محدودیت‌های کرونایی بیشتری برای قم وضع می‌شود، آزمایش کرونای چهار هزار شهروند قمی مثبت شد، روند شیوع کرونا در قم برخلاف سایر استان‌ها افزایشی است و عبور از وضعیت قرمز کرونا در قم جز با همراهی مردم ممکن نیست از جمله مهم‌ترین اخبار کرونایی یک هفته گذشته در استان قم است.
کد خبر: ۸۸۷۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۷ 15 August 2020

به گزارش تابناک قم، استاندار قم با بیان اینکه در حال حاضر در قم به لحاظ تعداد بیماران کرونایی که بستری می‌شوند دارای یک شیب افزایشی هستیم، گفت: طبق نظر ستاد ملی کرونا در مناطق پرخطر و قرمز مانند قم محدودیت‌های بیشتری در حوزه اداره‌ها، اصناف و همچنین عموم مردم وضع خواهد شد.

بهرام سرمست در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که به‌صورت ویدیو کنفرانس در آن شرکت کرده بود، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: در این جلسه پروتکل‌های بهداشتی موردبحث قرار گرفت که البته نهایی شدن آن به جلسه آینده این ستاد موکول شد.

وی با اشاره به تاکید ستاد ملی کرونا مبنی بر اینکه مردم بیشترین رعایت را از نظر شست و شوی دست‌ها، فاصله‌گذاری اجتماعی و اجتناب از حضور در تجمع‌ها و ترددهای غیرضروری و استفاده از ماسک داشته باشند، گفت: ما از مردم قم عاجزانه خواهش می‌کنیم که‌ برای حفظ سلامتی خود و کادر درمانی مانند گذشته این موارد را رعایت کنند.

استاندار قم یادآور شد: در جلسه ستاد ملی کرونا همچنین مقرر شد برای کسانی که این پروتکل‌ها را رعایت نمی‌کنند برخی مجازات و ضمانت‌های اجرایی در نظر گرفته شود.

اجتماع در آرامستان‌های قم به حداقل برسد

مدیرعامل سازمان‌ آرامستان‌های شهرداری قم گفت: برگزاری مراسم ختم در آرامستان‌ها و تجمع در مراسم‌های تشییع از رفتارهای خطرناک در زمان شیوع ویروس کرونا است، از این‌رو اجتماعات در آرامستان‌های قم باید به حداقل برسد.

سید سیف‌الدین موسوی نیارکی با اشاره به وجود برخی تجمع‌ها در مراسم‌های تشییع یا ختم در آرامستان‌های سطح شهر و بهشت معصومه(س)، اظهار داشت: اگر این تجمع‌ها برگزار نشده و این مراسم‌ها با حداقل افراد اجرا شود، می‌توانیم گامی مثبت در جلوگیری از شیوع کرونا برداریم.

موسوی نیارکی ادامه داد: کاری که در اوج اول بیماری کرونا در قم انجام شد این بود که مردم در بسیاری از این موارد اصول بهداشتی را رعایت کردند و این موجب شد با کمترین مشکل از این مرحله گذر کنیم.

آزمایش کرونای چهار هزار شهروند قمی مثبت شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: از ابتدای شیوع کرونا نتیجه آزمایش چهار هزار و ۳۳۴ شهروند قمی مثبت شده‌است.

سیامک محبی اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا در قم ۱۵ هزار و ۸۰۰ تَن مورد آزمایش قطعی کرونا PCR قرار گرفته‌اند.

وی افزود: در مراکز سرپایی نیز از پنج هزار و ۳۶۲ تَن آزمایش به عمل آمد که نتیجه آزمایش هزار و ۴۳۴ تَن آن‌ها مثبت بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آمار ابتلا و مرگ اعلام شده در استان طبق استانداردهای جهانی براساس همین تست‌های PCR است درحالی‌که تعداد بیماران مبتلا و فوتی‌ها بیشتر از ارقام اعلام شده است چرا که برخی افراد علائم بالینی داشته‌اند، اما تست آن‌ها مثبت نبود و در آمار محسوب نمی‌شوند.

وی از افزایش پنج برابری مبتلایان بستری به کرونا در قم در یک ماه گذشته خبر داد و افزود: تعداد مبتلایان بستری هم‌اکنون به بیش از ۳۶۰ تَن رسیده است.

دستگاه‌های اجرایی باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

استاندار قم با اشاره به صدور تذکر برای برخی دستگاه‌های اجرایی استان گفت: در صورتی‌که ادارات نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی کنند، برای آن‌ها پرونده تخلفات تشکیل می‌شود.

بهرام سرمست در چهل و نهمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در سالن کرامت استانداری قم، سیاست کلی ستاد ملی مبارزه با کرونا را سیاستی معتدل دانست و افزود: خط قرمز این ستاد،سلامت مردم است و در این راستا باید سیاست‌گذاری‌ها به گونه‌ای باشد که هم معیشت و عزاداری‌ها و هم سلامت مردم حفظ شود و در این زمینه نباید دچار افراط و تفریط شد.

وی با بیان اینکه در کنار سیاست‌های ایجابی، اقدام‌های سلبی نیز مورد توجه قرار گیرد، گفت: برای سلامت و صیانت از نیروی انسانی باید نهایت رعایت صورت گیرد و به همین دلیل اگر کارکنان دستگاه‌های اجرایی مسائل بهداشتی را رعایت نکنند دچار تخلف شده‌اند و باید با آن‌ها برخورد شود.

روند شیوع کرونا در قم برخلاف سایر استان‌ها افزایشی است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: اکثر استان‌ها با وضعیت قرمز کرونا طی هفته گذشته روند کاهشی آن‌ها آغاز شده و این در حالی است که متاسفانه روند ابتلا در قم افزایشی می‌باشد که این موضوع بسیار نگران کننده‌است.

سیامک محبی در چهل و نهمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در سالن کرامت استانداری قم، افزود: از هر دو تستی که از افراد مشکوک به کرونا در قم انجام می‌شود، یک نفر مثبت می‌شود که در صورتی‌که غفلت کنیم دوباره وضعیت کرونا در قم به شرایط اسفندماه سال گذشته بازمی‌گردد.

وی اظهار داشت: به‌عنوان متولی بهداشت استان باید اعلام کنم که نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان راضی نیستیم.

محبی ادامه داد: میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به ۶۹ درصد، در ادارات از ۷۶ به ۸۳ درصد، دفاتر پیشخوان از ۶۵ به ۵۰ درصد، کافی‌نت‌ها ۳۰ درصد و بانک‌ها ۶۰ درصد بوده‌ که این روند بسیار نگران کننده است.

هیات‌های عزاداری قم آمادگی رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم، با تاکید بر اینکه هیات‌های عزاداری استان آمادگی رعایت مسائل بهداشتی را دارند، گفت: باید جمعیت متراکم عزاداران در این ایام توزیع شود که در این راستا، تمام فضاهای باز قابل‌استفاده در استان در حال شناسایی است.

یونس عالی پور در چهل و نهمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در سالن کرامت استانداری قم، افزود: با توجه به شیوع کرونا امکان برگزاری مراسم‌های عزاداری ایام محرم و صفر مانند سال‌های گذشته وجود ندارد، بنابراین برنامه‌ریزی‌شده تا این مراسم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برگزار شود.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی عزاداری‌ها نباید تنها به دهه اول محرم محدود شود، ادامه داد: برنامه‌ریزی عزاداری‌ها باید در سه مقطع از اول تا هشتم محرم، تاسوعا و عاشورا و از یازدهم محرم تا پایان ماه صفر صورت‌ گیرد.

معاون هماهنگی امور زائران استانداری قم، گفت: توزیع مراسم‌ها در سطح استان نیاز به تمهیدات ویژه امنیتی نیز هست که استفاده از ظرفیت بسیج و نیروی انتظامی بسیار ضروری است.

عبور از وضعیت قرمز کرونا در قم جز با همراهی مردم ممکن نیست

استاندار قم بابیان این‌که تمام تصمیم‌ها برای مهار کرونا و عبور از شرایط قرمز، زمانی موفق است که با همراهی و همدلی مردم مواجه باشد گفت: از مردم تقاضا داریم برای سلامتی خود و دیگران از ترددهای غیرضروری اجتناب و از حضور در اجتماعات پرهیز کنند.

بهرام سرمست در حاشیه چهل و نهمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در گفت‌وگو با خبرنگاران با تاکید بر این‌که هر موقع رعایت بهداشتی مردم کمتر شده است با شرایط بحرانی مواجه بوده‌ایم، افزود: امروز اگر شاهد شیوع مجدد کرونا در استان هستیم به دلیل عدم رعایت عده کمی است که سلامتی شهروندان را به خطر می‌اندازند.

وی با تاکید بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک ادامه داد: با توجه به وضعیت قرمز استان ازنظر شیوع کرونا، ‌محدودیت‌هایی برای برخی صنوف که موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و یا ازنظر رعایت پروتکل‌ها ضعیف هستند با نظارت اصناف و مرکز بهداشت و فرمانداری قم اعمال می‌شود.

استاندار قم افزود: بر این اساس واحدهای صنفی که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند در مرحله اول به آن‌ها تذکر داده می‌شود و در صورت عدم توجه به این تذکرات موارد بازدارنده‌ای از جریمه تا تعطیلی و پلمب واحد در دستور کار قرار می‌گیرد.

۵۰ درصد تست‌های کرونا در قم مثبت می‌شود

رییس دانشگاه علوم پزشکی قم بابیان اینکه نتیجه ۵۰ درصد تست‌های کرونایی انجام‌شده در استان مثبت می‌شود، گفت: این آمار در اوایل خرداد تنها ۱۵ درصد بوده که با توجه به قدرت سرایت بسیار زیاد ویروس، وضعیت شیوع کرونا در قم نگران‌کننده است.

محمدرضا قدیر در چهل و نهمین جلسه ستاد مقابله با کرونای استان در سالن کرامت استانداری قم، بابیان اینکه هم‌اکنون ۳۶۵ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند افزود: با توجه به روند فعلی ابتلا پیش‌بینی می‌شود این آمار به یک هزار نفر در روزهای آینده افزایش یابد که بار سنگینی به کادر درمانی وارد می‌کند.

وی بابیان اینکه تامین ماسک خانگی باید به‌عنوان یک راهکار مهم در دستور کار قرار گیرد، افزود: از امروز باید به فکر تامین ماسک برای ایام محرم بود تا در آن ایام با کمبود ماسک مواجه نشویم.

وی ادامه داد: مصرف روزانه ماسک N۹۵ دانشگاه علوم پزشکی ۲ هزار عدد و ماسک سه لایه ۲۰ هزار عدد است و با توجه به اینکه باید در استان ذخیره سه‌ماهه ایجاد شود، این خرید و ذخیره‌سازی در حال انجام است.

بنگاه‌های آسیب‌دیده کرونایی از تسهیلات استقبال نکردند

استاندار قم با بیان اینکه بنگاه‌های آسیب‌دیده کرونایی از تسهیلات ویژه استقبال نکردند، گفت: از ۶۴۲ میلیارد تومانی که به قم ابلاغ‌شده برای ۷۳ میلیارد تومان پرونده تشکیل‌شده و از این بین هم فقط ۱۷ میلیارد تومان به مرحله پرداخت رسیده است.

بهرام سرمست در کارگروه اقتصاد مقاومتی در سالن کرامت استانداری، با اشاره به تسهیلات ویژه واحدهای به‌شدت آسیب‌دیده از کرونا، افزود: دلایل عدم استقبال اصناف قم از این تسهیلات باید آسیب‌شناسی شود.

وی گفت: با روندی که امروز وجود دارد استان قم نخواهد توانست به هدف‌گذاری خود در پرداخت تسهیلات کرونایی با نرخ ۱۲ درصد برسد.

استاندار قم یادآور شد: بیشتر اصناف قم در حوزه خدمات فعالیت می‌کنند و باید این تسهیلات مبتنی بر اقتضائات استانی و اصلاحات مجدد از ستاد اقتصاد مقاومتی کشور پیگیری شود.

گزارش عملکرد قم در مقابله با کرونا منتشر شد

اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم در دومین شماره ویژه‌نامه خود به نام «سلام قم» عملکرد این استان در ایام شیوع کرونا را منتشر کرد.

استاندار قم با نگارش یادداشتی در این نشریه آورده است: اگرچه در آغازین روزهای شیوع کرونا، تلاش‌های ناآگاهانه و آگاهانه زیادی برای نسبت دادن منشاء این بیماری به قم و ایجاد موجی از قم هراسی و تخریب چهره این شهر مقدس در فضای مجازی، تریبون عمومی و شبکه‌های معاند صورت گرفت ولی واقعیت ماجرا این است که قم در واقع خط‌شکن شناسایی ویروس کرونا در کشور بود.

بهرام سرمست افزوده است: ورود به‌موقع قم در این موضوع و اعلان کشف آن، باعث هوشیاری همه استان‌ها و اتخاذ تدابیر و اقدامات پیشگیرانه در جهت مهار این بیماری همه‌گیر شده و این مساله خدمت بزرگی است که قم به کشور و نظام سلامت در آن مقطع حساس داشته است و همه باید قدردان شجاعت، صداقت و وظیفه‌شناسی پزشکان و کادر درمانی استان قم باشیم.

«ویروس کرونا»، موسوم به «کووید ۱۹» اواسط ماه دسامبر سال گذشته (۲۴ آذر ۹۸) در شهر «ووهان» واقع در مرکز چین گزارش شد؛ ابتدا از این بیماری به‌عنوان ذات‌الریه نام‌برده می‌شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ۹۸) به‌صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

شهروندان قمی برای طرح هرگونه پرسش در مورد ویروس کرونا می‌توانند با شماره تلفن‌های ۴۰۳۰، ۳۱۳۶ و ۱۹۰ تماس بگیرند و یا برای کسب آخرین اخبار از دانشگاه علوم پزشکی قم به کانال آن به نشانی webdaqom@ در فضای مجازی و یا تارنمای آن به نشانی اینترنتی www.muq.ac.ir مراجعه کنند.

همه ایرانیان می‌توانند با مراجعه به سامانه غربالگری الکترونیکی ویروس کرونا به نشانی اینترنتی https://salamat.gov.ir و تکمیل اطلاعات خواسته‌شده، گام بلندی در ارتقای سلامت جامعه و شکست ویروس کرونا بردارند.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار