کد خبر: ۸۸۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸ 12 August 2020
به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد فارس نوشت : این روزها یکی از دغدغه‌های اصلی مردم و مسوولان نحوه بازگشایی مدارس است.
وزارت آموزش و پرورش در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و در روزهایی که مدارس تعطیل شد اقدام به راه‌ا‌ندازی سامانه‌ای به نام شاد کرد تا دانش‌آموزان بتوانند در روزهای کرونایی و از خانه به وسیله فضای مجازی تحصیل کنند که هر چند کار خوب و اقدام ارزنده و ابتکاری از سوی وزارتخانه بود اما به دلیل بسیاری از مشکلات این سامانه در برخی مناطق کشور به خصوص استان محروم از زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد آن گونه که باید جواب نداد.
به همین منظور در برنامه بی‌تعارف احد جمالی و هادی زارع‌پور به ترتیب معاون استاندار و مدیرکل آموزش و پرورش جوابگوی وضعیت سامانه شاد برای مردم استان بودند.
معاون استاندار در پاسخ به این سوال که در ابتدای راه‌‌اندازی این سامانه از شما نظر خواهی صورت گرفت یا نه اظهار کرد: از ما که سوال نشد اما از آموزش و پرورش استان حتما سوالاتی شده است. 
وی گفت: راه‌ا‌ندازی سامانه شاد بعد از انتخابات صورت گرفت این آمادگی را داشتیم که از نظر اینترنتی حتی انتخابات را تمام الکترونیک در استان برگزار کنیم.
در ادامه هادی زارع‌پور گفت: در کل دنیا اتفاق افتاد و ویروس و شیوع آن به شکل غیر مترقبه بود و تاکنون چنین تجربه‌ای نداشتیم که آموزش و پرورش وارد عمل شد و با صدا و سیما هم وارد مذاکره شدیم و آموزش تلویزیونی دانش‌آموزان را هم داشتیم. 
وی ادامه داد: خیلی از همکاران ما از طریق فضای مجازی ورود پیدا کردند و کار آموزش مجازی آغاز گردید وزارت برای جلوگیری از تشتت به فکر طراحی سامانه اختصاصی شد در همان اوایل ۶ پیام رسان ورود پیدا کردند و نتوانستند تعهدات آموزش و پرورش را انجام دهند و به همین خاطر با تدبیر وزیر پلت‌فرم اختصاصی برای آموزش و پرورش ایجاد کردند.
وی گفت: سال گذشته در نیمه شعبان از این پیام‌رسان با نام شبکه آموزش دانش‌آموز یا شاد رونمایی شد برای 14 میلیون دانش‌آموز بود که باند وسیعی می‌خواست اما اشکالات کم کم برطرف شد و وزیر هم دستور داد که مشکلات برطرف شوند.
این مسوول افزود: قطعا آموزش مجازی جای آموزش واقعی را نمی‌گیرد ارتباط عاطفی در حضوری بیشتر است اما در شرایط بحرانی چاره‌ای نبود و معتقدم تا آبان خیلی از مشکلات حل شده ارتباط زنده و لایو در آن ایجاد شده و وزیر هر روزه یک نفر از دولت را دعوت می کند و جلسه دو ساعته مجازی برگزار می‌کنیم تا در آموزش مجازی ظرفیت دو طرفه ایجاد شود اما مشکلات استان ما بیش از استان‌های دیگر است.
جمالی معاون استاندار هم گفت: استان جز استان‌های با توپوگرافی سخت است و بیشتر مناطق کوهستانی و پراکندگی جمعیت هم زیاد است و مشکلات دولت در این استان زیاد است.
وی ادامه داد: روستا با ۲۰ خانوار داریم که سهم جاده کشی آن‌ها بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان است که برای هر نفر ۶ میلیارد تومان به غیر از آب و گاز و تلفن تنها در راه هزینه شده است و اگر در یاسوج برای هر خانوار دو میلیارد تومان خانه می‌گرفتند به نفع دولت بود.
معاون استاندار گفت: قم قوی ترین اینترنت را در کشور دارد چون منطقه صاف و محدود است اما شما در این مسیر که حرکت می‌کنید چند بار تلفن همراه قطع می‌شود.
وی گفت: در مورد انتخابات هم عیب شناسی کرده بودیم و از مخابرات خواستیم که مشکلات را به حداقل برساند اما بحث آموزش و پرورش به دلیل پراکندگی بالای جمعیت جداست.
زارع‌پور مدیرکل آموزش و پرورش هم در ادامه گفت:  یکی از دلایل وضعیت استان ما توپوگرافی آن است که ۸۲ درصد وسعت استان مرتع و کوه و جنگل است و امکان دانلود به دلیل سرعت پایین وجود ندارد.
وی به تعداد مدیران و معلمان و دانش‌آموزانی که در شاد عضو بوده‌اند اشاره کرد و گفت: تا ششم خرداد ۹۹ مدیران دوره ابتدایی و متوسط ۹۸ درصد عضو بوده‌اند و مدیران متوسطه دوم و کار دانش و فنی و حرفه‌ای هم ۱۰۰ درصد عضو بوده‌اند
معلمان ابتدایی ۷۳ درصد و بقیه در حد 82 تا ۸۴ درصد عضو شاد بوده‌اند. 
این مسوول گفت: دانش‌آموزان بر اساس بررسی میدانی که و اطلاعاتی که به دست آورده‌ایم ۵۰ درصد بچه های ما تا ۶ خرداد ماه عضو شبکه شاد بوند و ۵۰ درصد عضو نبودند.
وی با بیان این که این عده که عضو نبوده چه کسانی بوده‌ا‌ند گفت: بر اساس کار پژوهشی دقیق این‌ها یا در‌ روستاهایی بودند که زیرساخت نداشته اند که استعلام گرفتیم که ۸۱۶ روستا اصلا زیر ساخت ندارند. 
زارع‌پور افزود: تعداد ۱۱ هزار دانش‌آموز در این روستاها فاقد اینترنت هستند تعدادی دیگر در خانواده‌های محروم هستند که به عدد در آوردیم و بر اساس گزارشات در ابتدایی ۲۶ هزار نفر هستند که سرجمع ۴۳ هزار نفر ابتدایی هستند. 
در این بین امیری مدیرعامل مخابرات استان گفت: تردید دارم که ۴۰ هزار نفر فاقد اینترنت هستند چرا که در تمام شهرها و بخش‌ها و دهستان‌های استان امکانات را فراهم کرده‌ایم اکنون در روستاها کار میکنیم و البته قبول داریم که مشکلاتی هست.
زارع پور در ادامه گفت:  هر چه مخابرات در توان داشته انجام داده من آمار را از طریق فن‌آوری اطلاعات به دست آوردم که به اسم و با پرینت داریم هر چند در برخی روستاها به جد در حال کار کردن هستند. 
وی گفت: تا قبل از سال تحصیلی قرار است که روستاهای دارای۲۰خانوار به شبکه اینترنت وصل شوند اکنون۴۳ درصد مدارس ابتدایی ما زیر ۱۰ نفر هستند در برخی روستاها به ظاهر اینترنت دارند اما سرعت پایین است و کاربردی هم نداشته است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار