با گذشت حدود هشت سال از آغاز ساخت کشتارگاه صنعتی بخش مرزن‌آباد چالوس، این پروژه همواره به بهانه‌های مختلف از جمله بدعهدی سرمایه‌گذار و کمبود اعتبار با تاخیر روبرو بوده است.
کد خبر: ۸۸۲۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳ 31 July 2020

 

با گذشت حدود هشت سال از آغاز ساخت کشتارگاه صنعتی بخش مرزن‌آباد چالوس، این پروژه همواره به بهانه‌های مختلف از جمله بدعهدی سرمایه‌گذار و کمبود اعتبار با تاخیر روبرو بوده است.

 ایرنا ، برابر اسناد موجود طرح ساخت کشتارگاه صنعتی دام ، از سال ۱۳۹۱ در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مازندران به خاطر سنتی بودن ، مشکلات بهداشتی و زیست محیطی کشتارگاه شهرستان های نوشهر، چالوس ، کلاردشت ،در روستای مراد چال بخش مرزن آباد چالوس مصوب شد.

برای این کشتارگاه که ظرفیت کشتار تعداد ۲ هزار راس دام سبک و هزار راس دام سنگین پیش بینی شده ، قرار بود در قطعه زمینی به گستره حدود ۱۵ هزار متر و زیربنای حدود سه هزار متر شامل بخش های سالن کشتارگاه در ۲ طبقه همراه با قسمت همکف تمیز و کثیف ، بسته بندی گوشت ، پیش سردکن ، سردخانه ، سالن های انجماد و انتظار، پس از گرفتن مجوز تاسیس از سوی سرمایه گذار در طی مدت ۲ سال ساخته شود.

بررسی ها نشان می دهد که سرمایه گذار طرح، مجوزهای لازم برای ساخت این کشتارگاه را از سال ۱۳۹۵ دریافت کرده است و پس از یکسال بخشی از کارهای زیرساختی مانند تسطیح و دیوار کشی زمین و راه دسترسی را انجام داد.

بر اساس گزارش مسئولان مربوطه، این طرح در مسیر اجرا به خاطر مشکلاتی نظیر تغییر اوضاع اقتصادی و در پی آن گرانی دلار و مصالح ساختمانی مواجه شده است به طوری که چنین وضعیتی باعث کندی روند اجرای طرح و بی رغبتی سرمایه گذار شده است.

هرچند به شکل رسمی این طرح کلنگ زنی نشده است ولی قرار بر این شد سرمایه گذار طرح را از سال ۱۳۹۶ اجرا و سال ۱۳۹۸ هم آن را به سرانجام برساند که این وعده در موعد مقرر محقق نشد.

فرماندار چالوس در نشست خبری هفته دولت سال ۱۳۹۷ اعلام کرد که فاز نخست کشتارگاه صنعتی شهرستان چالوس سال آینده یعنی ۱۳۹۸ به بهره برداری می رسد که با افتتاح آن دل نگرانی و دغدغه همیشگی مسئولان بهداشتی و زیست محیطی منطقه نسبت به وضعیت سنتی و غیر بهداشتی کشتارگاه چالوس رفع می شود.

تسهیلات همزمان با افزایش قیمت ها پرداخت شد

سرمایه گذار این طرح نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت : پس از پنج سال دوندگی برای دریافت مجوز تاسیس از زمان تصویب این طرح در نهایت از سال ۱۳۹۶ عملیات اجرای این طرح به طور غیر رسمی آغاز و تاحدودی زیادی کارهای زیرساختی مانند راه دسترسی ، تسطیح زمین و دیوار کشی انجام گرفت.

فرزین حسینی سنگ نو افزود : جهادکشاورزی شهرستان در سال ۹۷ برای دریافت تسهیلات ۸۵ میلیارد ریال پرونده این کشتارگاه را به بانک ارسال کرد که بانک عامل مبلغ ۲۰ میلیارد ریال آن را در زمانی که دلار به مرز حدود ۱۸ هزار تومان رسید پرداخت کرده است.

وی اظهار داشت : پیش از گرانی دلار این پروژه را می توانستیم با ۱۰ میلیارد تومان به بهره برداری برسانیم اما اکنون با ارزیابی های کارشناسی این رقم به حدود سه تا چهار برابر افزایش یافته است.

این سرمایه گذار میزان اعتبار مورد نیاز برای به سرانجام رسیدن طرح را حدود ۲۰ میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد که با از سرگیری فعالیت ها برای ساخت این کشتارگاه بتوان تسهیلات باقی مانده را دریافت کرده و آن را تا پایان امسال به بهره برداری رساند.

روند اجرایی طرح کند است

مدیر شبکه دامپزشکی چالوس نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح از سال ۱۳۹۱ در کارگروه سلامت و امنیت غذایی استانی مصوب و بنا بود سرمایه گذار پس از دریافت مجوز تاسیس مدت ۲ سال آن را به بهره برداری برساند منتهی با گذر سال ها هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و روند اجرایی آن به کندی پیش می رود.

صفرعلی رضوی زاده یکی از علت های تصویب این طرح را وضعیت حاد و بحرانی کشتارگاه های سنتی مناطق نوشهر، چالوس و کلاردشت اعلام کرد و افزود : بیش از دو دهه است که موضوع تهدید سلامت مردم ناشی از غیر بهداشتی بودن کشتارگاه های این منطقه در نشست های کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان در فرمانداری مطرح و حتی تاکید بر تعطیلی و پلمب کردن کشتارگاه چالوس شده است .

وی بتا بیان اینکه با افتتاح این کشتارگاه دغدغه ها به پایان خواهد رسید گفا: داشت : متاسفانه دامپزشکی به عنوان ناظر بر کارکرد این سرمایه گذار طی چندین مرحله بازدید از محل اجرای این طرح را با وجود انجام کارهایی مانند ساخت جاده ، دیوار کشی و احداث سوله ،روند اجرای این پروژه را کند اعلام کرد.

مدیر شبکه دامپزشکی چالوس گفت : سرمایه گذار هم از زمان اجرای این طرح با پدیده گرانی برخی از کالاهای ساختمانی مانند آهن آلات روبرو شد و طبق بررسی های انجام شده، بانک عامل هم منطبق با پیشرفت فیزیکی روند کار به سرمایه گذارتسهیلات پرداخت می کند که این مسائل نیز در کندی روند کار او بی تاثیر نبوده است.

رضوی زاده افزود : طی سال های اخیر به سرمایه گذار طرح نیز بارها اخطار داده شد که با ادامه تعلل در ساخت این کشتارگاه ، طبیعتا قصابان این منطقه ناگزیرند برای دریافت خدمات به کشتارگاه صنعتی منطقه نشتارود تنکابن که به زودی مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت ، مراجعه کنند.

این مقام مسئول اظهار داشت : نکته دیگر آنکه کارشناسان و مسئولان دامپزشکی مازندران نیز از روند پیشرفت فیزیکی این طرح چندان رضایت ندارند و بتازگی طی نشستی که به همین منظور در دامپزشکی مرکز استان برگزار شد به سرمایه گذار تاکید شده اگر این رویه ادامه دار باشد ناگزیرند تصمیم دیگری بگیرند.

تسهیلات بر اساس میزان پیشرفت کار پرداخت می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان چالوس نیز گفت :پس از پرونده سازی و تصویب حدود ۸۵ میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی از سال ۱۳۹۷ سرمایه گذار برای دریافت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده است و تاکنون بیش از ۲۰ میلیارد ریال طی دو مرحله هم از این میزان تسهیلات دریافت کرده است.

یزدانقلی خزایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : پرداخت مراحل بعدی از تسهیلات باقی مانده به روند پیشرفت فیزیکی طرح بستگی دارد و طبیعتا کارشناسان ذیربط بویژه بانک کشاورزی پیش از پرداخت تسهیلات از محل اجرای طرح بازدید و درصورت رضایت از پیشرفت کار با پرداخت تسهیلات مراحل بعدی موافقت می کنند.

وی اظهار داشت : هم اکنون حرف سرمایه گذار این است که به خاطر گرانی سرسام آور دلار و در پی آن هزینه های چندبرابر مصالح ساختمانی، دستمزد کارگری و مسائل دیگر نتوانسته کار را در زمان تعیین شده پیش ببرد و البته آنچه کارشناسان جهاد هم از محل اجرای طرح بازدید کرده اند سرمایه گذار شاید کار او تا حدودی به کندی انجام گیرد ولی در عین حال هزینه زیادی برای ساخت کشتارگاه کرده است.

این مقام مسئول گفت که برای کاهش فشار اقتصادی بر دوش سرمایه گذار مصوبه ای هم با هدف ارائه تسهیلات از محل کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید شهرستان مدنظر قرار گرفته است امیدوارم این مصوبه هم به زودی محقق شود ضمن آنکه دولت هم با توجه به گرانی دلار باید در این حوزه تدابیری بیندیشد تا سرمایه گذاران در مسیر اجرای طرح ها دچار مشکل نشوند.

مردم نگران وضعیت غیربهداشتی کشتارگاهها

معاون فرماندار چالوس نیز به تازگی در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی شهرستان گفت : برای ساخت کشتارگاه صنعتی در بخش مرزن آباد چالوس از محل صندوق توسعه ملی تسهیلاتی برای سرمایه گذار پیش بینی شده بود اما متاسفانه به خاطر اعمال تحریم های ظالمانه و در پی آن گرانی و تورم اقلام و کالاهای ساختمانی سبب شد تا این طرح در موعد مقرر به طور کامل اجرا و مورد بهره برداری قرار نگیرد.

حمید محمدی فیروز افزود : تصمیمات دیگری هم در نشست هایی به همین منظور مطرح شد و بنا بود در اسفند ماه سال گذشته سالن کشتار کشتارگاه دام بخش مرزن آباد توسعه یابد تا بتوان گوشت مورد نیاز مردم چالوس از آن مکان تهیه شود که این مصوبه هم عملی نشد و مصوبه آخر آنکه قرار بود با متولیان کشتارگاه دام نوشهر هماهنگی به عمل آید تا بتوان در شیفت مخالف قصابان این شهرستان در آن مکان فعالیت داشته باشند که متاسفانه این پیگیری هم نتیجه نداد.

این مقام مسئول با ابراز نگرانی از فعالیت وضعیت نامناسب کشتارگاه چالوس اظهار داشت : وضعیت کشتارگاه دام چالوس چندان مناسب نیست و اغلب مردم از این وضعیت نگران و ناراحت هستند و طبیعتا تولید و عرضه گوشت از این مکان و مصرف مردم با توجه به شیوع بیماری های مشترک میان انسان و دام در فصول گرم سال می توان خسارت جبران ناپذیری را به بار آورد.

معاون فرماندار چالوس خواستار برگزاری نشست اضطراری مشترک میان شهرداران نوشهر و چالوس برای حل موقتی این مشکل بهداشتی و زیست محیطی در این شهرستان شد.

پرونده روی میز کمیته ساماندهی کشتارگاههای استانداری

معاون سلامت اداره دامپزشکی مازندران نیز به خبرنگار ایرنا گفت : موضوع کندی روند پیشرفت فیزیکی ساخت کشتارگاه صنعتی چالوس به کمیته ساماندهی کشتارگاههای استانداری گزارش شده است بارها نیز به سرمایه گذار این طرح تاکید و توصیه شد که کشتارگاه های غرب مازندران از نظر بهداشتی و زیست محیطی شرایط مناسبی ندارند و باید این کشتارگاه به زودی احداث و به بهره برداری برسد.

علی اصغر شمسی پور افزود : وقتی سرمایه گذار دلایل توجیهی برای انجام پیشرفت کار ارائه ندهد طبیعتا پرونده او در کمیته ساماندهی کشتارگاه های در استانداری ارسال و تعیین تکلیف می شود.

این مقام مسئول استانی بدون اعلام میزان روند پیشرفت فیزیکی این کشتارگاه در عین حال اظهار داشت : کارکرد سرمایه گذار رضایت بخش نیست و امید است با وعده ای که به تازگی داده در ماه های آتی شاهد پیشرفت قابل توجه این طرح و در نهایت بهره برداری آن تا پایان امسال باشیم .

در شهرستانهای نور ، نوشهر، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر در غرب مازندران ۹ کشتارگاه سنتی فعالیت دارند که متاسفانه فرآیند خدمات دهی این مراکز عرضه گوشت طبق اظهار نظر مسئولان بهداشتی و زیست محیطی چندان مناسب نیست.

کارشناسان اعتقاد دارند که فرآورده های گوشتی با وجود برخورداری از عناصر مغذی ، محیطی مستعد برای رشد میکروب ها بوده و به آسانی و با شتاب در معرض فساد قرار می گیرند بنابراین تمامی مراحل تهیه ، توزیع و مصرف گوشت باید با نظارت و کنترل بهداشتی انجام شود.

به گفته این کارشناسان ، بسیاری از بیماری های مشترک میان انسان و دام از طریق مصرف فرآورده های گوشتی که به صورت غیربهداشتی کشتار و توزیع می شوند به افراد جامعه انتقال می یابد به گونه ای که این بیماری ها سلامت جامعه را مورد تهدید قرار داده است.

از سویی دیگر متخصصان علم پزشکی بر این باورند که حدود ۷۰ درصد از ۴۰۰ نوع بیماری شناخته شده بین انسان و دام مشترک هستند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار