کد خبر: ۸۶۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۲ 26 June 2020

 

رئیس کل دادگستری گیلان: مبارزه با منشاء فساد را در دستور کار قرار داده‌ایم

تابناک/گروه استان‌ها ـ رئیس کل دادگستری گیلان گفت: دستگاه قضایی برای تحقق جهش تولید و پیشرفت اقتصادی مبارزه با منشأ فساد را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه نماز جمعه در مصلی امام خمینی(ره) رشت اظهار داشت: هفته قوه قضائیه و یاد شهیدان این عرصه همچون شهید بهشتی که مظهر ارزش‌ها بودند را گرامی می‌داریم لذا این هفته فرصتی برای احیای ارزش‌ها و فضیلت‌‌ها است.

رئیس کل دادگستری گیلان افزود: در این ایام باید با فکر و اندیشه بزرگانی همچون شهید بهشتی بیشتر آشنا شویم زیرا آشنایی با تفکر این بزرگان مسیر رسیدن به اهداف را برای ما هموارتر می‌کند و در این مسیر باید بتوانیم اندیشه آنان را به اشتراک بگذاریم‌ و ضمن پافشاری بر این اندیشه‌ها، نسل جدید را نیز با تفکر ناب و مبارک آنان آشنا کنیم.

خلیلی با بیان اینکه شناخت اندیشه‌های شهید بهشتی و شهیدان قوه قضاییه از یاد و خاطره آنان بسی بزرگتر و مهم‌تر است ابراز داشت: امروز جوانان ما می‌‌خواهند بدانند که بزرگانی همچون بهشتی چگونه زندگی کردند و چه رای و نظری داشتند.

وی افزود: باید بررسی کنیم که تا چه حد از اندیشه فکری شهید بهشتی با آن همه گستردگی بهره گرفتیم و در انتقال اندیشه فکری این شهید و شهید مطهری تا چه میزان موفقیت در شان ملت کسب کرده‌ایم و از کنار این مسائل نباید به‌سادگی عبور کنیم زیرا ساده‌انگاری باعث می‌شود که فکر و ذهن جوانان به دست بیگانگان سپرده شود و بیگانگان هم اسلام را ناکارآمد برای آنان جلوه می‌دهند.

رئیس کل دادگستری گیلان با اشاره به صاحب‌نظری شهید بهشتی در حوزه اقتصاد، فرهنگ و اجتماع تصریح کرد: بسیاری از نظرات این شهید بزرگوار در مجلس خبرگان با سردمداری ایشان به تدوین قانون منتهی میشد و این مرد بزرگ در اقتصاد اسلامی مطالعات بسیار وسیعی داشت و نظراتی ارائه می‌داد که بسیاری از صاحب نظران در مقابل نظرات وی تمکین می‌کردند.

خلیلی با بیان اینکه شهید بهشتی در حوزه اقتصاد به دو اصل می‌اندیشید و آن را پیاده می‌کرد افزود: اصل نخست نوع نگاه به دنیا بود و اصل دوم نیز فعالیت‌های اقتصادی بود و ایشان معتقد بود که نوع نگاه ما به دنیا روشن‌کننده میزان تلاش و فعالیت‌های اقتصادی ما است و اگر نگاه ما به دنیا یک نگاه حداقلی باشد فعالیت اقتصادی ما هم حداقلی خواهد بود که در این صورت نمی‌توان یک فعالیت اقتصادی توأم با ثروت و اشتغال را برای جامعه ترسیم کرد.

وی با اشاره به اینکه امروز فعال اقتصادی می‌خواهد بداند که شریعت و دین چه نگاهی به فعالیت او دارد اظهار داشت: نرفتن به سمت فعالیت‌های اقتصادی همواره درد دین در دوران گذشته هم بوده و فقط مربوط به امروز نیست؛ زمان ما زمان فعالیت اقتصادی است و در این عرصه باید از یک تفکر و فهم صحیح بهره گیریم.

رئیس کل دادگستری گیلان گفت: تنگ‌دستی و رفاه دلیلی بر دین‌داری نیست و آنچه که اهمیت دارد این است که حق دیگری بر گردن انسانی نباشد چون ما در قبال همدیگر حق داریم و حتی نسبت به طبیعت و صنعت حق داریم بنابراین دین‌داران باید از روابط صحیح انسانی و کرامت انسانی بهره‌مند باشند.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه دنیای غرب خود را مدعی حقوق بشر و به‌نوعی مالک بشر و انسان‌ها می‌داند و با وجود اینکه در فراخ و نعمت قرار دارند اما به بشریت ظلم می‌کنند و کرامت انسانی را زیر سوال می‌برند افزود: غرب برده‌داری و برده‌خواهی را ملاک پیشرفت اقتصاد خود قرار می‌دهد و اگر مردم‌شان اعتراضی کنند چنان مردم را سرکوب می‌کنند که گویی انگار هیچ کرامتی ندارند.

خلیلی اهمیت کرامت انسانی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: دستگاه قضایی با بهره‌گیری از نگرش و اندیشه‌های شهید بهشتی و کلام رهبر معظم انقلاب که امسال را به‌عنوان سال جهش تولید معرفی کردند، برای تحقق شعار سال و افزایش تولید گام اساسی برمی‌داریم و در این مسیر با فساد مبارزه خواهیم کرد و نگاهی به پیشرفت اقتصادی هم داریم.

رئیس کل دادگستری گیلان با بیان اینکه دستگاه قضا همچنان حذف شکاف‌های فساد و مبارزه با منشاء فساد را در دستور کار قرار داده است گفت: مقابله با فساد به تولید نیز ارزش می‌بخشد و در این راستا تولیدکنندگان را مورد تشویق قرار می‌دهیم و جلساتی با فعالان اقتصادی برگزار کردیم و از کارخانجات نیز بازدید می‌کنیم زیرا عدم شکل‌گیری فعالیت اقتصادی باعث افزایش پرونده‌ها و بیکاری می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار