اینجا نوکان است. ورودی شهر کرمانشاه و روستایی که طی سال‌های اخیر به شهر الحاق شده، اما هنوز رنگ و بوی شهر را به خود نگرفته است.
کد خبر: ۸۶۵۲۷۴
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۵ 21 June 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،از خاکی بودن کوچه‌ها و نامناسب بودن زیرساخت‌های شهری که بگذریم مردم این منطقه مشکلات جدی‌تری هم دارند. مثلا قطعی‌ مکرر و چندین ساعته آب در طول شبانه روز که همه را به ستوه آورده است.

مردم نوکان ابتدا از نبود آسفالت گلایه دارند و بعد قطعی آب، اما بخشی از مشکلات کمبود آب به خود آنها هم برمی‌گردد، زیرا اولین چیزی که در کوچه‌های نوکان به چشم می‌خورد جاری شدن آب از زیر درب خانه‌ها به دلیل شست و شوی حیاط است، بگونه‌ای که در برخی کوچه‌ها قسمت خشک دیده نمی‌شود و باریکه آبی در کوچه جاری شده است.

پتو و فرش‌های شسته هم که جای خود دارد و در هر کوچه چند خانه هستند که با دست و دلبازی و مصرف آب شرب زیاد خانه تکانی کرده‌اند.

 "علیرضا کاکاوند" مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه امروز ( اول تیرماه) بین مردم نوکان رفت تا مشکل قطعی و افت فشار آب این منطقه را بررسی کند و مردم نیز مشکلات خود را با وی در میان گذاشتند.

یکی از اهالی محل از قطعی مکرر آب آن هم در این روزهای گرم به شدت گلایه کرد و گفت: در این روزها از حدود ساعت 20 شب تا هفت صبح روز بعد آب نداریم و در این مدت نه می‌توانیم شست و شو انجام دهیم و نه در این هوای گرم کولر روشن کنیم.

وی اضافه کرد: در حالی که به دلیل شیوع بیماری کرونا مردم نیازمند آب برای مصارف بهداشتی هستند، اما در این منطقه گاهی 10 ساعت در شبانه‌روز آب قطع است و مردم حتی به شست و شوی ظروف کثیف هم نمی‌رسند.

برخی دیگر هم از اینکه با وجود پرداخت پول انشعاب، برایشان انشعاب آب برقرار نمی‌شود، گلایه داشتند.

یکی از ساکنین نوکان از اینکه دو سال است پول انشعاب و کنتور را پرداخت کرده، اما هنوز کاری برای آنها انجام نشده به شدت انتقاد کرد و افزود: تا کنون چند بار به شرکت آب و فاضلاب مراجعه کردم و قول پیگیری دادند، اما هنوز هم خبری از برقراری انشعاب نیست.

وی ادامه داد: حتی مواردی داریم که افراد کنتور هم گرفته‌اند اما کسی برای نصب کنتور نمی‌آید و وقتی هم که برای پیگیری مراجعه می‌کنیم می‌گویند فعلا پیمانکار نصب کنتور نداریم و شیوع بیماری کرونا را نیز بهانه می‌کنند.

 

انشعاب غیرمجاز نیز یکی دیگر از مشکلات این منطقه بود که حتی برخی از ساکنین قانون مدار که کنتور داشتند و آب قانونی را مصرف می‌کردند به آن انتقاد داشتند.

به گفته این افراد، وجود انشعابات غیرمجاز که پولی هم بابت آن پرداخت نمی‌شود باعث شده آب به خانه‌های دیگر نرسد، زیرا اکثر افراد هم وقتی که بابت آب پول ندهند به هیچ عنوان به فکر صرفه‌جویی نیستند.

بین مردم هنوز هم کسانی بودند که وقتی به آنها انتقاد می‌شد که چرا در این روزهای گرم و کم آبی حیاط منزل خود را شسته اید، جواب می‌دادند که پولش را می‌دهیم! و این یعنی هنوز به اهمیت آب و شرایط بحرانی که در این زمینه داریم آگاه نبودند.

 

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان کرمانشاه نیز در پاسخ به همه مشکلات مردم نوکان گفت: نه تنها در منطقه نوکان بلکه در چند نقطه دیگر شهر کرمانشاه مشکل تامین آب داریم که باعث می‌شود برخی از ساعت‌ها خصوصا شب آب قطع شود.

علیرضا کاکاوند در جمع خبرنگاران و مردم منطقه نوکان اظهار کرد: به دنبال تامین آب از چند محل مختلف برای جبران کم آبی این منطقه هستیم که در همین راستا یک حلقه چاه در نزدیکی همین منطقه در دست حفر است که با بهره‌برداری از آن حدود 30 لیتر در ثانیه آب وارد مدار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: چاه دیگری هم داریم که متعلق به شرکت آب و فاضلاب و برای مصرف شرب است، اما ارتش آن را در اختیار گرفته و با استفاده از آب این چاه در منطقه تنگ کنشت کشاورزی انجام می‌دهد که تقاضا داریم این چاه دوباره در اختیار ما قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت اب و فاضلاب استان کرمانشاه با بیان اینکه این روش‌های تامین آب مقطعی و کوتاه مدت است، یادآور شد: برای اینکه مشکل آب شهر کرمانشاه به صورت بلندمدت حل شود باید پروژه آبرسانی از سد گاوشان به بهره‌برداری برسد.

کاکاوند همچنین بر لزوم صرفه‌جویی و همکاری خودمردم هم تاکید کرد و گفت: متاسفانه در شرایطی که با مشکل تامین آب مواجهیم، اما در بدو ورود به شهرک نوکان با کوچه‌هایی مواجه شدیم که از شست و شوی مردم خیس بودند و این به معنای عدم صرفه جویی در مصرف آب است.

وی افزود: تا زمانی که خود مردم همراهی نداشته باشند، این مشکلات ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه همچنین از آمار بالای انشعابات غیرمجاز در این منطقه هم انتقاد کرد و گفت: حدود 70 درصد انشعابات شهرک نوکان غیرمجاز است و یا اگر هم کنتور وجود دارد از پشت کنتور "بای پس" گرفته شده و آب به صورت غیرمجاز استفاده می‌شود که نتیجه این شرایط هم به ضرر مردم است و هم به ضرر ما.

کاکاوند خواستار همکاری و مشارکت مردم برای گذر از این شرایط شد و تاکید کرد: درباره انشعاباتی که پول پرداخت شده و هنوز نصب کنتور و یا لوله کشی صورت نگرفته، کار در کوتاهترین زمان پیگیری و انجام خواهد شد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان کرمانشاه در ادامه بازدیدی هم از روند حفر چاه جدید "3 غرب زینبیه" در مجاورت پارک شرقی داشت که قرار است به زودی به بهره‌برداری برسد و 30 لیتر در ثانیه آب وارد شبکه کند.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار