محققین دانشگاه اراک با همکاری دانشگاه خوارزمی، با استفاده از فناوری نانو روش نوین تصفیه آب و پساب ارائه کردند.
کد خبر: ۸۷۳۱۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۰ 09 July 2020


به گزارش تابناک مرکزی، به نقل از روابط عمومی دانشگاه اراک، محققین گروه مهندسی شیمی این دانشگاه روش نوینی در تصفیه آب و پساب بوسیله طراحی غشاهای جاذب به دست آورده اند.
عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک گفت: تصفیه آب و پساب با استفاده از فناوری نانو از طریق طراحی غشاهای جاذب بدست آمده است و میتواند در راستای رفع مشکل بحران آب و دستیابی به منابع آب موثر باشد.
دکتر احسان صالحی افزود: در این روش غشاهای جاذب (membrane adsorbent) پایه کیتوسان با تلقیح نانوذرات ZIF-8 از خانواده چارچوب های آلی-فلزی سنتز شد و نتیجه آن موفقیت آمیز بود.
وی با بیان اینکه این جاذب ها کارایی بسیار بالایی در حذف آلاینده های رنگی از آب از خود نشان دادند یادآورشد: در ادامه این پژوهش، غشاهای لایه نازک جاذب سنتز شده روی پایه (support) غشایی از جنس PVDF لایه‌نشانی شد.
وی اضافه کرد: از غشای نانو بایو کامپوزیت حاصل در شرایط فیلتراسیون برای تصفیه پساب رنگی استفاده شد،با توجه به انجام پژوهش در حالت نانوفیلتراسیون پیوسته و نتایج موفق آمیز آن، می توان گفت که این غشاها دارای قابلیت صنعتی شدن هستند.
دکتر صالحی در مقایسه این روش با روش های دیگر جذب سطحی برای تصفیه آب گفت: غشاء کیتوسانی حاوی نانوذره زیف-8، نفوذپذیری و جذب بسیار بالایی از خود نشان داد به طوری که با سایر نمونه غشاهای کیتوسانی حاوی نانو ذره که تا بحال توسط پژوهشگران دیگر دنیا ساخته شده اند، قابل رقابت است.
وی ادامه داد:از سویی نفوذ پذیری بالا در فشار عملیاتی پایین تر از نمونه های مشابه، به معنای کاهش قابل توجه مصرف انرژی در فرآیند تصفیه است.
وی تاکید کرد: بر خلاف روش های مشابه در طول فرایند جذب هیچگونه واجذبی مشاهده نشد و در طول زمان، میزان جذب شونده کاهش یافته و نهایتا جذب به تعادل می رسد.
وی ویژگی مهم این طرح را سازگاری با محیط زیست دانست و گفت: در این مطالعه نانو ذره چارچوب آلی-فلزی ZIF-8 در محیط آبی سنتز شد، که یک روش سنتز سازگار با محیط زیست است، سپس این نانوذرات در شبکه پلیمری کیتوسان که یک پلیمر طبیعی زیست سازگار است، توزیع شدبنابراین، غشای کامپوزیتی کیتوسان حاوی نانو ذره ZIF-8 کاملاً سازگار با محیط زیست و بی خطر است و باعث آلایندگی ثانویه منابع آب نمی شود.
وی افزود: غشاء تهیه شده برای حذف رنگ مالاکیت سبز از محیط آبی در دو حالت جذب پیوسته و ناپیوسته استفاده شد و میزان جذب بسیار بالایی از خود نشان داد.
عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک اظهارداشت: کمبود منابع آب شرب یکی از بحران های حال حاضر جهان است. یکی از اهرم های اساسی و قدرتمند توسعه پایدار، دسترسی دولت ها به منابع پایدار و مطمئن آب شرب و کشاورزی است، از این رو، تصفیه با کیفیت و موثر آب و پساب جزو اولویت های صنعتی اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه به شمار می آید.
دکتر صالحی افزود: در این میان، بروزرسانی تکنولوژی‌های قدیمی تصفیه آب و پساب نیازمند همکاری صنعت و دانشگاه است و ارائه تحقیقات و پایان نامه های کاربردی در دانشگاه ها گام موثری در انجام این رسالت است.
این طرح پژوهشی در قالب رساله دکترای محمد خواجویان دانشجوی رشته مهندسی شیمی وبا هدایت دکتر احسان صالحی عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه اراک وهمکاری دکتر وحید وطن پور عضو هیات علمی گروه مهندسی شیمی دانشگاه خوارزمی انجام شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار