کد خبر: ۸۶۵۴۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۵ 21 June 2020
حجت الاسلام میرمحمدی گفت: سال گذشته ۱۴۳ هزار و ۶۷۱ فقره پرونده وارد شوراهای حل اختلاف گیلان شد که مورد بررسی قرار گرفت.
 

 

تابناک/به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از رشت، حجت‌الاسلام «سیداحمد میرمحمدی» امروز(یک‌شنبه، ۱ تیر) در نشست مطبوعاتی گرامیداشت هفته قوه قضاییه در دادگستری گیلان با بیان اینکه تلاش‌های شوراهای حل اختلاف در مصالحه‌ها باید بیشتر توط رسانه‌ها منعکس شود گفت: انتظار ما از رسانه‌ها ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های حاکمیت و مردم است.

 

معاون قضایی دادگستری گیلان در امور شورای حل اختلاف با بیان اینکه یک هزار و ۲۹۰ نفر در شوراهای حل اختلاف سراسر استان فعالیت می‌کنند، افزود: حدود هزار نفر از این افراد نیروی مردمی و داوطلبانه هستند.


وی با اشاره به وظایف شوراهای حل اختلاف اعلام کرد: شوراهای حل اختلاف به موجب قانون برنامۀ سوم توسعه و به منظور کاهش مراجعات مردم به دادگاه‌ها و در راستای توسعه مشارکت‌های مردمی، رفع اختلافات محلی و نیز حل و فصل مسائلی که مبنا و ماهیت قضایی ندارد یا ماهیت قضایی آن از پیچیدگی کمتری برخوردار است، ایجاد شده است.

 

حجت‌الاسلام میرمحمدی با بیان اینکه در هر حوزه قضایی یک یا چند نفر قاضی دادگستری که قاضی شورا نامیده می‌شوند فعالیت می‌کنند تصریح کرد: دعاوی مالی راجع به اموال منقول تا ۲۰۰ میلیون ریال، دعاوی مربوط به تخلیه عین مستأجره، دعاوی تعدیل اجاره‌بها به شرطی که در رابطه استیجاری اختلافی وجود نداشته باشد، صدور گواهی حصر وراثت، تحریر ترکه، مهر و موم ترکه و رفع آن، دعاوی خانواده راجع به جهیزیه، مهریه و نفقه تا نصاب مقرر از جمله دعاوی مورد رسیدگی در شوراهای حل اختلاف است.


وی با بیان اینکه دادسراها ملزم به ارائه پرونده‌ها به شوراهای حل اختلاف جهت رسیدگی هستند اظهارداشت: در سال گذشته ۱۴۳ هزار و ۶۷۱ پرونده وارد شوراهای حل اختلاف شده که مورد رسیدگی قرار گرفت و برخی به اصلاح و سازش منجر شده است.

 

معاون قضایی دادگستری گیلان در امور شورای حل اختلاف با بیان اینکه ۳۰ درصد پرونده‌ها منجر به صلح شد افزود: از مجموع آراء صادره در شورا ۸.۱۲ درصد آن مورد اعتراض قرار گرفت و حکم کمتر از ۸۵ صددم درصد نقض شد و نسبت پرونده‌های نقض به اعتراض ۶ درصد است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار