قیرخ ایکیندی
به مدت پنج روز در پهنه گسترده‌ای از استان اردبیل سبب شکل‌گیری و گسترش ابرهای توفان‌زا، رگبار باران و در بعضی نقاط تگرگ همراه با تندبادهای موقت خواهد شد.
کد خبر: ۸۶۰۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۳ 09 June 2020

به گزارش تابناک اردبیل، برونداد تازه‌ترین نقشه‌های همدیدی و تصاویر دریافتی از ماهواره نشانگر استقرار ناوه‌ای عمیق بر فراز بالکان است که از امروز سه‌شنبه امواج آن از فراز دریای سیاه به تناوب به شمال غرب ایران روانه خواهد شد.

این الگو باتوجه به شرایط فصلی دست کم به مدت پنج روز در پهنه گسترده‌ای از استان اردبیل سبب شکل‌گیری و گسترش ابرهای توفان‌زای کومولونیمبوس از حوالی ظهر تا اواخر شب و وقوع آذرخش، رگبار باران و در بعضی نقاط تگرگ همراه با تندبادهای موقت خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران اردبیل با استناد به اطلاعیه هواشناسی به ساکنان این استان درباره خطرهای احتمالی ناشی از این اغتشاشات جوی هشدار داد.

به نوشته ایرنا، فرهاد عبدالعلی‌پور گفت: پرهیز از قرارگیری در حواشی و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها به دلیل سیلاب‌های احتمالی، خودداری از هرگونه کوهنوردی و صعود به بلندی‌های منطقه و عدم ماندن در فضاهای باز و پرهیز از به چرا بردن احشام هنگام وقوع رعد و برق و رگبار باران و تگرگ از جمله این موارد ایمنی هستند.

طی چند روز گذشته براثر وقوع توفان‌های تندری و بارش تگرگ و جاری شدن سیلاب در بعضی نقاط استان اردبیل خساراتی به منازل روستایی، کشتزارها و باغ‌ها وارد شده است.

پیشینیان اردبیل از اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد را در اصطلاح محلی قیرخ ایکیندی یعنی (۴۰ عصر) می‌نامند و بر این باورند که در اکثر سال‌ها در این بازه زمانی هر عصر رگبار و رعد و برق به وقوع می‌پیوندد.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار