این روزها که بیشتر صحبت از روش‎های پیشگیری از ابتلا به کرونا و آمار مرگ میر و مبتلایان است، شاید کمتر کسی به سرنوشت زباله‌های عفونی حاوی ویروس کرونا که هر روز در مکان‌های مختلف تولید می‌شود، فکر کند.
کد خبر: ۸۷۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵ 13 July 2020

هشدار؛ زباله های ترسناک بمبی که زیر فرش جارو می‌شود/ تفکیک نکردن زباله از مبدا موجب تداوم بیماری می‌شود

به گزارش «تابناک البرز» دفن زباله‌های شهری یکی از چالش‌های مهم بشر در طول تاریخ، به خصوص در مکان‌های تمرکز جمعیت بوده است، مدیران شهری به منظور جمع آوری و دفن ایمن زباله‌های تولید شده توسط شهروندان باید روش‌های به روزی را در نظر بگیرند زیرا امروزه بیشتر جمعیت کره زمین ساکن شهرها هستند و روزانه ده‌ها و صدها کیلو زباله در هرکدام از شهرها تولید می‌شود که باید بلافاصله از محدوده شهر خارج شود.

یکی از شاخصه‌های برآورد میزان موفقیت یک شهر در مسیر هوشمندسازی، دفن ایمن زباله‌هایی است که روزانه تولید می‌شود، نحوه دفن برخی پسماندها اهمیت بیشتری دارد زیرا حاوی موادی است که می‌تواند تا مدت زیادی در طبیعت باقی بماند و موجب انتقال بیماری و آلودگی به محیط زیست شود.

این زباله‌ها می‌تواند حاوی انواع ویروس و میکروب‌هایی باشد که در صورت جمع آوری و دفن غیر اصولی نه تنها طبیعت بلکه محیط شهری را نیز آلوده کند.

«فرید ملکان»، رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج می‌گوید: زباله‌های بیمارستانی و عفونی با ماشین آلات مخصوص و توسط پیمانکار متخصص جمع آوری می‌شود، این ماشین آلات به نحوی طراحی شده است که هیچ گونه ریزش شیرابه‌ای در آن وجود نداشته باشد و به صورت وکیوم شده وارد مجموعه شود.

وی می‌افزاید: پسماندها پس از ورود به مجموعه در بخش خاصی از مرکز دفن که برای این کار طراحی شده است، قرار داده و دفن می‌شود، این پسماندها با محلول‌های ضدعفونی کننده و آهک ضدعفونی شده و پوشش داده می‌شود، پوشش پسماندهای بیمارستانی و عفونی دو برابر پوشش زباله‌های معمولی است.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج خاطرنشان می‌کند: سازمان پسماند طی چند ماه گذشته طرح ساخت لندفیل بهداشتی پسماندهای عفونی را در دست اقدام داشته که ۶۰ درصد این پروژه پیشرفت داشته است، طی ۱۰ تا ۱۲ روز آینده نیز ۹۰ درصد این طرح به سرانجام می‌رسد تا بتوان پسماندهای بیمارستانی را بر طبق شرایط روز دنیا دفن کرد.

ملکان تصریح می‌کند: جمع آوری ایمن زباله‌های عفونی از جمله زباله‌های کرونایی از بیمارستان‌ها انجام می‌شود، اما این زباله‌ها در خانه بیمارانی که تحت درمان و قرنطینه هستند نیز وجود دارد، از آنجایی که شهروندان زباله‌های عفونی را با زباله‌های عادی جمع آوری می‌کنند، شهرداری نیز به دلیل اطلاع نداشتن از نوع زباله، آنها را به روش عادی جمع آوری می‌کند.

وی عنوان می‌کند: تفکیک نکردن زباله از مقصد موجب ادامه دار شدن بیماری می‌شود زیرا زباله‌های عادی ضدعفونی نمی‌شود و سبک دفن آنها نیز با زباله‌های عفونی متفاوت است، با توجه به اینکه کارگر و ماشین آلات جمع آوری زباله، ارتباط نزدیکی با این پسماندهای عفونی دارند، احتمال خطر بسیار بالا است و این زباله‌ها می‌تواند موجب انتقال ویروس به داخل شهر شود.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج می‌گوید: اگرچه سعی داریم لاستیک ماشین آلاتی که وارد مرکز دفن می‌شود را تا جایی که امکان دارد به وسیله آب و آهک ضدعفونی و از انتقال ویروس کرونا یا ویروس‌ها و میکروب‌های دیگر به داخل شهر جلوگیری کنیم، اما شهروندان نیز باید در فرآیند جمع آوری زباله از سطح شهر به شهرداری کمک کنند.

وی ادامه می‌دهد: شهروندان باید زباله‌های عفونی و بیمارستانی را از سایر زباله‌ها تفکیک و به صورت مجزا تحویل نیروهای شهرداری بدهند تا سازمان پسماند با اتخاذ تصمیمات درست آنها را ضدعفونی کند.

ملکان می‌افزاید: سال‌ها قبل آموزش‌های شهروندی برای افرادی که به دلیل بیماری در داخل منزل از سرنگ و آمپول استفاده می‌کردند یا در زباله‌های خانگی آنها باطری و شیشه وجود داشت، ارائه می‎‌شد، شهروندان می‌توانند از باکس‌های ایمن یا قوطی‌های پلاستیکی برای قرار دادن این زباله‌ها استفاده کنند.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج اظهار می‌کند: با توجه به اینکه شهرداری نمی‌داند این زباله‌ها در کدامیک از خانه‌های سطح شهر وجود دارد، مردم با تفکیک این نوع زباله‌ها از زباله‌های عادی، می‌توانند از انتشار ادامه دار بیماری جلوگیری کنند.

ملکان تاکید می‌کند: پایه ضدعفونی کننده‌های مورد استفاده برای زباله‌های عفونی، آهک است، البته هر نوع آهکی برای ضدعفونی مؤثر نیست، هرچه آهک زنده‌تر باشد و اسیدیته بالاتری داشته باشد، برای ضدعفونی بهتر است.

وی ادامه می‌دهد: سازمان پسماند در موارد خاص که احتمال انتشار بیماری را می‌دهد از ضد عفونی‌های مایع نیز استفاده می‌کند.

رئیس اداره دفن و پردازش سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج خاطرنشان می‌کند: چنانچه مردم رعایت نکنند و این زباله‌ها با زباله‌های عادی تداخل پیدا کند، موجب می‌شود بیماری‌های فراوان میکروبی مثل وبا شایع شده و ادامه پیدا کند.

ملکان می‌گوید: رعایت نکردن نکات بهداشتی در زمان جمع آوری زباله و همکاری نکردن شهروندان به منظور تفکیک پسماند از مبدا، برخی مواقع موجب انتشار میکروب‌ها و ویروس‌های ناشناخته‌ای مثل کرونا می‌شود.

وی از شهروندان درخواست می‌کند: برای تأمین سلامت خود و خانواده به خصوص در روزهای شیوع این بیماری با کارگران خدوم شهرداری همکاری لازم را داشته باشند و زباله‌های بیمارستانی و عفونی را از زباله‌های عادی تفکیک کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار