کد خبر: ۸۶۶۶۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳ 24 June 2020

شادی ماهی‌ها از برداشت گندم و جو در گلستان

تابناک/ فرا رسیدن فصل برداشت گندم و جو علاوه بر درآمد و برکتی که برای کشاورزان گلستانی به همراه دارد موجب هدایت بخشی از صیادان غیرمجاز استان به مشاغل وابسته به برداشت این محصولات شده و با کاهش هجمه آن‌ها به ذخایر آبزیان در معرض خطر انقراض، موجب شادی ماهی‌های این‌ پهنه آبی شده است.

مشکلات اقتصادی و بیکاری ساحل نشینان گلستان سبب شده با وجود گذشت بیش از یک ماه از ممنوعیت صید ماهی همچنان بخشی از صیادان به برداشت غیر مجاز از دریا ادامه دهند.

گشت های کنترلی و بازدارنده یگان حفاظت شیلات برای برخورد با این افراد پاسخگو نیست .

گلستان بیش از صد کیلومتر ساحل دارد و حدود ۲ هزار فروند قایق صیادی در شهرهای بندرگز بندرترکمن و گمیشان مشغول ماهیگیری هستند که بخش زیادی از این افراد نبود شغل مناسب را دلیل اشتغال خود به صیادی غیرمجاز در پهنه آبی خزر و خلیج گرگان می‌دانند.

فصل برداشت گندم، جو و کلزا که در شهرهای ساحلی استان به ویژه گمیشان و بندرترکمن آغاز می شود تعداد زیادی از این صیادان در قالب کارگران کمباین، راننده، کارگر بسته بندی و فروش کاه و حتی خرد کردن این محصولات، دل از دریا می کنند و روانه مزارع طلایی گلستان می شوند.

پس از برداشت محصول گندم و جو در این منطقه، تعدادی از صیادان همراه ادوات کشاورزی مانند کمباین یا بیلر(بسته بند کاه) راهی سایر استان های می شوند و یا در محل سکونت خود، به مشاغل وابسته این حوزه مانند خرد کردن کاه مشغول می کنند و دست از دریا بر می دارند.

عثمان دبیری یکی از ماهیگیران روستای ساحلی قره سو در غرب گلستان در این باره به خبرنگار ایرنا گفت : صیادی شغل آبا و اجدادی ما است و با این شغل خو گرفته ایم و شغل دیگری در منطقه نداریم.

 وی افزود : با وجود اینکه فصل تخم ریزی ماهی ها را می دانیم اما برای سیر کردن شکم زن و بچه باید فکری کنیم در نتیجه از اواسط پاییز تا اواخر بهار که زراعت منطقه آماده برداشت شود به ماهیگیری ادامه می دهیم و در اوایل خرداد ماه با رسیدن گندم و جو، از دریا خارج شده و تا چند ماه ماهی نمی گیریم.

وی تنها شغل جایگزین ماهیگیری را کارگری فصل برداشت غلات می داند و می گوید از دریا خسته شده ایم اما شغل مناسب و درآمد دیگری نداریم و مجبوریم صیادی کنیم.

 وی با اشاره به راه اندازی یک کارخانه فرآوری محصولات دریایی در مجاورت روستای قره سو گفت : این واحد تولیدی در ابتدا، خط تولید خود را از بسته بندی ماهی به بسته بندی مرغ تغییر داده و علاوه بر آن کارگران غیر بومی آورده و در عمل هیچ کمکی به اشتغال منطقه نکرده است.

 فرماندار گمیشان نیز معتقد است که رفع دغدغه بیکاری در منطقه به صورت دستوری قابل حل نیست باید راهکارهای مختلف در پیش گرفته شود و از هر روش چند بیکار منطقه به شغل ثابت و پایدار برسند.

احمد دستمرد با قبول کاهش صیادی غیر مجاز در فصل برداشت غلات گفت : ایجاد مزارع پروش ماهی در کنار سواحل و پرورش ماهی در قفس می تواند نقش بسزایی در کاهش دستبرد به منابع خزر داشته باشد.

 وی از مهیا بودن تسهیلات کم بهره برای متقاضیان فعالیت در بخش آبزی پروری شهرستان خبر داد و گفت : توجه به مشاغل حوزه گردشگری ساحلی و مشاغل خانگی و توانمند سازی زنان خانه دار می توانند در ایجاد اشتغال و در نهایت حفظ ذخایر دریای خزر موثر باشد .

فصل صید ماهیان استخوانی از خزر از مهر هر سال آغاز می ‌شود و حدود ۶ ماه ادامه دارد.

صیادان گلستانی امسال بیش از پنج تن ماهی سفید، ۲۹۴ تن کفال، ۴۷ تن کپور و ۱۱ تن سایر ماهیان را صید کردند و صید امسال در مقایسه با سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشت.

تکیه بر اقدامات قهری توسط نهادهای دخیل مانند شیلات، محیط زیست و نیروی انتظامی در برخورد با بومیان حاشیه خلیج گرگان و دریای خزر هر چند بی نتیجه نیست اما وجود ده ها کیلومتر ساحل در گلستان سبب شده این اقدامات بازدارنده به نتیجه نرسد.

هر چند اهمیت فصل زادآوری ماهیان در سالهای اخیر از طریق مختلف برای جوامع پیرامونی زیستگاه های گلستان اطلاع رسانی شده و کارگروه های فرهنگی نیز در فرمانداری‌ها تشکیل گردید اما هنوز تعدادی از بومیان به دلیل بیکاری به این ضرورت ها بی اعتنایی می کنند و در طول سال به این شغل مشغول هستند.

 خلیج چهار هزار هکتاری گرگان یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است.

طبیعت بسته خزر آن را منزلگاه گونه های جانوری منحصربفردی همچون ماهیان خاویاری کرده است اما این دریا در مقابل آلودگی‌های کشاورزی، صنعتی و نفتی آسیب‌پذیر است.

در ایران استان های گیلان، مازندران و گلستان در حاشیه دریای خزر واقع هستند

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار