تکذیب یک شایعه
رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر جمع آوری ماسک‌های استفاده شده از زباله‌ها در این استان نداشتیم و در صورت مشاهده با خاطیان برخورد خواهیم کرد.
کد خبر: ۸۷۵۳۸۶
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱ 14 July 2020

طی روزهای گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر اینکه برخی از سودجویان ماسک‌های استفاده و دورانداخته شده را جمع‌آوری و پس از شست و شو و اتوکشیدن دوباره آن‌ها را به فروش می‌رسانند منتشر شد که تنش میان افکار عمومی و نگرانی در بین مردم را در شرایط حساس کرونایی به همراه داشت.

طاهره چنگیز رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان شامگاه روز سه شنبه در حاشیه چهلمین جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا در این خصوص افزود: اگر این موضوع را مشاهده کنیم با کمک نهادهای ناظر برخورد قانونی خواهیم کرد.

به گفته وی شاید این اخبار که در فضای مجازی منتشر شده و نگرانی مردم را به همراه داشته است در شهری به غیر از اصفهان باشد اما تاکنون این موضوع در استان مشاهده نشده است.

چنگیز گفت: خوشبختانه در اصفهان بحث زباله گردی به آن شکل که در برخی از شهرهای کشور به صورت علنی مشاهده می‌شود وجود ندارد که این موضوع به سیستم جمع آوری زباله بازمی‌گردد.

وی اضافه کرد: هرجا که تولید و عرضه کمتر از تقاضا باشد شانس چنین سودجویی‌ها وجود دارد، اقدامی که باید انجام داد افزایش تولید ماسک است اما باید تقاضای کاذب را کاهش داد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان بیان کرد: تقاضای عمومی برای ماسک یکبار مصرف در شرایطی که غیر از کارکنان بهداشت و درمان چنین تقاضایی داشته باشند واقعی نیست که این مهم در کشورهای دیگر هم به همین صورت است.

وی درباره استفاده از ماسک پارچه‌ای استاندارد تصریح کرد: استاندارد بودن ماسک‌های پارچه‌ای به این معناست که سازمان استاندارد ویژگی‌های خاصی را برای این ماسک‌ها تعریف کرده باشد که در زمان حاضر این ویژگی‌ها تعریف نشده است.

چنگیر با بیان اینکه معاونت غذا و دارو توصیه‌هایی را برای جنس پارچه ماسک تعیین کردند، خاطرنشان کرد: در این راستا پارچه‌های نخی که تاحدودی بافت متراکم مانند پارچه‌های چلوار و کتان دارد، می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان گفت: ماسک پارچه‌ای باید 2 لایه داشته باشد و در لایه وسط دستمال کاغذی ‌به عنوان فیلتر در نظر گرفته شود و مرتب دستمال کاغذی را تعویض کرد.

وی اضافه کرد: نکته مهم این است که با توجه به محدودیت فراوانی که در تولید ماسک‌های سه لایه یکبار مصرف وجود دارد، امکان دسترسی همه مردم به این ماسک‌ها وجود ندارد و باید مردم بیشتر به سمت استفاده از ماسک‌های پارچه‌ای حرکت کنند.

چنگیز ادامه داد: مردم باید توجه کنند که ماسک از دست فروشان تهیه نکنند.

وی به عموم مردم استان توصیه کرد: به جای آن که به دنبال ماسک سه لایه یکبار مصرف با شرایط نامعلوم باشند، برای خود ماسک پارچه‌ای تهیه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار