مدیر جهاد کشاورزی طالقان گفت: دامداران طالقان برای گرفتن مجوز دامداری صنعتی با مشکل مواجه هستند و با وجود پوشش گیاهی و ظرفیت این شهرستان برای رونق دامداری، موانع زیادی سر راه اشتغال و اقتصاد این حوزه است.
کد خبر: ۸۶۹۲۴۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۱ 30 June 2020

به گزارش «تابناک البرز» سید حسن محسن الحسینی در تشریح این موانع گفت: سالهاست که محیط زیست و شرکت آب منطقه ای به دلیل قوانینی که برای جلوگیری از آلودگی آب سد طالقان تعیین شده از صدور پروانه و کار دامداران جلوگیری می کنند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد دامداری های طالقان سنتی و تعداد دامداری صنعتی انگشت شمار است، افزود: سه واحد صنعتی گاوداری که دو واحد گاوداری صنعتی شیری و یک واحد صنعتی پرواربندی فعال در طالقان فعالیت می کنند و دامداری صنعتی برای پرورش گوسفند نداریم.

 محسن الحسینی گفت: در طالقان بیش از ۵۰۰ واحد دامداری سنتی پرورش و نگهداری گاو و گوسفند (با بیش از ۶۲ هزار دام کوچک گوسفند و بیش از هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین شیری) داریم که گوسفندان را در مراتع پرورش می دهند و به دلیل موانع بر سر راه صدور مجوز، راغب به تبدیل دامداری به صنعتی نیستند.

 وی افزود: چند واحد صنعتی هم داریم که یا غیر فعال هستند یا با ظرفیت خیلی کم کار می کنند که به دلیل مشکل مالی و عدم حمایت نمی توانند شروع به کار کنند.

مدیر جهاد کشاورزی طالقان اظهار کرد: یک واحد صنعتی پرواربندی گوساله که ساختمان تاسیسات آن ساخته و آماده شده، به دلیل نبود سرمایه نمی تواند شروع کار کند و یک واحد مرغداری صنعتی نیز داریم که به دلیل بلایای طبیعی و بارش برف سال گذشته ساختمان آن تخریب شد و به دلیل مشکل مالی هنوز نتوانسته شروع به کار کند.

 محسن الحسینی افزود: یک واحد پرورش گاو شیری صنعتی هم داریم که به دلیل مشکلات مالی نمی تواند فعالیت کند. این واحدها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند، هر سال مراجعه و درخواست کمک می کنند و ما کاری از دستمان ساخته نیست.

 وی تامین علوفه و نهاده های دامی و گرانی خوراک دام را از دیگر مشکلات دامداران شهرستان عنوان کرد و گفت: در طالقان به دلیل صعب العبور بودن مسیر، بار راحت جابجا نمی شود و کرایه حمل نیز زیاد است، در نتیجه دامداران این شهرستان نسبت به دامداران آبیک، قزوین و... با سختی کار می کنند، به همین دلیل بیشتر راغب به دامداری سنتی هستند.

 محسن الحسینی در پاسخ به اینکه چه تسهیلات و حمایتی از دامداران انجام شده، گفت: با وجود درخواست آنها مبنی بر دریافت وام کم بهره، از ابتدای سال ۹۸ تا کنون اعتباری برای دامداران طالقان تخصیص داده نشده است و هیچ حمایتی از آنها انجام نشده است تا بتوانند خود را سرپا نگه دارند.  

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار