کد خبر: ۸۸۱۴۳۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۶ 29 July 2020

به گزارش «تابناک البرز» مدتی است به دلیل شرایط اقتصادی که بر جامعه حاکم و سرمایه گذاری در بخش های مختلف به ریسکی بزرگ تبدیل شده، در بازار بورس موجی به راه افتاده که هر قشری را به کام خود کشانده و درصد بالایی از مردم وارد این گود شده تا از بستری که فعلا بیشترین سود را عاید می کند، بی بهره نمانند.

از علاقمندان بورس درخواست می شود تا زمانی که اطلاعات کافی و پایه ای در این حوزه ندارند وارد بازار سرمایه نشوند و یا از طریق صندوقها و موسسات مورد تایید سازمان بورس برای سرمایه گذاری اقدام کنند» این روزها کارشناسان دراین باره، زیاد سخن می گویند، اما باز هم شنیده ها حاکی از این است که افراد مبتدی با کمترین اطلاعات و آگاهی بنابر توصیه دوستان و آشنایان خود وارد این بازار سرمایه می شوند و حتی در خرید و فروش سهام نیز بر اساس دانش دیگران اقدام می کنند و زیانهای زیادی را متحمل می شوند.

با تب تندی که درچند ماه گذشته در بورس دیده شده تنها افرادی به سود دلخواه رسیده اند که کاملا به این بازار اشراف داشته و به طور علمی تحقیقات کرده اند. به همین دلیل با علیرضا نصرتی فر مدیر بورس منطقه ای استان البرز گفتگویی انجام دادیم که با هم می خوانیم.

ورود در بازار بورس چگونه باید باشد؟
بورس یک بازار تخصصی است و علاقمندان فعالیت دراین بازار باید با تحلیل تکنیکال وضعیت شرکت‌ها، دانش پایه این بازار، مفاهیم مهم مورد استفاده در بورس آشنا باشند تا بتوانند در خرید و فروش‌ها به درستی عمل کنند. علاقمندانی که از بورس هیچ اطلاعاتی ندارند سرمایه خود را در موسسات مورد تایید سازمان بورس بگذراند و یا از صندوق‌های مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار استفاده کنند.

گام نخست در این راه چیست؟
برای وارد شدن به بورس چند سوال مطرح است،چه کسی می‌تواند وارد بازار شود؛ کسی که ریسک پذیر باشد. چه پولی را وارد بازار کنیم؛ پولی که مازاد باشد؛ یعنی سرمایه‌گذاری باپول مازاد باشد؛ چراکه اگر نیاز به آن پول وجود داشته باشد رفتار درست را از فرد می‌گیرد و سوم اینکه در چه بازاری سرمایه گذاری می‌کنیم؟ بازار سرمایه بازار فعال و پویایی است. شرط اول این است که باید فکر اقتصادی و بازاری داشت و باید توانست به درستی سرمایه‌گذاری کرد. اگر احساس می‌کنید بازاری و قادر به سرمایه گذاریهای درست هستید؛ بورس فوق العاده است. بازاری‌ها رفتارهای درست و منطقی دارند اول قیمت می‌کنند و بعد خرید می‌کنند. یک بازاری فکر واندیشه و عقل اقتصادی دارد. کسانی که وارد بازار می‌شوند باید بازار را بشناسند و از آن به خوبی بهره ببرند.

دلیل افزایش ورود مردم به سوی بورس چیست ؟
با افزایش حمایت دولت از بورس شاهد حضور مردم در صف‌های طولانی برای دریافت کد معاملاتی این بازار هستیم. بسیاری از تازه واردان که اطلاعات کافی از این بازارسرمایه را ندارند بر اساس شنیده ها برای رسیدن به سود و چند برابر شدن سرمایه خود وارد شده و نقدینگی خود را به این بازار سرازیر کرده اند. هنگامی که از تازه واردان سوال می شود بر چه اساس وارد بورس شده اند، هریک اغلب دوستی دارند که برای خرید و فروش سهام به آنها مشاوره می دهد. البته باید توجه داشت نوسان قیمت از ویژگی‌های اصلی بورس است. با توجه به اینکه حجم سرمایه وارده به این بازار در ماه های گذشته به شدت افزایش یافته به نظر می‌رسد دوره ریزش و اصلاح آن طولانی‌تر از قبل باشد.

در ماههای پیش رو شاخص بازار بورس را چگونه می بینید؟

در چند ماه آینده روند رشد شاخص بورس صعودی خواهد بود و وضعیت مناسبی برای بورس ایران پیش بینی می شود اما از مردم درخواست داریم از سرمایه های اضافی خود برای ورود به بازار بورس استفاده نکنند. خانه، خودرو و طلاهای خود را نفروشند چرا که این دارایی ها نیز قطعا رشد خواهند کرد. در کنار توجه به این موضوع یعنی مازاد بودن پول سرمایه گذاری، فرد سرمایه گذار باید با مطالعه و تحقیق در مورد هر سهم به سودهای پیش بینی شده و محقق شده سال های قبل نیز توجه داشته باشد. در بورس باید به سود پیش بینی شده (پی / یی، P/E) توجه لازم داشته باشیم، اگر این عدد خیلی بالا یا خیلی پایین باشد مشارکت و خرید سهم نباید انجام گیرد.

تفاوت بازار سرمایه با بازارهای دیگر چیست؟
بازار طلا، دلار، سکه و مسکن باعث افزایش قیمت در جامعه می شود، چرا که هر کسی بعد از خرید این اقلام در انتظار افزایش قیمت آن در انتظار می نشیند. که باعث ایجاد تورم و افزایش قیمت می شود. این بازارها شاید منافع شخصی در پی داشته باشد اما منافع عمومی ندارد. اما در بازار سرمایه هم به نفع عموم جامعه و افراد سرمایه گذار است.

بازار سرمایه همواره چه روندی در پیش داشته است؟
معمولا برآیند شرکتها و شاخص آنها با افزایش حمایت دولت از بورس و تامین سرمایه، رو به رشد است. هرچند این بازار نیز افت و خیز دارد اما همواره رو به رشد بوده است.

مردمی که اطلاعات کافی برای ورود به بورس ندارند چه کنند؟
افرادی که علاقمند به ورود در این بازار سرمایه هستند، بهتر است ازسبدگردان استفاده کنند و یا سرمایه های خود را به صندوقها بسپارند تا به نیابت از این افراد به خرید و فروش سهم بپردازند.

برای یافتن صندوقهای مناسب چه اقدامی باید انجام داد؟
باید در جستجوی صندوق های سرمایه گذاری باشند که می توانند در اینترنت سرچ کنند و با توجه به عملکرد سالانه ودوره های ۳ ماهه هرکدام که بازده بهتری داشته باشند، را انتخاب کنند.

میزان ریسک در بورس چقدر است؟
ریسک در بازار بورس همراه همیشگی یک سرمایه گذار است. ریسک مانع رسیدن به آن بازدهی مورد نظر است، ریسک احتمال عدم موفقیت در بازار است. ریسک و بازده رابطه‌ای مستقیم دارند اگر بازده بیشتر می‌خواهید باید ریسک‌پذیری بیشتری داشته باشید.

آیا ماندگاری در بازارهای مالی رابطه مستقیمی با مدیریت ریسک دارد ؟
برای ریسک و بازدهی بیشتر باید بازار را زندگی کرد. باید اصل برابری ریسک و بازده را بلد بود. در بازار منطق حاکم است و باید در موقع مناسب عکس العملی خوبی نشان داد. باید تفکر داشت و ریسک پذیر بود.

چگونه بورس سالمی خواهیم داشت؟
در صورتی بورس ما سالم خواهد بود که در این بازار به آموزش و ارتقا سطح توانمندی ها توجه کرد در نتیجه بازاری سالم و پر از منافع فردی و عمومی خواهیم داشت.

بورس منطقه ای استان البرز چه شرایطی دارد و چگونه می تواند به مردم اطلاع رسانی کند؟
بورس منطقه ای استان البرز موجب گسترش فیزیکی بازار سرمایه، آموزش و ارتقاء فرهنگ سهامداری و سهولت دسترسی به بازار سرمایه از طریق فعالیت کارگزاران بورس می شود. بورس منطقه ای استان البرز آمادگی لازم برای کمک به بهبود شرایط سرمایه گذاری مردم را دارد و بر همین اساس در گذشته برای آموزش شهروندان کلاس هایی را به صورت رایگان در ساختمان بورس برگزار می کرد که اکنون با شرایط کرونایی این کلاسها به صورت آنلاین برگزار می شود که علاقمندان می توانند برای دریافت اطلاعات با شماره تلفن ۳۲۷۷۰۲۷۸-۰۲۶تماس بگیرند.

آیا می توان در مورد شاخص پیش بینی کرد؟
درهیچ زمانی پیش بینی آینده شاخص را انجام نمی دهم. چراکه شاخص در بر دارنده قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بازار و قیمت سهام تابع عرضه و تقاضای فعالان بازار است. اما شاید بتوان چرایی این افزایش قیمت ها را مورد بررسی قرار داد. اثر تورم و افزایش نرخ دلار در بازار سرمایه موثر بوده است. شاخص با جهش های بزرگ تا سطح بالاتر از یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد صعود کرده است.

فکر می کنید شاخص بورس تا چه سطحی صعود خودش را ادامه خواهد داد؟
افزایش قیمت باعث افزایش شاخص و افزایش شاخص موجب افزایش تقاضا و در نتیجه، افزایش قیمت ها باعث افزایش شاخص می شود. بعضی کارشناسان بورس معتقدند که تا آخر فصل تابستان شاخص کُل به ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد می رسد.

آیا شما تصور می کنید رشد شاخص کمتر از این رقم خواهد بود یا از این رقم عبور می کند؟
تا تقاضا هست افزایش قیمت وجود دارد و با افزایش قیمت به افزایش شاخص دست پیدا می کنیم. توصیه می کنم در سرمایه گذاری ها به ارزندگی سهام توجه شود نه صرفا به شاخص.

فتانه احدی

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار