سرکرده جدید داعش، زمانی یک افسر غیرعرب در ارتش صدام بود که برای رسیدن به سرکردگی داعش، راهی طولانی از عضویت در القاعده،‌ زندانی شدن به دست آمریکایی‌ها، آشنایی با البغدادی و خوش‌خدمتی به او و نسل‌کشی ایزدی‌ها طی کرده است.
کد خبر: ۸۷۸۵۰۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸ 22 July 2020

جزئیات جدید از سرکرده داعش معروف به «پروفسور» و «تخریب‌گر»

به گزارش تابناک سمنان: زمانی که گفته شد، «ابوابراهیم الهاشمی القرشی» معروف به «حاجی عبدالله» پس از کشته شدن «ابوبکر البغدادی» خلیفه خودخوانده داعش در اکتبر گذشته، جانشین او شده است،  شخصیت او یک معمای پیچیده برای دستگاه اطلاعاتی آمریکا و عراق بود زیرا اطلاعات زیادی از او در دست نبود.

حل معمایی به نام حاجی عبدالله

پایگاه خبری شبکه آمریکایی «الحره»  با اشاره به این امر نوشت: اما در ادامه اطلاعات زیادی از او به دست آمد و وزارت خارجه آمریکا، جانشین البغدادی را نیز در فهرست تروریست‌های تحت تعقیب قرار داد و پاداش ۱۰ میلیون دلاری برای کسی که در دستگیری او کمک کند، اختصاص داد. 

گزارش جدیدی که خبرگزاری فرانسه درباره جانشین البغدادی منتشر کرد، می‌گوید: نام واقعی این فرد، «امیر محمد سعید عبدالرحمن المولی» است که دارای القاب زیادی است که معروف‌ترین آنها، «پروفسور» و «تخریب‌گر» است و در تمامی گزارش‌ها بر توحش او صحه گذاشته می‌شود.

سرکرده جدید داعش به احتمال زیاد در سال ۱۹۷۶ در شهرک «تلعفر» واقع در ۷۰ کیلومتری موصل از یک خانواده ترکمانی متولد شده است و آنچه که مایه تعجب است، این است که بسیار نادر است که یک غیر عرب به صفوف مقدم رهبری در داعش که بخشهای وسیعی از عراق و سوریه را تحت اشغال داشت، راه یابد.

«تحسین الخفاجی»، سخنگوی فرماندهی عملیات مشترک عراق می‌گوید: القرشی جزو افراد نزدیک به بغدادی نبود و او از افراد رده سوم داعش و اصالتاً عراقی است. با این حال، نامزدی وی برای [سرکردگی داعش] به این دلیل بود که سرکرده‌های نزدیک به بغدادی داعش در حمله هوایی آمریکا کشته شده‌اند.

 روزنامه سعودی «الریاض» امروز در یادداشتی نوشت: المولی در اواخر اکتبر ۲۰۱۹ جانشین ابوبکر البغدادی شد و از آنجا که رسیدن او به این جایگاه در هاله‌ای از ابهام است، سازمان ملل در گزارشی که در ژانویه ۲۰۲۰ منتشر کرد، اعلام کرد که وی یک گزینه موقت تا زمان انتخاب «امیری» جدید و دارای مشروعیت بیشتر در داعش است.

در ۲۴ مارس گذشته، وزارت خارجه آمریکا رسما، المولی را سرکرده جدید داعش معرفی کرد و آن را در فهرست خطرناک‌ترین تروریست‌های تحت تعقیب قرار داد.

افسر ارتش صدام که سر از القاعده درآورد

بر اساس گزارش مرکز «پژوهش مبارزه با افراطی‌گری»، خلیفه خودخوانده جدید داعش، یک افسر سابق در ارتش صدام و فارغ‌التحصیل علوم اسلامی از دانشگاه موصل است که پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003، به صفوف القاعده پیوست.

عامل اصلی نسل‌کشی ایزدی‌ها

وی در سال 2004 از سوی آمریکایی‌ها دستگیر و به زندان بوکا منتقل شد. جایی که بستر مناسبی برای تفکرهای افراطی گری بود و در آنجا با البغدادی دیدار کرد. وقتی که به دلایلی نا مشخص، آزادی شد به دوست زندانی‌اش (البغدادی) که در سال 2010 اداره یک شاخه از القاعده را در دست داشت و پس از آن داعش را تشکیل داد، پیوست.

بنا بر این گزارش، المولی به سرعت به صفوف بالای رهبری در این سازمان صعود کرد و لقب پروفسور و تخریب‌گر را گرفت و به دلیل نحوه مقابله‌اش با  مخالفان البغدادی در داخل داعش، چهره وحشی‌گری او برای همه نمایان شد.

تلعفر، محل تولدش به عنوان یکی از بزرگترین شهرهای استان نینوی، شاهد ایجاد کارگاه‌های متعدد ساخت مواد منفجره و اتاق‌های عملیات برای برنامه‌ریزی به منظور حملات تروریستی بود.

«ژان پیر  فیلیو» تحلیل‌گر و متخصص امور افراطی‌گری در دانشگاه «ساینس پو» فرانسه می‌گوید: ابوعمر الترکمانی علاوه بر مسئولیت‌هایش در چارچوب حملات تروریستی و کشتارهای جمعی، نقش زیادی در نسل‌کشی اقلیت ایزدی و آوارگی و به اسارت گرفتن زنان و کودکان آنها به عنوان برده جنسی ایفا کرده است.

تقلای «پروفسور» برای احیای داعش

بنا بر این گزارش، المولی امروز تلاش دارد تا داعش را که در مقایسه با دوران طلای‌اش (از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹) بسیار ضعیف شده، احیا کند و طی ماه‌های اخیر در سوریه هر سه روز یک بار، یک عملیات تروریستی انجام داده است.

به گفته «ست جونز» کارشناس امور تروریسم در مرکز پژوهش‌های راهبردی در واشنگتن، المولی از این پس مجبور خواهد بود که فعالیت‌های داعش را در دوسطح محلی و بین‌المللی توسعه دهد. این سازمان تروریستی یک راهبرد کوتاه‌مدت و درازمدت دارد و آن را اجرا خواهد کرد.

وی می‌گوید: با وجود خسارات هنگفتی که به داعش وارد شده اما این گروه تروریست همچنان قادر است که بر مشکلات مالی و تسلیحاتی خود فائق آید و المولی انگیزه‌ها و ابزارهای لازم برای اثبات خود را در دست دارد. نارضایتی‌هایی از در عرصه میدانی وجود دارد. هرچند که هنوز سوالاتی درباره ساختار سازمان تحت فرمان هود و میزان شایستگی و موفقیت او در بازسازی «خلافت» وجود دارد.

جونز معتقد است که در سایه ضعیف شدن داعش، احتمال اینکه این سازمان حملات تروریستی در شرایط کنونی دست به عملیاتی به بزرگی حمله تروریستی سال ۲۰۱۵ در پاریس بزند، بسیار ضعیف است اما انجام حملات تروریستی کوچک با قدرت تخریب کمتر و سمبلیک علیه غرب، کاملا محتمل است .

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:

تلگرام تابناک سمنان

اینستاگرام تابناک سمنان

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار