی شهرستان رشت در سالن اجتماعات فرمانداری رشت برگزار شد و مقامات دولتی از خدمات بی‌منت، هدفمند و درخور این تشکل‌ها تقدیر و تجلیل کردند.

دکتر جلال برشان، مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان رشت در این نشست ضمن تقدیر از خدمات بی‌شائبه و بی‌منت تشکل‌های مردم‌نهاد در کنار کادر بهداشت و درمان و با اشاره به اینکه بحران کرونا را در طول دوران پزشکی فاجعه‌بار بود، اظهار کرد: مشابه این بحران به‌جرئت می‌توان گفت تا ۵۰۰ سال آینده در تاریخ رخ نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه کرونا شدیدتر ازآنچه تصور می‌شد، بحران‌آفرین بود، افزود: سرایت و درصد شیوع این ویروس در گیلان بسیار زیاد بود اما همراهی مردم و توزیع مجاهدانه ملزومات بهداشت فردی توسط گروه‌های جهادی با همکاری دهیاران و مجموعه‌های خدمات رسان موجب شد تا شیوع این ویروس کاهش پیدا کند.

دبیر ستاد کرونا شهرستان رشت، اجر خادمان در گروه‌های جهادی را در جهت مقابله با کرونا غیرقابل‌شمارش دانست و گفت: تلاش‌های بسیار زیادی در جهت مقابله با کرونا از سوی همگان ازجمله گروه‌های جهادی و تشکل‌های مردم‌نهاد انجام شد و به نظر می‌رسد شیوع کرونا و کشندگی آن علیرغم آغاز موج جدید کرونا به‌شدت قبل نخواهد بود.

گفتنی است در این نشست، نمایندگان گروه‌های جهادی بر ضرورت پرهیز از ابزار نگری گروه‌های مردم‌نهاد، اهتمام مسئولان در جهت همکاری با سمن‌ها، منع جمع‌آوری کمک‌های مردمی توسط افراد عادی، جلوگیری از موازی کاری‌ها دستگاه‌های خدماتی با سمن‌ها، رفع تعارض منافع گروه‌های جهادی پروانه دار و دارای اساس‌نامه با دستگاه‌های خدماتی دولتی و نیمه‌دولتی تأکید کردند.

فرماندار شهرستان رشت نیز در این نشست مشترک و‌ صمیمانه هدف از تقدیر از گروه علی جهادی و سمت‌های فعال در مقابله با کرونا را مشارکت فعالانه تشکل‌های اجتماعی در پاندمی کرونا برشمرد و اظهار کرد: کرونا خسارات جدی به جهان، کشور، گیلان و شهر ما زد اما مردم به‌ویژه تشکل‌های جهادی در این آزمون بزرگ سربلند درآمده و بر آن فائق شدند.

میرشمس مؤمنی زاده با تقدیر از دانشگاه علوم پزشکی گیلان ازجمله کادر بهداشت و درمان در مواجهه با بحران کرونا افزود: شیوع ویروس کرونا در کشور و منطقه ما بدون هرگونه اطلاعی بوده و از اول اسفند به‌طور رسمی وجود این ویروس در کشور و استان تائید شد.

رئیس ستاد مقابله با کرونا رشت با بیان اینکه از فردای انتخابات تمام تمرکز کشور به سمت کرونا و مقابله با آن رفت، گفت: مراجعات در آن زمان بسیار زیاد و ظرفیت‌های درمان در آن زمان بسیار کم بود، درنتیجه سختی و مشقت بسیار زیادی بر روی همه ازجمله کادر بهداشت و درمان وارد آمد.

مؤمنی زاده با اشاره به نشست‌های فشرده ستاد مقابله با کرونا درگذشته بیان کرد: تمام تلاش مسؤولین استان افزایش تخت‌های درمان بود و باید توجه داشت که این ویروس ناشناخته، متقلب و بسیار بیگانه بود و امکانات نیز در ۲۴ ساعت اول بسیار محدود بود.

وی با بیان اینکه همه مدیران ملزم به تعیین جانشین به دلیل شیوع کرونا بودند، گفت: شدت شیوع و‌ ناشناخته بودن بیماری به حدی پیشرفته بود که همه مدیران برای خود همچون دوران دفاع مقدس جانشین تعیین کرده بودند.

فرماندار شهرستان رشت با اذعان به اینکه در مقابله با کرونا همه پای‌کار بودند، تصریح کرد: تجلیل از تشکل‌های مردمی و سمن‌ها به‌مثابه تجلیل از تمامی گروه‌های مردمی است و مشارکت فعالانه و نگاه نوع‌دوستانه و مجاهدانه همراه با همدلی و همبستگی بود که موجب شد شیوع این ویروس در این شهرستان کنترل شود.

به گزارش فارس، در این نشست از نمایندگان گروه‌های جهادی و فعالان سمن‌ها که در بحران کرونا به‌صورت مستقیم درگیر بودند نیز تجلیل شد

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار