کد خبر: ۸۸۸۳۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۷ 17 August 2020

 

 

گیلان هم از نخستین استان های ایران زمین بود که گرفتار این ویروس شد و اسفندماه گذشته وفروردین اوج شیوع و جولان این بیماری در این خطه بود، روزهای سخت و پراضطراب.

در آن روزهای سخت با تلاش کادر درمانی برای خدمات رسانی به بیماران و همدلی، حساسیت و تقید مردم به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و فاصله فیزیکی و عدم تردد در شهرها جز به اضطرار و کاهش قابل توجه سفرها شرایط روند رو به بهبودی به خود گرفت و استان از وضعیت قرمز بیماری خارج شد.

اما در هفته های اخیر دوباره این ویروس در حال خودنمایی در خطه سبز گیلان است و آمار مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ و بستری ها و فوتی ها چندین هفته است که روند افزایشی به خود گرفته و نگرانی شدید مسئولان و قرارگیری دوباره این استان در زمره استان های قرمز از نظر شیوع کرونا را رقم زد.

چنانکه به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان از ۶ هفته پیش روند بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های دولتی و خصوصی افزایشی محسوس یافته است و این وضعیت همچنان ادامه دارد.

دکتر ارسلان سالاری افزود: در این ۶ هفته تعداد بیماران کرونایی از ۱۵۰ به بیش از ۳۰۰ نفر افزایش یافته که عامل حداقل ۳۰ درصد مبتلایان در بیمارستان های استان مسافران هستند.

وی  بیان داشت: در تعطیلات اخیر نیز شاهد صف طولانی خودروها در ورودی های گیلان بوده ایم که با توجه به شرایط ویروس کرونا و هشدارها برای خودداری از سفرهای غیرضروری این وضعیت جای تاسف دارد.

وی با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از انتشار ویروس کرونا و اینکه رعایت نکردن دستورالعمل های بهداشتی تعداد بیماران مبتلا به کرونا در استان گیلان را افزایش داده است،  خاطر نشان کرد: مردم باید کمک کنند در غیراینصورت ما شاهد بستری بیشتر بیماران و از دست دادن عزیزانمان در بیمارستان های خواهیم بود.

در واقع یکی از دغدغه های جدی مسئولان و کادر درمانی استان تعطیلات است که بعد از هر تعطیلی چند روزه به مناسبت های مختلف وضعیت شیوع ویروس و آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در استان اوج گرفته تا امروز که وضعیت قرمز کنونی را دوباره برای استان رقم زده است.

این وضعیت برای استانهایی مثل مازندران و خراسان رضوی و برخی دیگر از استان ها نمود بیرونی قابل توجهی دارد.

متاسفانه ها در هفته های اخیر شاهد افزایش مسافرت ها به استانهای گردشگرپذیر از جمله گیلان هستیم سفرهایی که هم برای خود مسافران و هم مردم این مناطق دردسرساز شده و علی رغم اینکه مسئولان بهداشتی بارها توصیه کرده اند که مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند اما بسیاری به این توصیه ها توجه نمی کنند و با غفلت، خیز دوباره کرونا را در  گیلان رقم زده و می زنند.

چنانکه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در گفت و گویی اعلام کرد : بر اساس آمارها۲۰ تا ۳۰ درصد موارد ابتلا و بستری به علت کرونا در استان گیلان از بین مسافران بوده اند.

سیما سادات لاری بر این اساس از هموطنان خواسته که در تعطیلی پیش رو از سفر غیرضروری به استان‌های شمالی خودداری کنند.

تعطیلات چند روزه ایام عاشورا، تاسوعا هم این روزها نگرانی ها را افزایش داده چون هر ساله بسیاری از مسافران و اهالی گیلانی که ساکن سایر نقاط کشور هستند در این ایام خود را برای شرکت در مراسم مذهبی سنتی شهر و دیارشان به استان می رسانند.

ضرورت اعمال محدودیت هایی برای سفر به گیلان

استاندار گیلان در این رابطه با بیان اینکه بخشی از مبتلایان و بیماران بستری در بیمارستان های گیلان مربوط به مسافران است، خاطر نشان کرد: علی رغم توصیه ها و تاکیدات ستاد ملی و استانی کرونا، هشدارهای مسئولان استان مبنی برخودداری از سفرهای غیرضروری هموطنان به این استان متاسفانه شاهد این سفرها و مسافرت ها به ویژه در ایام تعطیل هستیم.

ارسلان زارع افزود : وضعیت شهرهای قرمز ما بیانگر آن است که هر جا اجتماعات برگزار شود و سفرهای غیرضرور بیشتر باشد حتما شیوع ویروس و بیماری کووید ۱۹ شدت می یابد.

وی عنوان کرد : ضمن تاکید مجدد برای  پرهیز از سفرهای غیرضروری حتما باید برای تعطیلات پیشرو، محدودیت هایی مناسب از طریق ستاد ملی و استانی کرونا ایجاد کنیم، در عین آنکه باید محدودیت هایی در ارایه خدمات اعمال کنیم و این امکان وجود دارد که متناسب با مصوبات ستاد ملی و استانی محدودیت ها را تشدید کنیم.

نماینده عالی دولت در استان گیلان خاطر نشان کرد: امروز یک بار دیگر اعلام می کنم که سفر به استانی که قرمز است برای تفریح معنایی ندارد، جز آنکه خطر و ریسک ابتلا به کرونا برای مسافران ونیز شهروندان استان را مضاعف می کند.

وی  با تاکید بر اینکه باید تمامی پروتکل های بهداشتی پیشگیرانه در بخش های مرتبط با گردشگری و مسافری بیشتر و با حساسیت بالاتری رعایت شود، اضافه کرد: در واقع این سفرها در مناطق مسافرپذیر و گردشگری، تهدیدی جدی است.

بی توجهی به توصیه ها وهشدارها زمینه ساز فاجعه ای در مهرماه است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری گیلان هم با اشاره به ایام تعطیلات تاسوعا و عاشورا و ضرورت رعایت توصیه ها و هشدارها می گوید : اگر ما در اجرای برنامه های شخصی، دینی و مذهبی در رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از سفرها مصمم نباشیم در مهرماه امسال مانند اسفندماه سال گذشته شاهد وقوع فاجعه ای در بحث شیوع کرونا خواهیم بود.

قاسم نژاد با بیان اینکه برای شهرهای قرمز، زرد و سفید پروتکل تعریف شده و همه باید این پروتکل ها را رعایت کنند، اضافه کرد: چرا در مواردی این دستورالعمل ها رعایت نمی شود و شاهد شکل گیری تجمعات در شهرهای قرمز هستیم حال آنکه رهبر معظم انقلاب هم تاکید کردند هر آنچه که وزارت بهداشت در موضوع مقابله با کرونا اعلام می کند،  تابع آن هستیم.

معاون سیاسی امنیتی استاندار گیلان بیان داشت: سفرها و حتی ترددها در شهرها بویژه در مناسبت های پیش رو باید به شدت کاهش یابد وگرنه شاهد اوج گیری دوباره شیوع این ویروس در مهرماه همزمان با بازگشایی مدارس خواهیم بود زیرا معمولا بعد از هر تعطیلات و افزایش سفرها به فاصله دو هفته بعد تبعات آن نمود می یابد.

 وی تصریح کرد : ما نگران فاجعه دوباره ای در این زمینه هستیم حال آنکه کادر درمانی خسته اند و ظرفیت های بهداشتی و درمانی ما هم کفاف این وضعیت را ندارند.

در میانه این وضعیت  سفرها، شاهد ترددهای گسترده مردم و شلوغی خیابان ها و پاساژها، فروشگاه های زنجیره ای، پارک ها و غیره هم در سطح شهرهای استان هستیم مردمی که با وجود هشدارها، خبرها و اطلاع رسانی های گسترده همچنان به راحتی بی ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و غیره روال عادی زندگی خود پی می گیرند.

در شرایطی که بر اساس اعلام متخصصان بهداشتی علایم ظهور و بروز این ویروس دایم متغییر است و تاکنون راهی جز رعایت پروتکل های بهداشتی برای آن شناسایی نشده است و سرایت پذیری ویروس ۳ تا ۹ برابر افزایش یافته است در واقع باید کرونا را جدی بگیریم و لحظه ای از آن غفلت نکنیم.

دستفروش های مواد غذایی شبانه و استقبال گسترده مردم

  حال آنکه کم نیستند آنان که بی هیچ دغدغه ای سفر می کنند، بازار و خرید می روند، در محافل و مجامع عمومی شرکت می کنند اما آنچه در شبها در این دیار رونق مضاعفی و البته جای نگرانی دارد و حتی کرونا هم این روزها حریف آن نیست، یخ دربهشتی ها و بستنی فروشی ها، کباب فروشی، جگر فروشی های دستفروش و قهوه فروش های سیار است که در معابر و میادین و مقابل پارکهای شهرهای گیلان از جمله رشت به تعداد بسیار با مشتریان فراوان نمود دارد.

جمعیتی که به ساده ترین راه های پیشگیری یعنی زدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و پروتکل های بهداشتی هم آنگونه که باید توجه نمی کنند و دور میزهای و صندلی چیده شده در معابر می نشینند و به خوردن و گپ و گفت و گذراندن زمانی به دور از دغدغه طی می کنند غافل از آنکه کرونا در کمین است.

کارشناسان و مسئولان بهداشتی در استان گیلان می گویند، در صورتی که حساسیت ها به رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی کاهش یابد، قطعا آمار بیماران مضاعف می شود، اگر این روند ادامه یابد، ممکن است کادر بهداشتی و درمانی استان دیگر توان مقابله با این ویروس را نداشته باشند.

 به گفته آنان، هیچ یک از افراد جامعه در مقابل این ویروس ایمنی ندارند و ممکن است هم افراد سالم و هم بیماران دچار بیماری های زمینه ای به کرونا مبتلا شوند، بنابراین همه افراد در جامعه موظف به رعایت توصیه های بهداشتی هستند تا به بیماری مبتلا نشده و در معرض آن قرار نگیرند.

استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی و شستن مرتب دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی سه رفتاری است که کارشناسان بهداشتی بر توجه و عمل به آنها تاکید جدی دارند.

ساده ترین و در عین حال مهمترین راه پیشگیری از کرونا استفاده از ماسک است،  زدن ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی، ادارات، واحدهای صنفی و سایر فضاهای سرپوشیده اجباری است، اما همچنان با اجباری شدن ماسک به عنوان سپر ایمن در برابر کرونا عده ای از مردم در گیلان به این مهم بی توجهی می کنند، استفاده از ماسک در برخی از فضاهای سرپوشیده، بازارهای محلی و برخی از ادارات استان جدی گرفته نمی شود در حالی که کارشناسان بهداشتی مدام به تاثیر ماسک بر پیشگیری از ابتلا به کرونا و ضرورت استفاده از آن تاکید دارند.

این در حالی است که بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مسئولان استان در حال حاضر فقط ۶۲ درصد مردم گیلان ماسک می زنند و بقیه رابطه خوبی با این وسیله ایمنی ندارند.

ضرورت استفاده از ماسک برای پیشگیری از کرونا

متخصص بیماری های عفونی در استان گیلان بیان داشت: بارها درباره ضرورت رعایت توصیه های بهداشتی برای پیشگیری از ویروس کرونا تاکید شده،  استفاده از ماسک یکی از راه های مهم و مورد تاکید پیشگیری از ابتلا به کرونا است.

دکتر توفیق یعقوبی افزود: همانطوری که بارها گفته شده یکی از راه های انتقال ویروس کرونا از طریق قطرات تنفسی به دلیل سرفه، عطسه یا صحبت کردن است و فرد مبتلا یا افراد بدون علامت می توانند در فاصله یک تا ۲ متری بیماری را به تعداد زیادی منتقل کند لذا با توجه به این مهم استفاده از ماسک برای پیشگیری از بیماری کرونا بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر این مطلب که لزومی ندارد تا مردم حتما از ماسک های پزشکی استفاده کنند، اظهار داشت: ماسک پارچه ای نیز کفایت می کند مهم این است که حتما از ماسک استفاده شود و نسبت به این وسیله مهم برای پیشگیری از ابتلا به کرونا بی تفاوت نباشند.

متخصص بیماری های عفونی در استان گیلان اضافه کرد: افرادی که از منزل خارج می شوند حتما از ماسک استفاده کنند، در تجمعات و مکان های سرپوشیده ماسک فراموش نشود البته زدن ماسک در منزل برای افراد سالم ضرورت ندارد تنها فرد مبتلا به کرونا در منزل برای پیشگیری از انتقال آن اعضای خانواده باید از ماسک استفاده کنند.

یعقوبی در ادامه با اشاره به وضعیت قرمز در گیلان به لحاظ بیماری کرونا اضافه کرد: طی یک ماه اخیر به تدریج آمارهای ابتلا، بستری و مراجعه های سرپایی به کلینیک ها و مطب ها افزایش یافته و باید گفت  بی توجهی و غفلت مردم نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی خطرناک است.

همه ملزم به رعایت پروتکل های بهداشتی هستند

در این شرایط آنچه ضرورتی مهم است آنکه همه افراد جامعه نسبت به رعایت توصیه های پیشگیری از انتشار ویروس کرونا مسئول هستند اما به گفته مسئولان بهداشتی همه این توصیه ها را رعایت نمی کنند، اگر۱۰ درصد مردم نیز توصیه های پیشگیری از بیماری کرونا را رعایت نکنند زنجیره این بیماری قطع نخواهد شد بنابراین همه ما باید به این مسئولیت اجتماعی اهتمام جدی داشته باشیم.

استاندار گیلان هم در جلسه اخیر ستاد مقابله با کرونا در استان گفت: رعایت نکردن تصمیمات، دستورالعمل های بهداشتی و شیوه های پیشگیری از بیماری کرونا تجاوز به حقوق شهروندان است.

ارسلان زارع افزود: همواره از شهروندان مرتبا خواسته ایم که جز به اضطرار از منزل خارج نشوند در مواقع ضروری برای خروج از منزل و حضور در فضاهای بسته حتما از ماسک استفاده کنند، دست ها را با آب و صابون و مایع شستشو بشویند و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: وقتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گزارش می دهد میانگین رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در استان بین ۶۰ تا ۷۰ درصد است خود جای نگرانی و دغدغه جدی برای شیوع بیش از پیش این ویروس است، چرا ۳۰ درصد دیگر رعایت نمی کنند؟

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان با تاکید بر ضرورت رعایت پروتکل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا بیان داشت: همه ملزم به رعایت توصیه های بهداشتی هستند.

دکتر آبتین حیدرزاده با بیان اینکه مردم در کنترل و شیوع ویروس کرونا نقش مهمی دارند،  افزود: به رغم اینکه شهروندان در انتقال ویروس کرونا تاثیرگذارهستند اما مشاهده می شود که برخی همچنان پروتکل‌ های بهداشتی و هشدار را جدی نمی‌ گیرند.

وی با تاکید براینکه سه رفتار مهم و اصلی در پیشگیری از انتشار کرونا باید جدی گرفته شود، افزود : استفاده از ماسک یکی ازاین رفتارها است، استفاده از ماسک در فضای سرپوشیده بسیار حائزاهمیت است در چنین فضاهایی به عنوان مثال اگر از هر۱۰ نفر ۹ نفر ماسک بزنند، یک نفری که ماسک نزده می تواند بقیه را آلوده کند.

وی اظهار داشت: رعایت فاصله فیزیکی ۱.۶ تا ۲ متراز دیگر رفتارهای مهمی است که مردم برای پیشگیری از بیماری کرونا حتما باید به آن توجه داشته وعمل کنند ضمن اینکه شستن دست ها با آب و صابون یا مایع دستشویی یکی دیگر از رفتارهای پیشگیری از کرونا است.

وی خاطر نشان کرد: مردم آنطور که باید این رفتارها را انجام نمی دهند و به این مباحث دقت نمی کنند.

صنوف و پروتکل های بهداشتی که جدی گرفته نمی شود

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان گیلان با تاکید بر این مطلب که اصناف استان باید رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را جدی بگیرند، خاطر نشان کرد: خواهش و انتظار ما از اصناف مختلف به ویژه صاحبان مغازه ها و فروشگاه های کوچک که در آنها ازدحام می شود این است که دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار ویروس کرونا را با جدیت پیگیری و اعمال کنند تا امکان تداوم فعالیت را داشته باشند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان بیان داشت: اصناف قبل از ورود، مشتریان را وادار به استفاده از ماسک کنند ضمن اینکه ورود مشتریان به فروشگاه را در زمان های شلوغ مدیریت کنند و اجازه ازدحام در فروشگاه و مغازه را ندهند.

وی با بیان اینکه درب مغازه ها و فروشگاه ها نیز باید در فواصل مختلف باز شود تا تغییر و جریان هوا مانع ازدحام ویروس در هوای فروشگاه شود، اضافه کرد: اگر اصناف این موارد را رعایت نکنند مجبور خواهیم شد تا با یک بار تذکر آن مغازه یا فروشگاه را پلمب کنیم.

ضمانت اجرا برای مصوبات و دستورالعملهای بهداشتی کرونایی

اما استاندار گیلان  با تاکید بر ضرورت اجرای تصمیمات ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: کارگروه نظارت در استان گیلان با برخورداری از دستگاه های عضو باید بازرسی ها و نظارت ها را در این زمینه تشدید کنند.

 ارسلان زارع عنوان کرد : از هفته گذشته تاکنون رعایت دستورالعمل ها در پاساژها، مراکز خرید و اصناف متاسفانه از سایر بخش ها از جمله ادارات خیلی پایین تر است لذا نظارت ها باید گسترده تر شده و استمرار یابد.

زارع با بیان اینکه امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در حوزه ادارای، اصناف و بخش های عمومی به منظور الزام همگان در اجرای قوانین، مقررات و ضوابط بهداشتی تصمیماتی گرفته شده که به زودی ابلاغ می شود، اضافه کرد: تاکید می شود در استان گیلان حسب بازرسی ها به طور جدی این قوانین اجرا شود و مجازات های مربوطه هم اعمال گردد.

وی اظهار داشت: بر این اساس در ادارات با مواردی که از اعمال و رعایت دستورالعملهای بهداشتی تخلف می شود در مرحله اول تذکر، در صورت تکرار توبیخ با درج در پرونده فرد خاطی، مرحله سوم کسر حقوق یک ماه حقوق و مرحله بعد کسر حقوق سه ماه و در صورت تکرار انفصال ازخدمت تا سه ماه در نظر گرفته شده و این تصمیم قطعی و لازم الاجرا است.

استاندار گیلان بیان داشت: در حوزه صنفی ابتدا تذکر در مرحله بعد درج در پرونده صنفی کاسب، مرحله بعد در صورت تکرار تخلف، تعطیلی فعالیت محل کسب به مدت پنج روز و در صورت تکرار مجدد محل کسب به مدت ۱۰ روز بسته می شود.

وی اضافه کرد: در حوزه عمومی نیز دریافت کنندگان خدمات در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیشگیری از انتشار کرونا خدمات دریافت نخواهند کرد و خدمات دهی به آنان ممنوع است.

استاندار گیلان برای جلوگیری از شیوع کرونا مسیر ابتدایی که ستاد ملی پیش گرفته و در استان ها مطابق آن عمل می کنند این است که فعالیت ها استمرار داشته باشد و امکان تعطیلی فعالیت ها وجود ندارد.

قبل از آنکه اجبار و الزامی باشد باید خود رعایت کنیم و بدانیم؛ کرونا تمام نشده بی توجهی به توصیه ها خطرناک است و موجب یکه تازی کرونا می شود، حال که هنوز دارو و واکسنی برای کرونا وجود ندارد ضروریست تا مردم نسبت به رعایت دستورالعمل های بهداشتی و نکات ایمنی پیشگیرانه حساسیت ویژه ای داشته باشند.

گیلان دومین استان درگیر بیماری کرونا بود.

بر اساس آمارها از زمان شیوع کرونا تا به امروز ۲۵ نفر از کادر پزشکی، پرستاری و غیره در استان شهید راه خدمت شدند.

بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان در زمینه وضعیت کرونا در کشور تاروز یکشنبه ۲۶ مردادماه ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۴۷ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۹ هزار و ۶۳۹ نفر رسیده است.

بر این اساس از روز شنبه تا یکشنبه  ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۳۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۱۹ نفر از آنها بستری شدند. با این حساب،  مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۴۳ هزار و ۲۰۳ نفر رسید.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار