اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های برخط مازندران با برگزاری انتخابات الکترونیک و مشارکت ۸۰ درصدی اعضای اصلی این تشکل صنفی در مازندران معرفی شدند.
کد خبر: ۸۶۳۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲ 17 June 2020

به گزارش تابناک مازندران، روز سه شنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ انتخابات الکترونیک اعضای هیأت مدیره خانه مطبوعات در ۱۳ استان به طور همزمان برگزار شد که بیش از سه هزار عضو خانه‌های مطبوعات این استان‌ها برای انتخاب اعضای هیأت مدیره این تشکل آراء الکترونیک خود را به نام نامزدهای مد نظرشان ثبت کردند.

در مازندران ۳۳ نفر برای عضویت در هیأت مدیره خانه مطبوعات نامنویسی کرده بودند که در نهایت با انصراف پنج تن از نامزدها، ۲۸ نفر برای عضویت در هیأت مدیره خانه مطبوعات مازندران باقی ماندند.

۴۱۴ عضو اصلی خانه مطبوعات مازندران پس از شرکت در این انتخابات از میان ۲۸ نامزد حضور در هشتمین دوره هیأت مدیره این تشکل صنفی استانی، به ترتیب سیده فریبا حسینی، محمدرضا طالش بهرامی، ساسان شیخی، شهرام فهیمی رضایی، سید قادر موسوی‌نژاد، صفر لفوتی، علی یوسفی، حسین قاسمی و مهدی آهنگربهان را برای یک دوره سه ساله به عنوان اعضای هیأت مدیره انتخاب کردند.

بنا بر اعلام مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، در این انتخابات به ترتیب سیده فریبا حسینی با ۲۴۶ رای، محمدرضا طالش بهرامی با ۲۱۲ رای، ساسان شیخی با ۲۵۸ رای، شهرام فهیمی رضایی با ۲۳۸ رای، سید قادر موسوی‌نژاد با ۱۹۶ رای، صفر لفوتی با ۱۶۵ رای و علی یوسفی با ۱۹۵ رای به عنوان اعضای اصلی هیأت مدیره انتخاب شدند.

اعضای علی‌البدل هیأت مدیره نیز محسن هدایتی بنیادآباد با ۱۱۵ رای، الناز پاک‌نیا با ۱۲۲ رای، حسین خانی ایمچه با ۱۰۹ رای، مهدی جویباری با ۱۱۶ رای و افشین ایمانی برنجستانکی با ۱۱۰ رای معرفی شدند.

حسین قاسمی با ۲۵۰ رای و مهدی آهنگربهان با ۱۶۲ رأی نیز به عنوان بازرس اصلی انتخاب شدند و حسین برزگر ولیک چالی با ۱۲۶ رای به عنوان بازرس علی‌البدل معرفی شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران مشارکت ۸۰.۵ درصدی اعضای اصلی خانه مطبوعات مازندران را قابل تقدیر دانست و گفت: بیشترین تعداد رأی دهندگان در بین ۱۳ استان شرکت کننده در انتخابات خانه مطبوعات، مربوط به مازندران بود که این میزان مشارکت کم‌سابقه جای تقدیر دارد.

«عباس زارع» با تبریک به اعضای جدید خانه مطبوعات مازندران و تقدیر از اعضای خانه مطبوعات، اظهار کرد: امیدواریم اعضای جدید خانه مطبوعات با ایده و تفکرات جدید در راستای منافع خبرنگاران استان اقدامات شایسته‌ای انجام دهند.

این انتخابات به طور همزمان در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، البرز، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، مازندران، هرمزگان، یزد، خراسان رضوی و کرمان برگزار شد که در مجموع دو هزار و ۳۴۲ عضو خانه مطبوعات کشور از دو هزار و ۹۶۷ عضو اصلی این تشکل در ۱۳ استان نام برده شده، در این انتخابات شرکت کردند.

بیشترین تعداد رأی‌دهندگان بین ۱۳ استان در این انتخابات متعلق به مازندران بود که ۴۱۴ نفر از ۵۱۴ عضو اصلی در انتخابات شرکت کردند و مشارکت ۸۰.۵ درصدی را رقم زدند.

بیشترین تعداد اعضای اصلی خانه‌های مطبوعات این استان‌ها نیز با ۵۱۴ عضو مربوط به مازندران است.

مشارکت هوشمند خبرنگاران

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از برگزاری این انتخابات و مشارکت ۸۰ درصدی اعضای خانه مطبوعات ۱۳ استان اظهار کرد: حضور اصحاب رسانه این استان‌ها در انتخابات نماد مشارکت هوشمند در تصمیم‌گیری‌های صنفی–استانی است.

«محمد خدادی» افزود: فرایندهای مربوط برگزاری، بر اساس اساسنامه‌ خانه‌های مطبوعات و با نظارت نهادهای ذی‌ربط بوده و با توجه به شرایط نامزدی، احراز صلاحیت نامزدها و مشارکت واجدین شرایط در انتخابات، مورد خاص و یا مخل برگزاری انتخابات گزارش نشده است. انتخابات الکترونیک علاوه بر شفافیت و سهولت و سرعت در انتخابات، مانع هرگونه حاشیه در فرایند انتخاب اعضای هیات مدیره است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان این که نگاه دولت واسپاری امور به صنوف تخصصی است، خاطرنشان کرد: برگزاری انتخابات و فعالیت خانه‌های مطبوعات یکی از مؤثرترین راه‌های توسعه فعالیت‌های صنفی و ارتقای مهارت و همگرایی و همکاری اصحاب رسانه در استان‌ها محسوب می‌شود.

خدادی همچنین با اشاره به اساسنامه مصوب خانه‌های مطبوعات گفت: مسیر اعتراض به صورت قانونی مشخص و روشن است. هیاتی در معاونت مطبوعاتی با حضور نمایندگان صنفی و نهادهای ذی‌ربط برای رسیدگی به اعتراضات یا تخلفات احتمالی تشکیل شده شده است.

بلوغ خانه مطبوعات

رئیس هیات مدیره خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور نیز در حاشیه انتخابات امروز با بیان این که خانه مطبوعات فراگیرترین تشکل صنفی اصحاب رسانه در کشور است، گفت: واگذاری امور ۱۶گانه مرتبط با صنف رسانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به خانه‌های مطبوعات نشانه بلوغ این تشکل در استان‌ها برای توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای است.

«مصطفی کواکبیان» رقابت میان ۳۰۰ داوطلب واجد شرایط را نشانه پویایی خانه‌های مطبوعات در سراسر کشور دانست و افزود: خانه‌های مطبوعات در برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور، پیشگام بوده‌اند و ثمره این رفتار حرفه‌ای، مشارکت بالای اعضا در انتخابات دوره‌های مختلف است. با توجه به وجود برخی مشکلات ناشی از ثبت و اساسنامه مصوب مجمع عمومی در برخی استان‌ها، انتخابات این استان‌ها در نیمه دوم سال برگزار خواهد شد.

رشد تعداد اعضا و رأی‌دهندگان

از ۳۱ اردیبهشت تا ۲۶ خرداد ۱۳۷ نفر از فعالان رسانه‌ای مازندران به عضویت خانه مطبوعات در آمدند. این در حالی است که تعداد اعضای عضو شده در خانه مطبوعات در سال گذشته ۱۸۲ نفر بود. رشد محسوس و چشمگیر اعضای خانه مطبوعات مازندران پس از انتشار فراخوان مجمع عمومی خانه مطبوعات مازندران در ۲۶ اردیبهشت امسال، با هدف حضور در انتخابات رخ داد که این موضوع انتقادهایی به روند عضوگیری خانه مطبوعات را نیز در پی داشت.

البته سهمیه قانونی رسانه‌های پرتعداد مازندران برای عضویت در خانه مطبوعات بر اساس تبصره ۴ ماده ۴۲ اساسنامه خانه مطبوعات و به دلیل تعدد رسانه‌ها در این استان، یک هزار و ۶۲۴ نفر است که با احتساب مدیران مسئول و سرپرستان، به بیش از ۲ هزار نفر می‌رسد.

تعداد آرا در این دوره از انتخابات خانه مطبوعات نسبت به دوره گذشته ۲۰۳ رأی، معادل ۴۹ درصد رشد داشت. در انتخابات دوره گذشته که ۱۰ خرداد ۱۳۹۶ برگزار شده بود ۲۱۱ عضو اصلی خانه مطبوعات مازندران که آن زمان شامل ۸۸ درصد اعضای اصلی این تشکل صنفی رسانه‌ای استان می‌شد مشارکت داشتند که به ترتیب حسین قاسمی با ۱۲۶ رأی، ساسان شیخی با ۱۱۳ رأی، سیده فریبا حسینی با ۱۱۱ رأی، محمدرضا بهرامی با ۱۱۰ رأی، شیما دلفان با ۱۱۰ رأی، حسین قربانی با ۱۰۷ رأی، رضا حسن‌زاده اشرفی با ۱۰۶ رأی، شهرام فهیمی با ۱۰۲ رأی و علی یوسفی با ۱۰۰ رأی به عنوان اعضای اولیه هیأت مدیره هفتمین دوره خانه مطبوعات مازندران انتخاب شده بودند که این ترکیب پس از مدتی تغییراتی هم داشت.

در ششمین دوره انتخابات هیأت مدیره خانه مطبوعات مازندران نیز که ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ برگزار شده بود، از ۲۷ نامزد متقاضی عضویت در هیأت مدیره، راحله حاجیان با ۱۱۶ رأی، حسین علیزاده با ۱۱۵ رأی، ساسان شیخی با ۹۵ رأی رسید. رضا حسن‌زاده اشرفی با ۱۳۷ رأی، محمد قلی‌نژاد با ۱۲۲ رأی، حسین قربانی با ۱۳۱، شیدالله احمدی با ۱۶۵ رأی، محسن هدایتی با ۱۶۷ رأی و رضا مقدسی با ۱۲۸ رأی انتخاب شده بودند.

پنجمین دوره انتخابات خانه مطبوعات مازندران نیز ۲۵ آذر ۱۳۹۱ با مشارکت ۲۷۷ نفر از اعضای خانه مطبوعات استان برگزار شده بود که حسین خانی، ایرج نیازآذری، رضا برمکی، سیده فاطمه درواری، فاطمه سلطانی، حسین مرتضوی، زنده‌یاد جابر معافی، حسین برزگر و فرامرز قلی‌پور به عنوان اعضای هیأت مدیره این تشکل انتخاب شده بودند.

 منبع: ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار