کد خبر: ۸۶۶۴۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۹ 23 June 2020

خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز سوم خرداد ماه

تابناک/گزارش امیر حاتمی درباره پیشرفت‌های دفاعی کشور در جلسه غیر علنی و بررسی گزارش وزیر کشور در مورد اوضاع داخلی و امنیتی کشور در جلسه علنی از جمله مهمترین اخبار امروز (سه‌شنبه) سوم تیر ماه ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی هستند که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش ایسنا، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد و ارائه گزارش رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در مورد وضعیت اقتصادی کشور و بررسی گزارش وزیر کشور در مورد اوضاع داخلی و امنیتی کشور از دستور کارهای امروز نمایندگان بود.

پیش از این نمایندگان در جلسه غیرعلنی گزارش وزیر دفاع درباره‌ی وضعیت دفاعی کشور را استماع کردند.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی توضیحاتی درباره جلسه غیرعلنی با حضور امیر حاتمی، وزیر دفاع بیان کرد.

در همین ارتباط معاون پارلمانی وزیر دفاع هم در حاشیه این جلسه با بیان این‌که ایران متناسب با تهدید احتمالی در وضعیت دفاعی مناسبی در منطقه قرار دارد، گفت: ما در بومی سازی قطعات و محصولات دفاعی به خود اتکایی رسیده‌ایم.

همچنین سخنگوی هیات رییسه مجلس به خبرنگاران گفت که براساس اظهارات وزیر دفاع سیاست دفاعی به سیاست دفاعی فعال تغییر کرده است.

در ادامه جلسه علنی محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ارائه گزارشی از وضعیت اقتصادی کشور در مسائل ارزی، با تاکید بر این که اقتصاد کشور در خصوص مسائل ارزی قابل مدیریت است، گفت: بیش از ۲۰ میلیارد دلار منابع ارزی کشور در خانه‌هاست که این به خاطر سیاست‌های گذشته مالی بانک مرکزی می‌باشد.

رییس مجلس هم پس از استماع این گزارش تاکید کرد که مردم اطمینان خاطر داشته باشند که نظارت در حوزه اقتصاد و حل مسائل معیشتی مردم در اولویت مجلس یازدهم قرار دارد.

ناطقین امروز مجلس

علیپور: دولت برای رفع محرومیت و فقر قدمی برنداشت

عنابستانی: کدام اولویت بالاتر از قطع سر اژدهای هفت سر فساد مقابله با فساد؟

مقصودی: مجلس باید قانون ساماندهی بازار مسکن را تصویب کند

جعفری: ترامپ قمارباز آرزوی مذاکره با ایران را به گور خواهد برد

***

بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

در نُرم بین‌المللی امنیت بسیار موفق بوده‌ایم

وزیر کشور با حضور در مجلس به منظور ارائه گزارشی در مورد اوضاع داخلی و امنیتی کشور گفت که علی‌رغم وجود برخی ناآرامی‌ها در کشورهای همسایه، ایران با تدبیر نیروهای نظامی و امنیتی در نرم‌های بین‌المللی برقراری امنیت بسیار موفق بوده است.

عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: ما در اطراف کشورهایی داریم که انواع گروه‌های تروریستی و خرابکاری را دارند برخی از آنها به دنبال این هستند که از طریق مرزها با ایران نسبت به ورود نیروهای معترض، معاند، سلاح و مواد منفجره اقدام کنند و امنیت را به خطر بیندازند، ولی با تدبیر نیروهای نظامی و امنیتی ما تا الان در نرم‌های بین‌المللی برقراری امنیت بسیار موفق بوده‌ایم.

مجلس اجازه نمی‌دهد بدون مشورت با آن در خصوص کالاهای استراتژیک تصمیمی اتخاذ شود

درجریان بررسی مسائل امنیتی کشور مصطفی طاهری نماینده مردم زنجان با اشاره به مسائل پیش آمده حول محور افزایش قیمت بنزین تاکید کرد که مجلس دیگر اجازه نمی دهد تا در خصوص قیمت کالاهای استراتژیک بدون اجازه آن کاری انجام شود. این روزها زمزمه‌ای در خصوص افزایش قیمت گازوئیل شده است اما حتما باید نظر مجلس مورد توجه باشد.

وزارت کشور برنامه مشخصی برای مقابله با قاچاق داشته باشد

همچنین مرتضی خاتمی نماینده ماهنشان درباره‌ی لزوم ورود وزیر کشور به موضوع قاچاق گفت:‌ انتظار می‌رود وزارت کشور برای مقابله با قاچاق به ویژه دارو، کود و نهادهای دامی برنامه داشته باشد البته شاید وزیر کشور بگوید نقش مستقیمی در این باره ندارد اما با توجه به حوزه وظایف‌اش در مرزها وجود این برنامه ضروری است.

وزیر کشور به موضوع نزاع طایفه‌ای رامهرمز و باغملک ورود کند

نماینده مردم ایذه و باغملک هم  در پاسخ به اظهارات رحمانی فضلی گفت:  مقوله امنیت یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر جامعه‌ای است به خصوص موضوع امنیت داخلی در هر منطقه‌ای اگر شاهد  این امنیت نباشیم سرمایه گذاری نیز رخ نخواهد داد.

عبدالله ایزدپناه ضمن اشاره به یک نزاع طایفه‌ای در یک میان روستای میان باغملک و رامهرمز از وزیر کشور خواست به دلیل خسارات جانی و مالی وارده در این حوزه هر چه سریعتر برای پایان دادن به این موضوع وارد عمل شود.

چه کسی پاسخگوی خسارات جانی و مالی اغتشاشات بنزینی است؟

درادامه این جلسه نماینده مردم گرمسار گفت: مدیریت بحران تعریفی دارد و قطعا همه دوستان به طور کلاسیک این دوره ها را گذرانده اند اما موضوع در عمل و کف خیابان فرق می کند.

اردشیر مطهری افزود: در قضیه اغتشاشات بنزین هیچ تدبیری در نوع رفتار با مردم و معترضین نبود و بی تدبیری در این مساله خسارات جانی و مالی زیادی برجای گذاشت.

چرا اجازه می‌دهید تقسیمات کشوری بدل به مسئله امنیتی شود؟

همچنین مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز خطاب به وزیر کشور نسبت به مسئله تقسیمات کشوری و امنیتی شدن آن هشدار داد و گفت: مشخص شدن حد مرز شهرستان کارون و کوت عبدالله هفت سال طول کشید و مردم را با هم درگیر کرد. چرا اجازه می‌دهید موضوع تقسیمات کشوری به مسئله‌ای امنیتی بدل شود؟

انتقاد احمدی از وضعیت حجاب در کشور

محمدرضا احمدی نماینده رشت با انتقاد از وضعیت حجاب در کشور گفت که امنیت و اقتدار نظام مدیون شهدا، جانبازان و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس و مدافعان حرم است. درباره ولنگاری فرهنگی در شهر و روستا و وسائل نقلیه بسیار بی‌تفاوتی دیده می‌شود بی‌حجابی را رها کردید نباید این طور باشد که شاهد بی‌حجابی در سواحل دریای خزر و شهرهای مختلف باشیم.

در مدیریت بحران به شدت ضعیف هستیم

نماینده سبزوار نیز با تاکید بر این‌که در مدیریت بحران به شدت ضعیف هستیم، اظهار کرد: برای مقابله با بحران‌های طبیعی بی‌دفاع بوده و کمترین تدبیر را داریم.

علی‌اصغر عنابستانی با انتقاد از مصوبه اخیر معاون سیاسی وزیر کشور مبنی بر ممنوعیت تغییر در حوزه مدیران اظهار کرد: اگر فرمانداری ضعیف باشد چرا نباید آن را تغییر داد؟ اراده ملت بر تغییر چرخ کشور است. آقای رییس جمهور حرف از تعامل با مجلس شورای اسلامی می‌زند اما تعامل یک طرفه نیست و دو سویه می‌باشد.

مدیریت رانتی جایگزین مدیریت جهادی در خوزستان شده است

سید محمد مولوی نماینده مردم آبادان هم مسئولیت سیل خوزستان، بحران آب، ریزگردها، اعتراضات و تحصن‌ها را با وزارت کشور دانست و گفت: مدیریت رانتی جایگزین مدیرت جهادی در خوزستان شده است. وزیر کشور ۳۰ اولویت جهش تولید را به استاندار ابلاغ کرده اما هیچ اقدامی در این باره صورت نگرفته است.

آیا وزیر کشور از قیمت پراید، حقوق کارگر و قیمت دلار خجالت نمی‌کشد؟

در ادامه بررسی های مربوط به مسائل داخلی و امنیتی کشور هادی بیگی نژاد نماینده مردم ملایر با اشاره به حد متوسط پول پیش مسکن و هفت برابر شدن قیمت دلار، حقوق کارگران و قیمت جدید پراید گفت: من از این وضعیت خجالت می‌کشم آیا شما خجالت نمی‌کشید؟

جهش تولید در کشور فراموش شده است

نماینده مردم بابل هم با تاکید بر لزوم جدی گرفتن موضوعات معیشتی و اقتصادی و فرهنگی در کشور توسط استانداران گفت که جهش تولید به فراموشی سپرده شده است.

مهدی سعادتی افزود: رئیس جمهور و وزیر کشور در موضوع اجرای عدالت، معیشت و اقتصاد و فرهنگ جدی باشند و این اختیارات را به استانداران بدهند. اکنون جهش تولید در کشور به فراموشی سپرده شده که باید به عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گیرد.

مناطق دورافتاده نیازمند مدیران با تجربه‌تر هستند

همچنین رئیس مجلس بر ضرورت استفاده از مدیران با سابقه و باتجربه در مناطق محروم و دور افتاده تاکید کرد و گفت: خواسته نمایندگان این بوده که با توجه به شرایط کشور توجه بیشتری به موضوع آسیب‌های اجتماعی شود و خصوصا به نهادهای مردمی که به آسیب‌های اجتماعی کمک می‌کنند  توجه شود.

هیچ کس راضی نیست قطره خونی از دماغ هموطنی ریخته شود

وزیر کشور پس از شنیدن اظهارات نمایندگان تاکید کرد افزایش قیمت بنزین مصوبه‌ سران قوا بوده و در شورای عالی امنیت ملی و دولت مطرح شده بود.

عبدالرضا رحمانی فضلی در ادامه تصریح کرد: بارها اجرای این تصمیم به عقب افتاده بود تا تدابیر لازم اندیشیده شود. هیچ کس راضی نیست که یک قطره خون از دماغ کسی ریخته شود. بنده از همین جا از تمام نیروهای امنیتی و انتظامی که در صحنه بودند تشکر می‌کنم. دلیل آن اتفاقات نیز به دلایل خاصی باز می‌گردد که اینجا جای گفتن آن نیست. به راحتی نمی‌توان به افرادی که امنیت کشور را تامین می‌کنند اتهام زد.

***

در ادامه جلسه علنی، قاضی‌زاده هاشمی، نایب رییس مجلس ضمن تبریک هفته قوه قضاییه و گرامیداشت سالگرد شهادت شهید بهشتی اظهار کرد: آرزوی ما این است که پیروان صدیقی برای آنها باشیم. امیدواریم قوه قضاییه رویکرد جدید اعتماد سازی و عزم نسبت به مبارزه با فساد را که عزم نظام اسلامی است با قوت و قدرت ادامه دهد.

اخطار ها و تذکرات امروز نمایندگان مجلس

انتقاد دلخوش از عملکرد هیات رئیسه در برابر دبیران کمیسیون‌های تخصصی

مرادی: انتظار مردم از مجلس یازدهم رفع مشکلات اقتصادی است

چرا قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرا نشده است؟

لزوم تشکیل کمیسیون شهرسازی و معماری در مجلس

رشیدی: آقایی دلار باید بشکند

نصیرایی: مجلس با قوه قضاییه برای مبارزه با فساد همکاری کند

فرخی: هر جا فساد باشد رشد اقتصادی رخ نمی‌دهد

کوهساری: وضعیت بانک‌ها را روشن کنید

موسوی لارگانی: رئیس جمهور در مورد قیمت ارز فعالانه ورود کند

انتقاد نماینده شاهرود از عدم اجرای قانون مربوط به ایثارگران در مجلس

محمودزاده: شهرهای دارای وضعیت قرمز را کاملا قرنطینه کنید

نیکزاد در پاسخ به سلیمی: رئیس‌جمهور و وزرا باید در مردادماه به مجلس گزارش دهند

نیکزاد در پاسخ به پژمانفر: حقوق‌های نجومی ۳۵ تا ۳۷ میلیونی مدیران صندوق بازنشستگی، اجحاف در حق بازنشستگان است

***

سید محسن دهنوی، عضو هیات رییسه  از اعلام وصول ۱۴ طرح از سوی نمایندگان از جمله طرحی برای تخصیص ارز کالاهای اساسی با نرخ ترجیحی خبر داد.

روح الله متفکر آزاد هم نامه نمایندگان مجلس یازدهم خطاب به مقام معظم رهبری درباره نوسازی بافت اطراف حرم رضوی و همچنین بیانیه ۲۰۲ نماینده مجلس درباره محدودیت‌های ایجاد شده برای شبکه‌های برون مرزی صدا و سیما را قرائت کرد.

ضمن قرائت کامل تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور از تذکر نماینده شهرکرد به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر «لزوم تدوین برنامه جامع عملیاتی برای مقابله با بی‌حجابی» خبر داد.

علی نیکزاد، نایب رییس مجلس شورای با اعلام پایان جلسه امروز گفت: نمایندگان هفته آینده برای بررسی مسائل و مشکلات به حوزه‌های انتخابیه خود خواهند رفت و جلسه بعدی  ساعت هشت صبح روز یکشنبه ۱۵ تیرماه برگزار می‌شود.

انتهای پیام

  •  
  •  
  •  خبرنگار مژگان رساپور
  •  
  • دبیر محمد نوراللهی
 
برچسب‌ها:
  • مهمترین اخبار امروز مجلس
  • وزير کشور
  • وزير دفاع

اخبار مرتبط

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    سعادتی: جهش تولید در کشور فراموش شده است

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    بیگی نژاد: آیا وزیر کشور از قیمت پراید، حقوق کارگر و قیمت دلار خجالت نمی‌کشد؟

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    مولوی: مدیریت رانتی جایگزین مدیریت جهادی در خوزستان شده است

  • رحمانی فضلی:هیچ کس راضی نیست قطره خونی از دماغ هموطنی ریخته شود

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس؛

    عنابستانی: در مدیریت بحران به شدت ضعیف هستیم

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    انتقاد احمدی از وضعیت حجاب در کشور

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    یوسفی: چرا اجازه می‌دهید تقسیمات کشوری بدل به مسئله امنیتی شود؟

  • قالیباف: مناطق دورافتاده نیازمند مدیران با تجربه‌تر هستند

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    مطهری: چه کسی پاسخگوی خسارات جانی و مالی اغتشاشات بنزینی است؟

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    ایزدپناه: وزیر کشور به موضوع نزاع طایفه‌ای رامهرمز و باغملک ورود کند

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    خاتمی: وزارت کشور برنامه مشخصی برای مقابله با قاچاق داشته باشد

  • فرهنگی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس:

    سیاست دفاعی به سیاست دفاعی فعال تغییر کرده است

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    طاهری: مجلس اجازه نمی‌دهد بدون مشورت با آن در خصوص کالاهای استراتژیک تصمیمی اتخاذ شود

  • معاون پارلمانی وزیر دفاع:

    در بومی‌سازی محصولات دفاعی به خوداتکایی رسیده‌ایم

  • بررسی مسائل داخلی و امنیتی کشور در مجلس

    وزیر کشور: در نُرم بین‌المللی امنیت بسیار موفق بوده‌ایم

  • اطمینان دادن قالیباف به مردم برای حل مشکلات معیشتی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار