کد خبر: ۸۶۹۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷ 30 June 2020

بدون شک عبور سالمندان از شیب تند کرونا نیازمند مهارت های اجتماعی و تغییراتی در سبک زندگی است که باید از طریق متخصصان، رسانه های جمعی و شبکه های اجتماعی مورد توجه قرار گیرد.

بیش از چهار ماه از حضور ویروس کرونا در کشور میگذرد که نه تنها ایران بلکه کل جهان را با چالش در حوزههای مختلف مواجه ساخته است رعایت پروتکل های بهداشتی بصورت رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان مورد تاکید است که البته در این میان سالمندان با توجه به شرایط خاصی که دارند بیشتر در معرض تهدید قرار دارند و می طلبد که راهکارهای محافظتی از آنها با توجه خاصی دنبال شود.

کرونا تهدیدی علیه همه اقشار محسوب می شود اما سالمندان به علت ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و وجود بیماری های زمینه ای همچون فشارخون، بیماری ریوی، کلیوی، تحلیل قدرت فیزیکی بدن و کاهش فعالیت های روزمره و تغذیه نامناسب بیشتر در معرض تهدید مرگ و میر ناشی از کرونا قرار دارند.

بدون شک سالمندان در فرهنگ ایرانی اسلامی از جایگاه ویژه و منزلت اجتماعی خاص برخوردار هستند.زندگی در آسایشگاه ، نگهداری در خانه یا زندگی مستقل مانع از توجه به این قشر  نمی شود.اما باید پذیرفت کرونا  سبک زندگی را دچار دگرگونی کرده و لازم است در رفتارهای روزمره با سالمندان تجدید نظر کرد.

مهمترین تغییر رفتار باید در کاهش  دید و بازدید های پرازدحام  و منع حضور در مراسم هایی  از نوع ختم،عروسی،مهمانی و مسافرت های غیر ضروری باشد علاوه بر آن ،  توصیه های بهداشت عمومی نظیر آموزش فاصله گذاری اجتماعی، شست شوی دست ها، ضد عفونی کردن محیط های مشترک زندگی، استفاده اختصاصی از وسایل شخصی با رعایت اصول بهداشتی افراد نگهدارنده سالمندان تا حدود زیادی خطر بیماری کرونا را دفع و سلامت این گنجینه معنوی را تضمین می نماید.

بنا بر گفته دکتر محمد کاکاوند رئیس شبکه بهداشت شهرستان بروجرد؛ میانگین سنی افرادیکه بر اثر کرونا در این شهرستان جان خود را از دست داده اند ۶۸ تا ۷۰ سال است و بجز در سه مورد تمام افرادیکه جان خود را از دست داده اند یا سن بالا داشته اند و یه اینکه به یک یا چند بیماری زمینه ای مبتلا بوده اند.

توزیع اقلام بهداشتی بین سالمندان بروجرد

بنا بر گفته مسوول دبیرخانه شورای ساماندهی امور سالمندان بهزیستی لرستان، براساس آخرین سرشماری از جمعیت ۳۲۶ هزار و ۴۵۲ نفری شهرستان بروجرد تعداد ۴۱ هزار و ۸۹۹ نفر جمعیت معادل ۱۲/۸ درصد بالای ۶۰ سال هستند.

موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد از سال ۱۳۹۶ فعالیت خود را آغاز کرده است و اکنون با گذشت بیش از ۲ سال از فعالیت خود ، تعداد ۲ هزار سالمند را تحت پوشش برنامه های مختلفی اعم از آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و سلامت قرار داده است تا بتواند به هدف خود که داشتن سالمندی پویا است برسد.

مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد گفت: سه هزار بسته مواد بهداشتی و جزوات آموزشی با هدف پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در۲ مرحله بین سالمندان بروجردی توزیع شد.این بسته ها که دربرگیرنده اقلام بهداشتی اعم از ماسک و دست کش بود در یک مرحله  به تعداد یک هزارو ۵۰۰ بسته بین سالمندان توزیع که با توجه به تقاضای این قشر از جامعه مرحله دوم آن تعداد یک هزارو ۵۰۰ بسته دیگر تهیه و توزیع شد.

مریم بهرامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در بسته توزیعی مرحله دوم علاوه بر ماسک و دست کش با هدف ارائه آموزش به سالمندان بروشورهایی با محتوای چگونگی پیشگیری از ابتلا به بیماری های واگیردار و ویروس کرونا بین سالمندان توزیع شد.

به گفته وی علاوه بر این در همین بسته های توزیعی بین سالمندان کتاب های آموزشی و مجلاتی  همچون مجلات آموزش آشپزی و خانوادگی با محتوای سرگرم کننده بین آنها توزیع شد تا بتوانند اوقاتی را که در خانه سپری کنند.

مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد اضافه کرد: با شیوع کرونا این موسسه تعطیل شد اما فعالیت های این موسسه در بخش های مختلف آموزشی، اجتماعی، ورزش، سلامت و تغذیه را بصورت مجازی برای سالمندان و خانواده های آنها ادامه دارد. در همین راستا کانال تلگرامی نیز راه اندازی شد و هر روز در این کانال محتوای های آموزش در حوزه های مختلفی که بیشتر برای سالمندان کاربردی ارائه می شود.

بهرامی گفت: نهایت تلاش صورت می گیرد که در این اطلاع رسانی های تلگرامی فارغ از پیام ها و اخباری که ایجاد استرس کند به ارائه  برنامه هایی همچون ورزش های خانگی و اطلاع رسانی های کاربردی پرداخته شود. علاوه بر این ، صدای مشاور نیز راه اندازی شده است تا در صورت نیاز سالمندان به برخی سوالات و مشکلات آنها پاسخ داده شود.

توریع بسته های غذایی بین سالمندان بروجرد

یکی دیگر از اقدامات موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد،  در راستای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و همچنین خروج کمتر سالمندان از منزل ، توزیع پنج هزار قرص نان در بسته‌های ۱۰ تایی بین سالمندان این شهرستان بود؛  بسته های نان ، بصورت تازه و گرم ، با مراجعه به در منازل سالمندان ، توزیع شد.

 مدیر موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد بیان کرد: علاوه بر این تعداد هزار عدد کلوچه محلی (کلوا) با رعایت نکات بهداشتی در بسته های چهارتایی بین سالمندان تحت پوشش این موسسه توزیع شد.

بهرامی یادآور شد: شعار موسسه سالمندان عبارت ؛ حال دل ما سالمندان خوب است عنوان شده است و با توجه به این شعار نهایت تلاش و اولویت ما بر این است که شخصیت سالمندان مورد تکریم قرار گیرد .

وی افزود: از جمعیت ۲ هزار نفری موسسه سالمندان فرزانگان حکمت سینا بروجرد حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از نظر معیشتی و اقتصادی دچار مشکل هستند و تلاش می شود در قالب برنامه های مختلفی به آنها توجه بیشتری شود.

ضرورت توجه به سلامت روان سالمندان در دوران کرونا

با توجه به شرایط خاصی که در ابعاد رفتارهای اجتماعی بر اثر کرونا ایجاد شده است به نظر می رسد سالمندان تنهاتر از قبل شده اند که همین مساله می تواند بر سلامت روحی و جسمی آنها اثرگذار باشد.به گفته یک روانشناس ، برخی سالمندان از کمترین وسایل سرگرم کننده بی بهره هستند و امکان استفاده از وسایل ارتباطی جمعی را ندارند و فضای مجازی که این روزها به بخش عمده سرگرمی تبدیل شده است نیز  از آن بی بهره هستند بنابراین نباید آنها را در تنهایی خودشان به فراموسی سپرد.

فرشته نوروزی افزود:  تماس های تلفنی با سالمندان را باید حفظ کرد آنها نیاز دارند با کسی حرف بزنند و این هم صحبتی ها می تواند بخشی از دلهره های روحی آنها و حتی دردهای جسمانی آنها را تسکین دهد و احساس ارزشمند بودن پیدا کنند.

این روانشناس یادآور شد: با توجه به این که زمان اتمام کرونا معلوم نیست لازم است ،  یک الگو و سبک زندگی جدید برای رفتار با سالمندان و دیدار آن‌ها در نظر گرفت زیرا تداوم بر یک دوره طولانی مدت خانه نشینی سالمندان و ندیدن آنها می تواند ، ضعیت روانی سالمندان را با خطر جدی مواجه کند.

به گفته وی ، از طرفی رعایت اصول بهداشتی به هیچ عنوان نفی کننده روابط اجتماعی خانواده با سالمند نیست بلکه باید سبک روابط اجتماعی از تجمع زیاد به محدود سازی و ارتباط های کم حجم اما مستمر تغییر یابد.

سالمندی دوران پر تلاطم زندگی از نظر جسمی ، روحی روانی است که نیازمند توجه خاص خانواده و جامعه به این قشر است . تامین سلامت در مقابل کرونا  با هوشیاری و دلسوزی قابل تامین است اگر تا قبل از بیماری کرونا به مناسبت های مختلف حلقه مهربانی خانواده ها به گرد شمع وجود سالمندان جمع می شد و یا هیچ مراسمی بدون حضور بزرگان انجام نمی شد حالا باید پذیرفت حرمت و نکوداشت سالمند یعنی حفظ سلامت او و دوری از خطر با محدود کردن ارتباطات تا پایان بیماری است که البته محدود کردن ارتبطات به معنای قطع هر گونه ارتباط با سالمند نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار