اختتامیه چهارمین دو سالانه شعر کردی کودک با عنوان منال ایلام شامگاه پنجشنبه بصورت مجازی برگزار شد و برگزیدگان این رویداد فرهنگی مورد تجلیل قرار گرفتند.
کد خبر: ۸۸۷۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰ 15 August 2020

به گزارش تابناک ایلام؛ اختتامیه این جشنواره بصورت مجازی از طریق پخش زنده اینستاگرام با قرائت پیام معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و استاندار ایلام و با حضور سارا فلاحی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام، چهارمین دوره این برنامه با استقبال شعرای کرد منطقه غرب کشور مواجه بطوریکه در مجموع ۵۰۶ قطعه شعر از ۱۲۶ شاعر با گویش های مختلف زبان کردی از ۱۲۶ شاعر به این جشنواره ارسال شده است.

عمران خودآموز اظهار کرد: این آثار از شاعران استان های غربی کشور شامل آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، همدان، لرستان، خوزستان و ایلام ارسال شده است.

وی با بیان اینکه بنا به محدودیت های ناشی از شیوع کرونا برگزاری اختتامیه این جشنواره بصورت مجازی برگزار شد، افزود: آثار ارسالی شامل شعر کودک کردی از بزرگسالان و نوجوانان، طراحی پوستر و همچنین کلیپ تصویری شعرخوانی کودکان بوده که به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

وی یادآور شد: پس از انتشار فراخوان، استقبال چشمگیر و گسترده ای از سوی خانواده ها در بخش شعرخوانی کودکان انجام شد به طوری که از تمام مناطق و با گویش های متنوع زبان کردی کلیپ های شعرخوانی ارسال شده است.

خودآموز، حمایت از زبان مادری به عنوان ابزار قدرتمند حفظ و انتقال میراث ارزشمند فرهنگ ملی و تقویت ریشه‌های آن در میان خانواده‌ها و فرزندان استان ایلام و سایر مناطق فرهنگی را از اهداف برگزاری این جشنواره برشمرد.

به گفته وی، این جشنواره با مشارکت انجمن شعر و ادب اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان ایوان و حمایت اداره کل فرهنگ و اشاد اسلامی استان ایلام به منظور کشف و معرفی استعدادهای نو در حوزه شعر کردی کودک و ایجاد انگیزه در شاعران کردی‌سرا برای خلق آثار ادبی فاخر در این حوزه و پاس‌داشت و تقویت زبان مادری برگزار شد.

بیانیه هیات داوران چهارمین دوسالانه شعر کردی منال ایلام

بیانیه هیات داوران چهارمین دوسالانه شعر کردی منال ایلام منتشر شد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

بی‌تردید شعر کودک یکی از بنیادی‌ترین سویه‌های ادبیات، محمل شکوفایی هرچه بیشتر کودکان، و حافظ مشعل فروزان زبان مادری برای نسل‌های تازه‌تر است.

خوشحالیم که چهارمین دوره جشنواره شعر کوردی منال با میزبانی انجمن شعر و ادب ایوان و حمایت دلسوزانه‌ی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام به ایستگاه پایانی خود رسیده است.

در این دوره از جشنواره ۵۰۶ قطعه شعر از ۱۲۶ شاعر گرامی با گویش‌های مختلف زبان کوردی، بدون ذکر نام و با کدگذاری در چرخه‌ی داوری قرار گرفت و از میان این آثار، ۱۰ شاعر به عنوان برگزیده، و ۱۰ شاعر دیگر نیز به عنوان شایسته تقدیر انتخاب شد.

خوشبختانه در این دوره علاوه بر رشد کمی آثار، شاهد رشد کیفی آن نیز به ویژه در گویش‌های جنوبی زبان کوردی بودیم، امری که امیدواریم در دوره‌های بعد نیز تکرار شود.

در خصوص کلیپ‌های شعرخوانی کودکان، به پیشنهاد هیات داوران که ایجاد رقابت میان کودکان عزیز و اکتفا به چند اثر، در میان انبوه آثار خوب آنها را امری مناسب نمی‌دانست، در این بخش با موافقت شورای محترم سیاست‌گذاری جشنواره از همه‌ی ۲۷۷ کودک شرکت‌کننده با اهدا کتاب و لوح یادبود، تقدیر خواهد شد.

همچنین به پیشنهاد هیات داوران و موافقت شورای سیاست‌گذاری جشنواره، در بخش شاعران نوجوان نیز، بدون رقابت، از همه‌ی ۲۲ شاعر شرکت‌کننده با اهدای لوح یادبود و هدیه نقدی تجلیل می‌شود.

در بخش طراحی پوستر نیز  یک اثر به عنوان برگزیده انتخاب شد.

جشنواره دوسالانه شعر کردی منال از سال ۹۲ در ایلام کلید خورده است./ح

 

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار