بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و الزامات مورد نیاز برای قطع زنجیره انسانی انتقال بیماری کرونا از جمله استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله ۲ متری در جامعه باعث شده که این بیماری از روند نزولی خود خارج شود و روند صعودی به خود بگیرد .
کد خبر: ۸۶۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۰ 20 June 2020

بی توجهی به پروتکل های بهداشتی و الزامات مورد نیاز برای قطع زنجیره انسانی انتقال بیماری کرونا از جمله استفاده از ماسک و دستکش و رعایت فاصله ۲ متری در جامعه باعث شده که این بیماری از روند نزولی خود خارج شود و روند صعودی به خود بگیرد .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، اواخر بهمن سال گذشته خبر بروز کرونا در جهان و کشورمان منتشر شد که عمده افراد جامعه اطلاعی از بیماری نداشتند و تصاویر افراد زیر دستگاه های اکسیژن و جان دادن ها باعث ایجاد ترس و وحشت در جامعه شد و همگان به دنبال راهی برای جلوگیری از ابتلا و نجات جان خود بودند .همین ناشناخته بودن بیماری و بالبتع آن نبود اطلاعات لازم در خصوص مقابله با آن در جامعه باعث شد تا پیام ها و اطلاعات بهداشتی که آن زمان در قالب پروتکل های بهداشتی به مردم ارائه می شد بیشتر مورد توجه و اجرا قرار گیرد .

در آن دوره مردم بیشتر " در حانه ماندن " را رعایت کردند و این موضوع در خلوتی خیابان و ها و کوچه ها در آن زمان قابل رویت بود و یا اینکه مردم بیشتر به خریدهای تلفنی و آنلاین اقبال نشان دادند و این را نیز می توان از همان کم بودن تعداد حضور مردم در فروشگاه ها فهمید یا در مراودات روزانه خود بیشتر از از ماسک و دستکش استفاده می کردند .

عمل به دستورات بهداشتی باعث شده بود که بنا به گزارش های آن زمان مسئولان بهداشت کشورمان ، بیماری کرونا در اکثر استان های کشور از حالت اوج خود فروکش کرده تا مدتی کادر درمانی بیمارستان ها آسودگی را حس کنند به طوری که در برهه ای از زمان تعداد مبتلایان در کشور ۲ رقمی شده بود . با این و صف هنوز انتظار کاهش بیشتر مبتلایان و فوتی ها آن هم در ماه چهارم بروز بیماری محقق نشد و آمارهای کنونی نشان می دهد که این بیماری دوباره حالت سرکشی به خود گرفته در حال اوج گرفتن است ، چنان که سخنگوی وزارت بهداشت اخیرا استان‌های خوزستان، هرمزگان، کردستان، بوشهر، آذربایجان غربی، ایرانشهر در سیستان و بلوچستان را به عنوان استان هایی در شرایط خاص نام برده است و هشدار داد در صورتی که مردم استان های سفید کشور پروتکل های بهداشتی را رعایت نکنند دوباره به سمت هشدار می روند .

سیما سادات لاری از مردم به عنوان رکن اساسی در نگه داشتن استان ها در وضعیت سفید نام برده و تاکید کرد : مرگ و میرها و بستری‌ها بازتاب عملکرد اجتماعی مردم در رعایت بهداشت فردی و فاصله گذاری در دو تا چهار هفته گذشته است. بنابراین برای کاهش ابتلا و فوت ناشی از کرونا باید فاصله گذاری اجتماعی رعایت شده و در بیرون از منزل از ماسک استفاده شود .

بیماری کرونا از نظر نوع انتقال و پررنگ بودن عامل زنجیره انسانی در انتقال آن دومینو وار است و مبتلا شدن یا نشدن هر یک از افراد جامعه به این بیماری نیز به نوع رفتار خودمان و رعایت پروتکل های بهداشتی وابسته است که در صورت عدم رعایت این نکات از سوی هر یک از افراد این زنجیره به هم پیوسته بیماری راه انتقال خود را باز می بیند .

رنگ باختن توصیه‌های بهداشتی

فاطمه که در یکی از ادارات شهرستان ساری شاغل است در این باره می گوید : اواخر سال گذشته و در ابتدا بروز بیماری کرونا از سوی مردم و حتی می توان گفت مسئولان توجه ویژه تری به مسائل و نکات و پروتکل های بهداشتی می شد.

وی برای تشریح این دقت نظر در اجرای پروتکل های بهداشتی محیط کار خود گفت : در آن زمان هر یک از همکارانم از ماسک و دستکش حین انجام کار استفاده می کردند و اما اکنون بجز یکی دو نفر بقیه همکاران از این وسایل بهداشتی استفاده نمی کنند.

این کارمند ساروی گفت : شاید اصلی ترین در عدم استفاده از این وسایل بهداشتی ناشی از گرمای هوا باشد چرا که استفاده از این وسایل برای طولانی مدت در محیط کار موجب می شود تا کارمند براحتی نتواند فعالیت کند.

وی که خود همچنان از ماسک و دستکش در محیط کار استفاده می کند معتقد است که بی توجهی هر یک از افراد جامعه به آنچه که سلامت همگان را بر می گردد می تواند تبعات ناخوشایندی برای همه آحاد جامعه در برداشته باشد که افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در چند وقت ناشی از همین مساله است.

فرار از بی‌حوصلگی در خانه ماندن

علی موحدی یکی از شهروندان ساکن قائمشهر است که بنا به گفته خودش تا پایان اردیبهشت تمام کارها و امور مربوط به خانواده را از طریق تلفنی و یا اینترنتی را انجام داد. او گفت که در این مدت چند ماه در خانه ماندن اموری همچون خرید را از طریق تماس تلفنی با فروشگاهها انجام داده و یا امور مربوط به تحصیل فرزندانش نیز از طریق سیستم آموزشی مجازی انجام شد.

وی گفت : خوشبختانه در این مدت با توجه به اینکه سعی کردیم از منزل خارج نشویم هیچکدام از چهار نفر اعضای خانواده ام به این بیماری مبتلا نشدند در حالی که در همین مدت اقوام و بستگانمان به این بیماری مبتلا و برخی نیز جان خود را از دست داده اند.

این شهروند قائمشهری افزود : تصور من و همسرم این بود در این مدت با رعایت کردن نکات بهداشتی و در خانه ماندن این بیماری ریشه کن می شود ، اما در کمال تعجب و ناباوری دیدیم بعد از چند ماه خود قرنطینگی تعداد مبتلایان دوباره افزایش یافته است. در این مدت با وجود اینکه نگه داشتن و کنترل ۲ بچه خردسال در منزل کا سختی بود اما تمام سعی و تلاش من و همسرم بر روی این مساله متمرکز شده بود اما وقتی می بینیم خیلی از افراد بدون رعایت این نکات در مدتی که ما در منزل خود قرنطینه بودیم باز هم در جامعه حضور داشتند برای همین شیوه را تغییر دادیم .

وی گفت : در حال حاضر من و اعضای خانواده ام برای انجام امور دیگر کارها را به صورت تلفنی و یا اینترنتی انجام نمی دهیم و برای کارهایی نظیر خرید کردن حضوری به فروشگاه ها می رویم . در واقع در این مدت در خانه ماندن باعث شد تا تمام شیوه و راههای سرگرمی را انجام دهیم اما اکنون بعد از گذشته چهار ماه واقعا تحمل و صبر همه کم شده است .

این سر رفتن صبر و حوصله مردم برای در خانه ماندن از زبان مسئولان نیز بارها تکرار شده است به طوری که مسئولان مرتبط در این حوزه و یا مسئولانی که می بایست زیرساخت های لازم برای در خانه ماندن افراد و حضور کمتر را فراهم کنند یکی از دلایل کم شدن گرایش مردم به استفاده از ظرفیت های فراهم شده را ناشی از همین مساله می دانند، به طوری که معاون سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان مازندران چندی پیش از افزایش حضور مردم در فروشگاه ها و کم شدن رغبت آنها برای خرید تلفنی خبر داد .

ابرهیم یعقوبی با اشاره به اینکه در نیمی از فروشگاه های بزرگ مازندران همچنان خرید تلفنی پا برجاست ، افزود : اما مشاهدات از این مجموعه ها نشان می دهد افراد بیشتری برای خرید به این فروشگاه ها مراجعه می کنند .

وی بخشی از این حضور بیشتر مردم در فروشگاه ها را ناشی از کم حوصله شدن مردم و نیز صرف زمان در محیط فروشگاهی دانست .

عدم همکاری جامعه مساوی با بی ثمر ماندن مصوبات

معاون اداره کل پدافند غیر عامل استانداری مازندران نیز با اشاره به اینکه بیشترین وقت و زمان برای مدیریت کرونا در استان صرف می شود ، گفت : ۲۵ جلسه استانی ستاد مدیریت بیماری کرونا در مازندران به ریاست استاندار تشکیل شده است .

حسینعلی محمدی افزود : علاوه بر این ذیل جلسه استانی ستاد مدیریت مقابله با کرونا هشت کمیته اقتصادی و پشتیبانی ، پشتیبانی و خدمات شهری ، روستایی ، مشارکت مردمی ، آرامش بخشی و مدیریت افکار عمومی ، پیشگیری و تشخیص بهداشت ، امنیت و انتظامی ، قرنطینه و محدودسازی به ریاست معاونان استاندار و روسای دستگاه های اجرایی استان برگزار شد که ماحصل این جلسات ۴۸۸ مصوبه استانی بود که با محوریت مقابله با کرونا و قطع زنجیره انسانی این بیماری می باشد .

به گفته معاون پدافند غیر عامل استانداری مازندران ، علاوه بر مصوبات استانی ، مصوبات ملی نیز به استان ها ابلاغ که این مصوبات نیز اجرا می شود .

وی با اشاره به اینکه پیگیری اجرای مصوبات ستاد در مجموعه های وابسته به نهادها و یا مجموعه هایی که نظارت آنها بر دولت است قابلیت اجرا دارد ، افزود : به طور مثال در خصوص اصناف با توجه به اینکه زیر نظر سازمان صنعت می باشند از طریق بازرسی ها این روند قابل پیگیری است ، اما بخش بیشتری از رعایت موازین بهداشتی به مردم باز می گردد تا این زنجیره انسانی کرونا قطع شود و در نظر نگرفتن ضمانت اجرایی برای مصوباتی که به مردم بر می گردد باعث شده تا خلل و نقصانی در این بخش شاهد باشیم به طور مثال در قضیه مصوبه تعطیلی تالاهار پذیرایی شاهدیم که مراسم های عروسی در منازل و باغ ها برگزار می شود که کانونی برای ابتلا به بیماری به شمار می رود .

معاون پدافند غیر عامل استانداری مازندران اضافه کرد : با توجه به این مسائل و نقاط ضعف اجرای مصوبات ستاد کرونا اخیرا با همکاری دادستانی و همراهی شهرداری ها و دهیاری ها برگزاری مراسم عروسی بدین شکل کنترل و از این کار جلوگیری می شود .

وی تاکید کرد : در حالی که انتقال این بیماری به نوع ارتباط ما وابسته است ضروری است که مردم از حالت عادی انگاری کرونا خارج شوند و رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی را مثل اوایل بروز آن جدی بگیرند .

محدودیت های در نظر گرفته شده در زمان اوج گیری کرونا شامل تعطیلی مدارس ، دانشگاه ها ، تعطیلی صنوف و بازار ، تعطیلی بازارهای محلی بود که این روند حدود سه ماه در خصوص بازارها و اصناف ادامه داشت و بعد از آن با مصوبه ستاد مقابله با کرونا به صورت رعایت پروتکل های بهداشتی ابلاغ و اجرایی شد .

قطع دومینوی انتقال کرونا با رعایت اصول مراقبتی

معاون دانشگاه علوم پزشکی مازندران رعایت سه اصل طلایی مراقبتی و پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا را ضروری دانست و گفت : استفاده از ماسک هم برای حفاظت از خود و هم دیگران ، رعایت فاصله حدود ۲ متر و استفاده از محلول های ضدعفونی کننده دست ها به عنوان سه نکته مهم برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است .

حامد روحانی زاده با این عنوان که "هیچ نقطه ای از کشور از ویروس کرونا پاک نیست " افزود : با توجه به این مساله رعایت پروتکل های بهداشتی برای قطع زنجیره انسانی انتقال لازم و ضروری است که این پروتکل ها در محیط کار ، سیستم حمل و نقل و حتی در ترددهای روزانه ضروری است .

وی تاکید کرد : مردم بدانند که گرم شدن هوا دلیلی برای کاهش ویروس نیست و باید پروتکل های بهداشتی همچنان رعایت شود .

معاون علوم پزشکی مازندران گفت : با رصد بیماران مبتلا به کرونا در استان مشخص شده است که این افراد یا در محیط های کاری و بیرون از منزل در ارتباط با افراد به این بیماری مبتلا شدند و یا اینکه افرادی به رغم ماندن در خانه به بیماری مبتلا شدند یعنی که فردی از اعضای خانواده که در بیرون منزل حضور داشت با آمدن به منزل ویروس را به اعضای خانواده منتقل کرد .

وی ادامه داد : افراد جوان که به سرکار می روند و یا در بیرون منزل هستند باید پس از بازگشت به منزل نکات بهداشتی و فاصله ها را رعایت کنند تا کودکان و سالمندان که در منزل هستند از این بیماری مصون باشند .

به گفته روحانی زاده برای قطع زنجیره انسانی انتقال بیماری ضروری است که تمامی آحاد جامعه نکات بهداشتی را رعایت بکنند بخصوص در مازندران که استانی گردشگرپذیر است .

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار