مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان از بازار بزرگ اصفهان به عنوان یکی از نقاط پرخطر یاد کرد و گفت: در محدوده بازار بزرگ اصفهان به دلیل عرض کم گذرها، ماشین های سنگین آتش نشانی نمی توانند عبور کنند و درصورتی که حادثه ای در این محدوده رخ دهد کنترل آن بسیار مشکل خواهد بود.
کد خبر: ۸۷۰۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷ 03 July 2020

محسن گلابی اظهار کرد: همواره و هر روز پیگیری هایی برای اجرای موارد ایمنی در ساختمان های سطح شهر انجام می دهیم، از جمله در ساختمان های مسکونی که در سه مرحله شروع کار، سفت کاری و پایان کار باید موارد ایمنی همچون سیم کشی ساختمان، سیستم اعلام و اطفا حریق، استاندارد آسانسور، جان پناه ها و مواردی که ایمنی مردم را تضمین می کند رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه کارشناسان سازمان آتش نشانی شهرداری اصفهان برای رعایت موارد ایمنی در ساختمان ها تذکرهای لازم را می دهند، افزود: براساس ماده ۲۲ مقررات ملی ساختمان وظیفه نظارت بر ایمنی ساختمان به عهده مدیر ساختمان است، اما متاسفانه گاهی مدیر ساختمان ها بی توجهی می کنند و حتی شاید هیچ وقت سیستم اعلام و اطفای حریق ساختمان را چک نکند، درحالی که اگر ساختمان چند مالکی باشد مدیر ساختمان مسئول مستقیم و اگر انفرادی باشد مالک مسئول است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه اگر ساختمانی درگیر حریق شد وظیفه ما نجات جان مردم و حفظ مال آنها است، افزود: مساله مهم دیگر جلوگیری از سرایت حریق و خسارت به ساختمان های مجاور است، چراکه ممکن است ساختمان مجاور همه موارد ایمنی را رعایت کرده باشد، اما حریق ساختمان دیگر به آن سرایت کرده و آسیب بزند. مالکان و مدیران ساختمان ها باید بدانند اگر ساختمان آنها در اثر مواردی که قانون تعیین کرده مثل سهل انگاری دچار حریق شود و این حریق به ساختمان مجاور منتقل شود، باید پاسخگوی خسارت به ساختمان های مجاور هم باشند.

وی تاکید کرد: نمی توان گفت وضعیت کدام یک از ساختمان های شهر نگران کننده است، چون چون جان تک تک شهروندان مهم است و حتی اگر یک نفر دچار حادثه شود جای نگرانی دارد.

گلابی ادامه داد: ایمنی همه فضاهای شهر، پارک ها، مبلمان شهری، فضاهای عمومی، خیابان ها، ساختمان ها و ... اهمیت دارد و باتوجه به اینکه رسالت آتش نشانی حفظ و نجات جان و مال مردم است، نمی توانیم این فضاها را از نظر اهمیت طبقه بندی کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با تاکید براینکه تمام نقاط پرخطر و حادثه خیز شهر هر روز و هر هفته و هر ماه بررسی و به ادارات و دستگاه های مربوطه اطلاع داده می شود، گفت: به عنوان نمونه اگر سر یک پیچ یا خیابانی چند تصادف منجر به جرح یا فوت اتفاق افتاد به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری اعلام می کنیم که این نقطه حادثه خیز است، یا در پارکی که احتمال سقوط درختان کهنسال وجود دارد به سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری اطلاع می دهیم.

وی از تدوین آئین نامه ای با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان برای اولین بار برای ساماندهی وضعیت ایمنی ساختمان های میراثی و قدیمی شهر خبر داد و افزود: این آئین نامه توسط مدرسان و اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و با اعتباری که شهرداری اصفهان اختصاص داده و نیز با همکاری دستگاه های خدماتی و یونسکو برای چگونگی حفظ و نگهداری این فضاها در سطح شهر اصفهان تدوین می شود.

گلابی از بازار بزرگ اصفهان به عنوان یکی از نقاط پرخطر یاد کرد و گفت: درصورتی که حادثه ای در این محدوده رخ دهد کنترل آن فوق العاده مشکل خواهد بود. در محدوده بازار کارگاه های تعمیر و ساخت مثل زرگری و طلاسازی و ... همه منابع خطر هستند که باید جمع آوری و به فضاهای استاندارد منتقل شوند.

وی با اشاره به استفاده از خانه های مسکونی در محدوده اطراف بازار بزرگ اصفهان به عنوان انبار نگهداری کالا، گفت: استفاده از یک فضای مسکونی به عنوان انبار، آن هم در شرایطی که هیچ یک از مشخصات فنی و استانداردهای لازم مثل سیستم تهویه و دسترسی به وسایل اطفا حریق را ندارند بسیار پرخطر است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه در محدوده بازار بزرگ اصفهان عرض گذرها بسیار کم است و ماشین های سنگین آتش نشانی نمی توانند عبور کنند، توضیح داد: اگر یک انبار و یا کارگاه در این محدوده آتش بگیرد کنترل آن آسان نیست و تبعات بدی خواهد داشت.

 وی همچنین به حادثه ای که برای کلینیک سینا اطهر در تهران اتفاق افتاد، اشاره و تصریح کرد: ایمنی در مراکز بهداشتی و درمانی اهمیت فوق العاده زیادی دارد، باتوجه به وجود بیمارانی که نیاز به امداد دارند و در صورت وقوع حادثه، امکان انتقال آنها مشکل است. البته موضوع ایمنی فقط مختص مراکز درمانی نیست و در مورد فروشگاه های زنجیره ای که یکی پس از دیگری افتتاح شد، سینماها، سالن های پذیرایی، نمایش، مکان های تجمع مردم و مساجد باید موارد ایمنی با دقت و جدیت دنبال شود. به خاطر همین گفتم این موضوع فراگیر است و نمی توانیم اولویتی تعیین کنیم، بلکه باید پیش بینی های لازم را در همه بخش ها داشته باشیم.

گلابی اضافه کرد: ما نباید منتظر بنشینیم حادثه پلاسکویی اتفاق بیفتد و بعد به فکر ایمنی مجتمع های تجاری بیفتیم، نباید بعد از آتش گرفتن بازار تبریز به فکر ایمنی بازار اصفهان بیفتیم، یا بعد از آتش سوزی کلینیک سینا اطهر تهران به فکر ایمنی ساختمان های پزشکی و درمانی بیفتیم. هر لحظه امکان دارد اتفاقاتی مثل فرونشست خیابان ها، انفجار لوله های گاز فرسوده، شکستگی لوله های آب و فاضلاب و فرونشست بر اثر آن، حریق و آتش سوزی در مجتمع های اداری و مراکز درمانی باشیم.

وی با بیان اینکه هزاران نقطه خطرآفرین در سطح شهر وجود دارد که در صورت غفلت و بی توجهی به موارد ایمنی ممکن است حوادث ناگواری به وجود آورد، گفت: مردم و مسئولان هر بخش باید به موارد ایمنی توجه بسیار زیادی داشته باشند، چرا که کوچکترین بی توجهی می تواند منجر به بروز فاجعه شود. بنابراین درخواست می کنیم هر کسی به نوبه خودش مسائل ایمنی را از خودش شروع کند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان در خاتمه با تاکید براینکه حادثه خبر نمی کند، به شهروندان پیشنهاد کرد نگاهی به اطراف و دارایی ها و علاقمندی هایشان بیندازند و بدانند اگر با کوچکترین سهل انگاری و بی توجهی، خسارتی به اطرافشان وارد شد دیگر جبران پذیر نیست، پس بهتر از قبل از هرچیز به فکر پیشگیری بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار