ابراهیمی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار می‌دهد: اگر نتوانیم به‌خوبی این مرحله را پشت‌سر بگذاریم انتظار می‌رود که در فصل پاییز شرایط بسیار سختی را داشته باشیم.
کد خبر: ۸۷۶۶۹۰
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۸ 18 July 2020

تابناک فارس به نقل از تسنیم: از نیمه خردادماه و اوایل تیرماه شیوع بیماری در استان فارس صعودی شده است و به‌گفته کارشناسان این حرکت کوهان‌مانند تا یکی دو ماه آینده ادامه دارد. به‌اذعان بسیاری از مسئولان و متولیان امر آنچه در این مدت سبب افزایش تعداد مبتلایان شد، برگزاری تجمع‌ها و مراسم‌ها مانند عروسی و عزا بوده است.

این روند استان را به‌سمت وضعیت هشدار پیش برده و سبب شده است که مسئولان استانی به‌دنبال چاره و تدبیر برای حل این مسئله باشند.

عبدالرضا قاسم‌پور، جانشین استاندار فارس در ستاد استانی مقابله با کرونا به بخشی از این تدابیر اشاره و وضعیت استان را تشریح می‌کند. به‌گفته وی از ابتدای تیرماه و اواخر خردادماه آمار مبتلایان، بستری‌شدگان و مرگ بر اثر این بیماری در فارس افزایش پیدا کرده است.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا 30درصد

قاسم‌پور رعایت کمتر پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم را یکی از دلایل اصلی این موضوع می‌داند و می‌گوید: در ماه‌های ابتدایی حدود 80 تا 90 درصد از پروتکل‌ها از سوی مردم رعایت می‌شد اما اکنون به 30‌ــ‌20 درصد رسیده است.

معاون استاندار فارس مسافرت از استان‌های پرخطر مانند بوشهر، خوزستان، کرمان، سیستان و غیره به استان فارس را یکی دیگر از دلایل افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری در استان فارس اعلام کرد.

وی پروازهای خارجی لارستان و مسافرت مردم جنوب فارس از طریق بنادر جنوبی کشور را از دیگر دلایل افزایش بیماری در این استان برشمرد و از اشباع شدن بیمارستان‌ها خبر داد.

بیمارستان‌های خصوصی نیز وارد میدان شدند

علی اکبری، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعلام کرد که در زمان حاضر 43 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیماران کرونایی را پذیرش می‌کنند و مشغول خدمات‌دهی هستند.

وی با تشریح وضعیت شهر شیراز می‌گوید: در شیراز علاوه بر بیمارستان حضرت علی‌اصغر(ع)، بیمارستان شهید فقیهی، بیمارستان نمازی و بیمارستان شهید رجائی بنا بر ظرفیتی که پیش‌بینی شده به بیماران کرونایی خدمات ارائه می‌دهند.

 

به‌گفته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز به‌دلیل افزایش تعداد بیماران و اشغال تخت‌های بیمارستان ورزشگاه شهید دستغیب که در مرحله نخست به‌عنوان مرکز نقاهتگاهی مورد استفاده بود، به یک مرکز پیش‌بیمارستانی ارتقا یافته و مشغول پذیرش بیماران است.

اکبری همچنین از وارد شدن بیمارستان‌های خصوصی استان به عرصه مقابله با کرونا خبر داد و اعلام کرد که بیمارستان بعثت به‌عنوان نخستین بیمارستان با ظرفیت 60 تخت شروع به ارائه خدمات به بیماران کرونایی کرده است.

شرکت در عروسی و عزا مهم‌ترین عامل شیوع بیماری

وی مهم‌ترین علت شیوع بیماری و ورود به پیک دوم را عدم رعایت فاصله اجتماعی، حضور بدون رعایت اصول بهداشتی در مکان‌های تجمعی و برگزاری اجتماعاتی مانند عروسی و عزا، فروشگاه‌ها و سالن‌های سربسته اعلام می‌کند.

آن‌گونه که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز می‌گوید: حدود 15 درصد از مراجعینی که نیاز به خدمات بستری و بیمارستانی داشتند از خارج از استان بودند به این دلیل که استان فارس و شهر شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است بسیاری از افراد از استان‌های با وضعیت قرمز برای دریافت خدمات درمانی مراجعه کردند.

مجموع شرایط استان فارس سبب شد که ستاد استانی دوباره محدودیت‌هایی را اعمال کند که قاسم‌پور، جانشین استاندار در ستاد مقابله با کرونا در این باره می‌گوید: در زمان حاضر شهرستان‌های جهرم، فسا، لارستان و گراش در وضعیت قرمز به‌سر می‌برند و در این مناطق محدودیت‌های بیشتر و سخت‌گیرانه‌تری را وضع کردیم.

اعمال دوباره محدودیت‌ها؛ ممنوعیت فعالیت تالارها و رستوران‌ها

به‌گفته وی البته محدودیت‌هایی نیز در سراسر استان در نظر گرفته و اعمال شده است از جمله تعطیلی اتوبوس و مترو در شیراز، استفاده اجباری ماسک در تاکسی‌ها، ممنوعیت فعالیت تالارها، باغ‌ها، رستوران‌ها، سالن‌های نمایش‏، کافی‌شاپ‌ها و چایخانه‌ها همچنین تجمعات رسمی و غیررسمی، علمی و آموزشی و مذهبی نیز به‌طور کامل لغو شده است.

قاسم‌پور می‌افزاید: در شهرستان‌های قرمز نیز نماز جمعه تعطیل شده است و باشگاه‌های بدنسازی و ورزش‌های پربرخورد مانند کشتی، کاراته و غیره نیز اجازه فعالیت ندارند.

به‌گفته وی این محدودیت‌ها تا پایان هفته به همین شیوه است و براساس تصمیم ستاد استانی و وضعیت شهر و استان ممکن است تغییراتی در آنها اعمال شود. آخرین تصمیمات در روز پنج‌شنبه این هفته گرفته و اطلاع‌رسانی می‌شود.

پاییز سختی در راه است

ابراهیمی، مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز هشدار می‌دهد: اگر نتوانیم به‌خوبی این مرحله را پشت‌سر بگذاریم انتظار می‌رود که در فصل پاییز شرایط بسیار سختی را داشته باشیم.

وی می‌گوید: از آنجا که در بسیاری از موارد افراد هیچ علامتی ندارند، باید علاوه بر رعایت فاصله اجتماعی حتماً از ماسک نیز استفاده شود و در صورتی که فرد علائم خفیفی مانند تب، سردرد و سرفه خشک را به‌مدت 3 تا 7 روز مستمر در خود مشاهده کرد به‌مدت 10 روز در منزل بماند و اگر علائم رفع نشد به مراکز درمانی مراجعه کند.

تعدادی از مردم شیراز نیز در مصاحبه با تسنیم ضمن تشکر از کادر درمان بر عدم برگزاری مراسمات عروسی و عزا تأکید دارند و معتقدند اگر همه رعایت کنند می‌توان خیلی زود ریشه این بیماری را خشکاند.

 

 

برچسب ها: کرونا ، پاییز ، عروسی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار