طرح پرورش کرم ابریشم ( نوغانداری ) که بصورت آزمایشی در برای اولین بار در استان البرز در روستای شلمزار ساوجبلاغ اجرا شد با موفقیت به پیله نشست .
کد خبر: ۸۵۹۸۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴ 08 June 2020

به گزارش «تابناک البرز»؛ معاون بهبود تولید دامی جهاد کشاورزی استان البرز گفت: اولین مرحله تولید کرم ابریشم در استان البرز با مشارکت زنان روستایی آغاز شده است و بانوان کارآفرین در 4 هفته می توانند تولید این محصول با ارزش را به بار بنشانند.

 مجتبی تقی زاده افزود: تخم نوغان در 5 مرحله پرورش و نگهداری می شود و از هر جعبه 40 تا 45 کیلوگرم پیله تولید می شود که ارزش آن در بازار هر کیلوگرم 75 هزار تومان است.

 وی گفت: روستای ولیان در شهرستان ساوجبلاغ  بعنوان کانون توت کشور شناسایی شده است و برای بهره گیری از این زیرساخت، نهال هایی هم توزیع شده تا بهره برداران برای تامین برگ توت مشکلی نداشته باشند.

 مسئول امور زنان روستایی و عشایری سازمان جهادکشاورزی استان البرز هم گفت: تولید کرم ابریشم برای توانمند سازی اقتصادی زنان روستایی و ایجاد شغل در سال جهش تولید اهمیت زیادی دارد.

 ثریا زنگنه افزود: نحوه پرورش کرم ابریشم در استان از بهمن سال گذشته شروع شده است و آموزش بهره برداران روستایی همچنان ادامه دارد و با همکاری صندوق اعتباری روستایی این طرح از روستای شلمزار در ساوجبلاغ بهره برداری شد که موفقیت های خوبی در این مرحله به دست آمده.

 وی گفت: به منظور توسعه تولیدات و حمایت از این شغل 2 هزار نهال پیوندی در اختیار آموزش دیدگان قرار داده شده است.

 رییس اداره ترویج جهاد کشاورزی ساوجبلاغ هم گفت: جهاد کشاورزی از مشارکت در صندوق های روستایی با حداقل آورده برای تولید محصول و ایجاد اشتغال حمایت می کند.

 سیدحسین حسینی گفت: زنان روستایی مشارکت زیادی در طرح های ترویجی جهاد کشاورزی دارند و ما سعی می کنیم تا در بخش های مختلف از مشارکت زنان روستایی در تولید محصولات متنوع استفاده کنیم.

 مسوول صندوق اعتباری خرد زنان روستای شلمزار نیز گفت: در تمام زمینه ها از اشتغال زنان روستایی حمایت و پشتیبانی می کنیم.

 سیده باجی حسینی گفت: برای توسعه این فعالیت ها نیاز به کمک مسوولین در اعطای زمین کشت توتستان در جهت رونق این شغل جدید نوغانداری در روستای شلمزار هستیم.

 گفتنیست خرید پیله ابریشم از نوغانداران بصورت تضمینی توسط جهاد کشاورزی انجام می شود و برای هر جعبه ۴۵ کیلویی تخم کرم ابریشم بعد از یک دوره ۴ هفته ای ۴ میلیون تومان پرداخت می شود .این طرح خانکی در کنار کشاورزی می تواند سود خوبی برای خانوارهای روستایی فراهم کند.

 ساوجبلاغ به دلیل وجود توتستان های فراوان به عنوان مرکز اجرای طرح نوغانداری در البرز انتخاب شده است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار