معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری البرز با بیان اینکه ازدواج دیرهنگام موجب افزایش آسیب های اجتماعی می شود، گفت: آسیب های ازدواج دیرهنگام جدی گرفته نمی‌شود.  
کد خبر: ۸۶۶۶۹۸
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ 24 June 2020

به گزارش «تابناک البرز» نورمحمد فردی با بیان این مطلب در نشست هم‌اندیشی فرهنگی و اجتماعی با محوریت طلاق اظهار داشت: همان طور که می دانید در سال 1385 رویداد تاثیرگذاری برای دختران کشورمان اتفاق افتاد و شورای عالی انقلاب فرهنگی بر اساس پیشنهاد فرهنگسرای دختران روز مبارک تولد حضرت فاطمه معصومه (س) کریمه اهل بیت را به عنوان روز ملی دختران تصویب کرد.

فردی گفت: بی شک اهل بیت پیامبر اعظم (ص) چهره های پر فروغی به جهانیان عرضه کردند که نامشان مانند ستارگان درخشان در آسمان فضائل می درخشد.

وی افزود: درخشان ترین ستاره در میان بانوان خاندان پیامبر هفتمین منظومه ولایت فاطمه فرزند پاکیزه موسی بن جعفر است بانویی که در پاکی و مروت و درست کاری او سخنانان زیادی گفته شده است در هر صورت چرا باید روزی را به طور خاصی به دختران اختصاص داد.

معاون استاندار البرز خاطر نشان کرد: جدای از سهم مهم دختران در بافت جمعیتی جامعه می توان به جایگاه و نقش دختران در فرهنگ عمومی کشور مان اشاره کرد که پیوسته سلامت و توانمندی فرهنگی و اجتماعی خود را به پرورش دختران آگاه _توانمند الگو و عینیت وابسته می داند.

وی تصریح کرد: احیاء تقویت ارزش های فرهنگی، اجتماعی مطلوب دختران معرفی ترویج و ابعاد ارزش های فرهنگی با تکیه بر فرهنگ و سیره مکتب تابناک اهل بیت در راستای بهبود و توسعه سلامت روانی اجتماعی دختران، توانمندی و چگونگی شکوفایی باورها و دیدگاه هایی رایج در مورد آنان است.

وی با بیان اینکه چرا از هر سهم ازدواج یکی منجر به طلاق می شود یعنی 25 درصد ازدواج ها منجر به جدایی می شود، افزود: دلیل این امر چیست چه عواملی باعث شده که کانون خانواده تا این حد سست شود حرف و صحبت خیلی خوب است ولی عصاره حرف و برنامه باید عمل باشد تا آثار آن برای مردم ملموس باشد هیچ فکر کرده اید چرا سن ازدواج بالا رفته و اغلب جوانان نسبت به ازدواج بی تفاوت هستند چه کار باید کرد که امید به زندگی در جوانان افزایش یابد.

وی گفت: باید آسیب شناسی شود و مسائل اقتصادی، فرهنگی، اشتغال، آموزش، اعتیاد و ... سایر هر کدام چه تاثیری دارد.

معاون استاندار گفت: میانگین سن ازدواج در آقایان 28 سال و در خانم ها 25 سال است یعنی سن ازدواج افزایش یافته یعنی ناهنجاری اجتماعی افزایش یافته باید هوشیارباشیم و مسئولانه برخورد کنیم.

فردی افزود: باید کاهش قبح دیر ازدواج کردن برای جامعه بیان شود مگر حدیث نداریم ازدواج نیمی از دین است امروز چه شده که نسبت به این مهم بی تفاوت شده ایم در حالی که عوامل متعددی همچون پدر و مادر عروس، داماد، مشاوره و عوامل موثر در عدم ازدواج به موقع مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی ، جهیزیه سنگین ، فقر مالی، مداخله خانواده ها، افسردگی و اضطراب و بی توجهی به مسائل دینی در ازدواج موثر هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: پیشنهاد اولویت استخدام افراد متاهل، واگذاری مسکن به صورت ارزان ، وام های ازدواج بدون بهره به منظور ارتقاء فرهنگ ازدواج ، معاف کردن افراد متاهل از سربازی ، اشتغال دانشجویان متاهل به زادگاه خودشان باید مدنظر قرار گیرد تا بتواند شرایط ازدواج را برای جوانان تسهیل کند.

فردی گفت: در هر صورت فرهنگ سازی، آموزش توسط دستگاههای فرهنگی می تواند در بستر سازی فرهنگی این امر مهم موثر باشد.

وی افزود: تلاش برای کاهش طلاق وظیفه‌ای فرادستگاهی بوده و لازم است از ظرفیت‌های اجتماعی، فرهنگی و صنفی در این خصوص بهره‌برداری شود.

معاون استاندار به ظرفیت‌های عظیم فرهنگی و مذهبی در استان اشاره کرد و خواستار فرهنگ سازی در خصوص زندگی اسلامی با هدف کاهش طلاق در استان شد.

فردی اظهار کرد: برگزاری نشست‌های علمی بین اساتید و نخبگان جامعه می‌تواند گامی مهم برای نهادینه کردن فرهنگ ازدواج سالم باشد.

وی با بیان اینکه برای کاهش نرخ طلاق نیازمند راهکارهای عملیاتی هستیم، بیان کرد: آموزش پیش از ازدواج از جمله ضروریات بوده و این مهم حتی در مدارس نیز باید مطرح شود.

معاون استاندار تقویت مشاوره‌های قبل از ازدواج ، تولید برنامه های مشارکتی دستگاه‌های مرتبط از رسانه محلی و استفاده از ظرفیت بنیاد صیانت از خانواده در حین اقدام برای طلاق را از جمله اقدامات لازم در راستای کاهش این آسیب عنوان کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار