مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان البرز گفت: ۳ دهه کم‌بارشی و خشکسالی در کنار مهاجرپذیری و مصرف بالای آب موجب شده وضعیت سفره‌های آب زیرزمینی البرز اصلا خوب نباشد. در واقع زوال این منابع فرارسیده است.
کد خبر: ۸۸۱۳۲۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶ 29 July 2020

به گزارش «تابناک البرز» داود نجفیان با بیان اینکه ۲ سد کرج و طالقان از مخازن آب ملی است اظهارکرد: سهم البرز از این منابع آبی سالانه کمتر از ۱۰ درصد یعنی معادل ۵۵ میلیون متر مکعب است و در این وضعیت، ۸۰ درصد آب شرب مردم این استان از طریق چاه‌ها تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به شرایط کرونایی کشور و استان گفت: درکنار رشد جمعیت، شیوع کرونا، میزان مصرف آب را درالبرز افزایش داده است.

وی بیان کرد: برای هر ۲۰ ثانیه شست‌وشوی دست‌ها، حدود ۸ لیتر آب مصرف می‌شود و دراین شرایط کرونایی میزان سرانه مصرف روزانه ساکنان البرز ۴۰ تا ۵۰ لیتر افزایش یافته است.

نجفیان اظهار کرد: سالانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب شرب در استان البرز مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز با اشاره به وسعت ۵۸۰۰ کیلومتر مربع استان گفت: آبخوان‌ها یا منابع آب زیر زمینی استان حدود یک‌پنجم وسعت البرز را به خود اختصاص داده که با توجه به کثرت جمعیت و بالابودن مصارف آب کشاورزی، صنعتی و شرب، ظرفیت آبخوان‌ها در مقایسه با نیاز منطقه اندک است.

 وی افزود: اکنون بیش از ۷۰ درصد ظرفیت سفره‌های آب زیرزمینی استان مورد استفاده قرار می‌گیرد که خطر بزرگی برای آینده منطقه است، ضمن آنکه سالانه بین ۹۰ سانتی‌متر تا یک متر ارتفاع سفره‌های زیرزمینی استان پایین‌تر می‌رود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همچنین با اشاره به اینکه میزان دسترسی به سفره‌های زیرزمینی آب استان از ۴۰ تا ۵۰ متر دهه‌های گذشته به بیش از ۳۰۰ متر رسیده است افزود: امروز حفر چاه‌های غیرمجاز، بلای آبخوان‌ها شده است.

نجفیان گفت: سالانه حدود ۱۰۰ هزار نفر به جمعیت البرز افزوده می‌شود و این امر تاثیر زیادی بر افزایش سرانه مصرف آب در استان دارد. البرز با توجه به رشد ۲.۳ درصد جمعیت و تراکمی که دارد، در حوزه آب نیازمند برنامه‌ریزی جدی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای البرز گفت: این استان  با محدودیت منابع آبی مواجه است و دیگر آبی برای نیازهای آیندگان ندارد. به همین دلیل باید از محل صرفه‌جویی و کاهش سرانه مصرف، میزان ذخیره آبی کنونی را برای آینده حفظ کنیم.

وی ادامه داد: ۸۰ درصد مصرف استان از منابع آبی زیرزمینی است در حالی که طبق برنامه ششم توسعه باید این رقم به ۶۳درصد برسد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار