رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی گفت: با گذشت بیش از ۴۰ سال از پیروزی انقلاب هنوز نتوانستیم به تمامی اهداف قرآنی دست یابیم.
کد خبر: ۸۶۲۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۵ 14 June 2020

 

به گزارش تابناک مرکزی،حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان در دیدار بهاری جامعه قرآنی اراک که در سالن جلسات جهاد دانشگاهی این استان برگزار شد، با اشاره به فعالیت متولیان امر قرآن در کشور افزود: با حضور متولیان متعدد هنوز سازوکارهای اساسی در کشور برای جلوگیری از موازی‌کاری وجود ندارد، کارکردهایی مانند راه‌اندازی شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در دستور کار قرار گرفت، اما این شورا، در کشور و در استان هیچ‌گونه فعالیتی ندارد.
وی از فقدان برگزاری نشست شورای توسعه فعالیت قرآنی در استان ابراز نارضایتی و گلایه کرد و گفت: برگزار نشدن نشست شورای توسعه فعالیت قرآنی نشان می‌دهد که خیلی به مباحث قرآنی توجهی نداریم، با انجام برنامه‌های موازی‌کارانه هزینه‌ها را بالا می‌بریم، اما خروجی مطلوبی را شاهد نیستیم.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی تأکید کرد: مطالبات جامعه قرآنی باید بسیار جدی‌تر از قبل پیگیری شود و برای رسیدن به این خواسته جامعه قرآنی باید همت کنند، بی‌شک اگر مطالبه‌خواهی صورت گیرد شاهد خروجی مورد نظر خواهیم بود.
وی با اشاره به نقش دولت و مجلس در توسعه فعالیت و فرهنگ قرآنی یادآورشد: واقعیت براین است هم دولت و هم مجلس نتوانسته در این زمینه اعتباراتی را داشته باشد، در ۱۴ سال اخیر مباحث اعتبارات قرآنی مسیر عجیبی را طی می‌کند، برآورد اعتبارات در بخش قرآن دلالت براین دارد که هزینه قرآنی برابر با قرارداد یک فوتبالیست نیست، اگر دغدغه‌ جامعه قرآنی داریم باید حداقل به نکات مهم و تأثیرگذار توجه کنیم و برای فعالیت استان‌ها در حوزه قرآن باید توجه ویژه صورت گیرد.
این مقام مسئول به حمایت‌های مجلس یازدهم از فعالیت‌های قرآنی تأکیدکرد و گفت: نمایندگان مجلس برای فعالیت‌های قرآنی دغدغه بیشتری داشته باشند و از برنامه‌ها پشتیبانی لازم صورت گیرد.
وی به مشکلات مؤسسات و خانه‌های قرآنی روستایی در شرایط کرونایی نیز اشاره کرد و افزود: در چنین شرایطی مراکز قرآنی به حدی دچار آسیب شدند که نمی‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند، مجمع نمایندگان استان مرکزی باید قدمی برای حل مشکلات این مراکز برداشته و زمینه رونق فعالیت‌ها را فراهم کنند.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی ضرورت هموار شدن رشته‌های مختلف قرآنی را مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز شرایط اقتصادی مؤسسات، خانه‌های قرآنی شهری و روستایی اصلاً خوب نیست و برخی از مؤسسات مجبور به تعطیلی شدند، رهبر معظم انقلاب فرمودند ؛کار شما قرآنیان، کار راهبردی و استراتژیک است، این مهم نشان می‌دهد که فقط نباید به آموزش قرآن توجه کنیم، گرچه در همین آموزش هم مشکلاتی وجود دارد.
وی ادامه داد: امروز در تربیت متخصص قرآن در بخش‌های گوناگون دچار مشکل هستیم، بیانات رهبری گواه براین ادعاست که تنها آموزش قرآن دردی دوا نکرده و باید به سمت تربیت تخصصی قرآنیان و تربیت خانواده‌های قرآنی حرکت کنیم.
حجت الاسلام سرلکیان با بیان اینکه تربیت حافظ و قاری نیز بسیار مطلوب است، اما این امر مقدمه تربیت قرآنی است افزود: حوزه‌های علمیه توجه خود را به سمت قرآن معطوف کنند و در این زمینه جدی‌تر وارد عمل شوند، اگر مباحث قرآنی در حوزه‌های علمیه جدی باشد می‌توانیم راهی را برای توسعه فعالیت‌های قرآنی داشته باشیم، بنابراین شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی در استان جدی باشد و دستگاه‌های متولی هم بهتر و هماهنگ‌تر وارد میدان شوند.
رئیس اداره امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی استان مرکزی اظهارداشت: استان مرکزی نسبت به سایر استان‌ها چیزی کم ندارد و داشته‌ها و سرمایه‌های قرآنی استان بین سایر استان‌ها سرآمد است، اما واقعیت این است که آنطور که باید و شاید به مطالبات نرسیدیم. وی یادآورشد:۱۸۰ خانه قرآنی داریم که حداقل ۵۰ درصد تعطیل است و چه بسا که ۲۰ تا ۳۰ درصد با شرایط فعلی نیز به تعطیلی کشیده شود.
حجت‌الاسلام سرلکیان بر لزوم قوت و قدرت شورای توسعه قرآن در استان تأکید کرد وگفت: اگر همه دستگاه‌ها همچون ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، شهرداری، اوقاف و... پای کار باشند، قطعاً اماکن بدون استفاده را می‌توان برای مؤسسات در نظر گرفت.
شایان ذکراست در سومین نشست بهاری جامعه قرآنی محمدحسن آصفری، منتخب مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام محمدحسین صابری‌اراکی، رئیس انجمن خیرین قرآنی، حجت‌الاسلام نعمت‌الله سرلکیان، رئیس اداره قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام محمدرضا آسوده، رئیس اداره قرآنی اداره کل اوقاف و امور خیریه، سیدمجتبی طباطبایی، رئیس اداره قرآن اداره کل آموزش و پرورش، حسین محمدی، نماینده شورای عالی قرآن در استان و مدیر مؤسسه سفینة‌النجات اراک، ابوطالب شهسواری، پیشکسوت و رئیس مجمع قرآنیان اراک، پیمان عین‌القضاتی، فعال و مدیر مؤسسه فرهنگی قرآنی اصحاب الثقلین، مجتبی سعیدی، مدیر مهد قرآن، مسعود اکبری دارنده مدرک درجه یک حفظ تخصصی، مسعود شهرجردی، رئیس جهاددانشگاهی استان و مجتبی غلامی، سرپرست معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی استان مرکزی از میهمانان حاضر در این دیدار بهاری بودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار