مدیرعامل شرکت آبفای استان البرز اعلام کرد که برای نخستین بار در کشور این استان در راه اندازی سامانه شناسایی و پایش ویروس کرونا در آب و فاضلاب پیشگام شد.
کد خبر: ۸۸۶۶۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۴ 12 August 2020

به گزارش «تابناک البرز» ذوالفقار مهدی زاده گفت : سامانه شناسایی و پایش ویروس کرونا درآب و فاضلاب به روش واکنش زنجیره ای پلیمرال موسوم به «PCR RT-Q»  عمل می کند.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا درجهان ، پایش و اندازه گیری این ویروس در شبکه های آب و همچنین پساب خروجی تصفیه خانه های  فاضلاب از اهمیت ویژه ای برخوردار شد که در این زمینه باید ضمن اطمینان از سلامت آب شرب وپسابی که وارد محیط زیست می شود می توان ظرفیت مناسبی برای پیش بینی میزان شیوع بیماری دریک منطقه به دست آورد.

مدیر عامل شرکت آبفای استان بیان داشت: بررسی وضعیت ویروس کرونا در شبکه های آب و فاضلاب  برای سازمان های متولی بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است.به همین دلیل آبفای البرز به عنوان اولین شرکت آب و فاضلاب  اقدام به راه اندازی  سامانه اندازه گیری این ویروس در آب و فاضلاب کرد.

وی افزود: روش PCR RT-Q (واکنش زنجیره ای پلیمرال کمی به روش رونوشت معکوس)به تشخیص مولکولی ماده ژنتیکی ارگانیسم ها درآب می پردازد ودارای ویژگی های منحصر به فردی است .این ویژگی ها،دقت وسرعت بسیار بالاتری نسبت به روش های متداول آزمایشگاهی داشته و موجب هوشیاری و آمادگی بیشتر مسوولان کنترل کیفی و بهداشت آب می شود.

 مهدی زاده با اشاره به اینکه به دنبال آبفای البرز شرکت های آبفای تهران و خراسان رضوی نیز دارای این توانایی شده اند،گفت: این شرکت ها می توانند درشرایط بحرانی علاوه بر شناسایی پاتوژنهای میکروبی به اندازه گیری ویروس کرونا درآب بپردازند .

وی ابراز امیدواری کرد به زودی از این سامانه در البرز رونمایی شود و با توسعه مناسب آن در کشور و تامین هزینه های مربوطه، شرکت های آب وفاضلاب قادر خواهند بود به سایر سازمانهای ذیربط از جمله شرکت های آب منطقه ای برای پایش ویروس درمنابع آب ارایه خدمت کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار