روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا جهشی بی سابقه داشت و وارد کانال ۲۰۰ فوتی در روز شد و در دقیقه ۴۰ بازی گُل بدی از کرونا خوردیم.
کد خبر: ۸۷۲۶۸۵
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 08 July 2020

به گزارش تابناک سمنان: «گل ۲۰۰ امتیازی قاتلی به نام کرونا»؛ دیروز بالاخره از کرونا گل خوردیم، گلی که تاوان آن مرگ ۲۰۰ هموطن ایرانی بود، تاکنون آمار فوتی‌های کرونا در ایران بیش از ۱۶۳ نشده بود و دیروز به یکباره آمار مرگ ومیر بیماران کرونایی با جهشی وارد کانال ۲۰۰ نفر شد، عدد ۲۰۰ فوتی در یک روز آماری تکان دهنده است که دل هر ایرانی را به درد می‌آورد.

آمار‌های تکان دهنده بستری و فوتی‌های کرونا در ایران

بر اساس آماری که روز گذشته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت اعلام کرد، بنابر معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۶۳۷ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۵۵ مورد بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۴۵ هزار و ۶۸۸ نفر رسید.

متاسفانه در طول در طول یک روز کرونا جان ۲۰۰ بیمار نفر را گرفت و آمار فوتی‌های کرونا در ایران به مجموع به ۱۱ هزار و ۹۳۱ نفر رسید و ۳۲۷۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ در وضعیت شدید بیماری در بخش‌های مراقبت ویژه قرار دارند و با مرگ دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق آمار اعلامی روز گذشته وزارت بهداشت هر ۳۳ ثانیه یک مورد ابتلا، هر ۵۹ ثانیه یک مورد بستری و هر ۷ دقیقه یک مورد فوتی کرونا داشتیم.

 

بیمار بستری کرونا

۱۹ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار کرونا

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ۱۹ استان کشور در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و وضعیت استان‌های خوزستان، هرمزگان، بوشهر، کرمانشاه، کردستان، ایلام، آذربایجان‌های غربی و شرقی و خراسان رضوی قرمز و وضعیت استان‌های تهران، اصفهان، مازندران، گلستان، البرز، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان و اردبیل در شرایط هشدار است.

این نشان دهنده آن است که حدود ۲ سوم کشور در وضعیت حاد کرونایی قرار دارند، تخت‌های بیمارستانی مملو از بیماران کرونایی است و زنگ خطری که درباره پر شدن تخت‌های بیمارستانی به صدا در امده بود دیگر زنگ خطر نیست و حالا بیمارستان‌ها با بحران کمبود تخت بیمارستانی مواجه هستند.

۲ روز پیش تصویری از بیمارستان مسیح دانشوری تهران منتشر شد، مسیح دانشوری یکی از بیمارستان‌های ارجاعی اصلی و سانتر کرونا محسوب می‌شود، حالا به دلیل کمبود تخت، بیماران کرونایی در پارکینیگ بیمارستان در صف انتظار نشسته بودند و کپسول‌های اکسیژن در اختیار این بیماران قرار گرفته بود چرا که کرونا نفس هایشان را تنگ کرده بوده و باید در بیمارستان بستری می‌شدند تا بتوانند به کمک تجهیزات بیمارستانی نفس بکشند و بهبود پیدا کنند.

نقشه ابتلا به کرونا در ایران

گل ۲۰۰ امتیازی کرونا در دقیقه ۴۰ بازی

به گفته حریرچی معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متاسفانه با رقم غیرقابل قبول و بی سابقه فوت بیماری کرونا روبرو شدیم. همه این‌ها حاکی از آن است که ما در دقیقه ۳۰ و ۴۰ بازی هستیم و با قاطعیت می‌توان گفت در این دقایق از ویروس کرونا گُل خوردیم.

او افزود: پروتکل‌های ابلاغ شده از طرف وزارت بهداشت و درمان و همکاری شدید مردم باعث شد که در یک ماه گذشته مرگ و میر در کشور و برخی استان‌ها حتی تک رقمی شود، اما متاسفانه با پایان یافتن محدودیت ها، مشکلات اقتصادی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم باعث شد که به فوت ۲۰۰ بیمار در ۲۴ ساعت گذشته برسیم. در صورتی که اقدامات همه جانبه و همکاری‌های لازم انجام نشود مطمئناً شرایط از این بدتر خواهد شد.

گل به خودی مردم و مسئولان در بحران کووید۱۹

چرا مرگ‌های کرونایی ۲۰۰ تایی شد؟

نمکی هم درباره اوج‌گیری مجدد بیماری کرونا در کشور، گفت: من گفته بودم که ممکن است در دقایق آخر از ویروس کرونا گل بخوریم و ضربه فنی شویم؛ بار‌ها گفته بودم که عادی‌انگاری کرونا ممکن است ما را دچار مشکل کند.

او تصریح کرد: در نهایت با بی توجهی مردم به درخواست من و همکارانم، گرفتار موج جدیدی از این ویروس شدیم. به خصوص در شهر‌های مرزی مثل آذربایجان، بوشهر، ایلام، خوزستان، کردستان، هرمزگان و سیستان و بلوچستان که دوباره گرفتار شدند. یکی از علت‌های آن رفتن به مسافرت‌های غیر ضروری بود. سفر‌ها باعث حمل بمب ویروس می‌شد. متأسفانه کودک ۱۰ ساله‌ای در سفر به قشم از دنیا رفت و خانواده‌اش بدون او از سفر بازگشتند.

مسعود یونسیان استاد دانشکده بهداشت و عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه افزایش اخیر موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا درکشور قابل پیش بینی و پیشگیری بود، گفت: همانگونه که پیش از این و بار‌ها تذکر داده و پیش بینی کرده بودیم، عدم رعایت فاصله گذاری فیزیکی و بازگشایی‌های زودهنگام مشاغل و فعالیت‌هایی که ضرورت نداشتند و عدم رعایت برخی هم وطنان، منجر به افزایش انتقال بیماری شد و بخشی از نتیجه آن را مشاهده کردیم و در آینده نیز متاسفانه موارد بیشتری را شاهد خواهیم بود.

مرگ های کرونایی

هشدار به مردم و مسئولان؛ آمار ابتلا و فوتی همچنان افزایشی خواهد بود

یونسیان اظهار کرد: چنانچه همین امروز کلیه فعالیت‌ها را تعطیل کنیم، به مدت یک تا دو هفته کماکان تعداد موارد رشد خواهند داشت. علت این رخداد، پدیده‌ای به نام دوره نهفتگی بیماری یا فاصله زمانی بین ورود ویروس به بدن تا بروز علایم است. بنابراین، چنانچه فورا اقدامات ضروری برای قطع زنجیره انتقال را انجام دهیم پس از طی یک الی دو هفته، روند رشد تعداد مبتلایان جدید کاهش خواهد یافت.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: چنانچه این اقدامات به تاخیر بیفتند، حتی بعد از یک الی دو هفته نیز شاهد کاهش موارد نخواهیم بود. بنابر این، نباید به صرف یکی دو روز افزایش استفاده از ماسک، انتظار کاهش بلافاصله موارد را داشته باشیم. باید صبر کرد تا نتایج مداخلات اعم از مثبت یا منفی را دید.

کرونا در ایران

یک ماه بعد به شرایط عادی کرونایی بر می‌گردیم

حریرچی بیان کرد: برای کنترل و بازگشت به حالت عادی به یک ماه تا ۶ هفته استقامت و رعایت اصول بهداشتی توسط مردم نیاز داریم. مهمترین کاری که می‌توانیم انجام دهیم استفاده از ماسک است طبق مطالعات صورت گرفته اگر ۸۰ درصد مردم هنگام خروج از منزل ماسک بزنند تاثیر آن معادل همان تأثیری است که در فروردین ماه و کاهش آمار ابتلا و فوتی حاصل شد.

او ادامه داد: در صورتی که مردم ماسک بزنند و به اصول بهداشتی پایبند باشند می‌توانیم در یک ماه آینده به شرایط عادی و کمترین میزان ابتلا و مرگ و میر برگردیم، ما نسبت به شرایط اقتصادی مردم آگاه هستیم بنابراین اگر برای خرید ماسک با مشکل روبرو هستید خواهش می‌کنیم حتی در خانه‌های خود ماسک پارچه‌ای بدوزید و هنگام خروج از منزل استفاده کنید.

گل به خودی مردم و مسئولان در بحران کووید۱۹/ ایران به باشگاه ۲۰۰ تایی‌های کرونا پیوست

راهکار ستاد کرونا برای کاهش موارد ابتلا و فوتی‌ها

حریرچی مطرح کرد: میزان ابتلا و مرگ و میر و بستری مانند یک آینه تمام قد به عملکرد مسئولان و همکاری مردم بستگی دارد که کادر درمانی هم از هیچ تلاشی در این زمینه دریغ نمی‌کند. طبق پژوهش‌های صورت گرفته سه اقدام مهم و ضروری می‌تواند به میزان تمام تعطیلات فروردین ماه که باعث کاهش آمار ابتلا و مرگ و میر در کشور شد تاثیر داشته باشد و این سه مورد هم شامل استفاده از ماسک، شستن دست و فاصله گذاری اجتماعی است.

یونسیان درباره عملکرد‌ها و تاثیر آن در کاهش موارد ابتلا و فوتی کرونا بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که بسنده کردن به استفاده از ماسک به تنهایی به هیچ وجه متضمن قطع زنجیره انتقال نبوده و باید اقدامات جامع (comprehensive) برای مبارزه با این ویروس صورت پذیرد. همانگونه که دبیر کل سازمان جهانی بهداشت در مورخ ۱۱ تیرماه گفت که آزمایش و بیماریابی، فاصله گذاری فیزیکی، شناسایی و قرنطینه موارد تماس، شستن دست و استفاده از ماسک راهکار مقابله با کرونا است.

یونسیان افزود: هیچکدام به تنهایی برای کنترل مناسب پاندمی کووید-۱۹ کافی نیست، باید همه را با هم اجرا کرد. کشور‌های موفق، به صورت جامع همه این روش‌ها را با هم استفاده کرده اند و جوامعی که تنها برخی از این روش‌ها را استفاده کرده اند مسیری طولانی و سخت در پیش رو دارند.

ماسک و کرونا

وفاق دولت و ملت کلیدی برای شکست کرونا

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: راه حل این مشکل در دستان مردم و حکومت قرار دارد و نمی‌شود همه اقدامات را از دولت انتظار داشت یا همه بار را بر دوش مردم انداخت. کشور‌هایی نظیر کروه جنوبی و تایوان با استفاده از رهیافت فوق از ابتدا جلوی انتشار بیماری را در کشور خود گرفته بودند و کشورهایی، چون ایتالیا و اسپانیا که دیر به مبارزه با بیماری پرداخته بودند، حتی پس از گسترش وحشتناک بیماری، به خوبی توانسته اند آن را کنترل کنند.

عضو کمیته اپیدمیولوژی کووید-۱۹ دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: باید متذکر شوم که کارشناسان و مسئولین سازمان جهانی بهداشت، با بهره گیری از بالاترین دانش تخصصی و تجربیات خود و نیز با استفاده از رصد لحظه‌ای کلیه کشور‌های جهان، دقیق‌ترین و مناسب‌ترین راهکار‌های مقابله با بیماری را ارائه می‌کنند و چنین نیست که بر اساس ذهنیات یا توصیه‌های فاقد بنیان علمی به ارائه راهکار بپردازند. ادعا‌هایی از قبیل اینکه درصد عمده‌ای از مردم کشور مبتلا شده اند و یا واکسن به زودی در دسترس خواهد بود، فاقد مبنای مستدل علمی بوده و نباید با استدلال به این موارد، ذره‌ای در پیشگیری از انتقال بیماری تردید کرد.

وزیر بهداشت در آخرین اظهارات خود از مردم برای بازگشت به شرایط بهتر کرونایی درخواست‌هایی داشت: از کسبه می‌خواهم پروتکل‌ها را جدی بگیرند؛ من باز هم امیدوارم که بتوانیم کرونا را شکست دهیم. من و همکارانم همچنان از مرم تقاضا داریم که از ماسک استفاده کنند. ماسک یکی از ارزنده‌ترین فاکتور‌های پیشگیری از ابتلا است، زیرا تا ۸۰ درصد از ابتلا جلوگیری می‌کند. خواهشمندیم فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنید و تا حد امکان به مسافرت نروید. کرونا یکی از خطرناک‌ترین و ناشناخته‌ترین ویروس‌هایی است که هنوز آینده آن ارزیابی نشده است.

امید است که با اقدامات به موقع ستاد ملی کرونا در اعمال محدودیت ها، با همدلی مردم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک، بتوانیم این مرحله تلخ بیماری کرونا را هم پشت سر بگذاریم.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار