ایرانخواه مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین :
مصاحبه خبرگزاری تابناک قزوین با مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قزوین
کد خبر: ۸۸۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۷ 17 August 2020

در صورت عدم حمایت از حمل و نقل عمومی  ، ناوگان اتوبوسرانی به زودی زمینگیر می شود

محمد حسن ایرانخواه مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی قزوین در گفتگو با خبرگزاری تابناک قزوین در خصوص برنامه ریزی های انجام شده در جهت رفع مشکلات حمل و نقل درون شهری
و وضعیت اجمالی اتوبوسرانی بعد از انتشار ویروس کرونا گفت:

ابتدا باید به دو دهه عقب برگشت تا بتوان تاثیر شرایط کنونی را بررسی کرد.
ازسال 70 تا 80که دهه ابتدایی فعالیت اتوبوسرانی ها است نحوه اداره اتوبوسرانی ها در دولت ها چنین بود که شهرداری ها را با استخدام راننده با قرارداد کارگری ناوگان اتوبوسرانی را اداره می کردند.

از آنجا که این امر مشکلاتی را به همراه داشت تصمیم بر این شد تا مدیریت و نظارت بر عملکرد رانندگان ناوگان اتوبوسرانی تا حد امکان به بخش خصوصی واگذار شود. درسال ۱۳۸۰ باستناد مصوبه هیات وزیران محترم مقرر شد که بازخریدی پرسنل اتوبوسرانی ها با تدوین آیین نامه ای در بخش خصوصی انجام شود دراین مدت با دیدن ردیف دولتی، بودجه یارانه ای تحت عنوان یارانه سوخت ویارانه بلیط مستقیما به حساب اتوبوسرانی ها اعتباراتی واریز شد. پس از سال ۱۳۸۰ با هدف کمک به ناوگان حمل و نقل عمومی یارانه ای نیزبه میزان یک سوم ازسوی دولت ویک سوم از سوی شهرداریها ویک سوم ازسوی مسافر جهت این مهم تامین می شد . این امر از سال 1380 تا سال 1390 ادامه داشت . تا اینکه از سال90 کمک دولت به شهرداری ها بسیار ناچیز شد .
وی در پاسخ به این سوال که هزینه تمام شده برای ناوگان اتوبوسرانی ها چه میزانی است گفت: برای اینکه یک دستگاه اتوبوس از ساعت 6 صبح تا ساعت21 شب 200 کیلومتر در روز و 6هزار کیلومتر درهرماه را بپیماید .در کلان شهرها ماهیانه 17 میلیون تومان، در مراکز استان ها 15 میلیون تومان و درشهرستان ها 13.5 میلیون تومان با پیمایش متفاوت هزینه صرف میشود.

همچنین در جواب این سوال که کرایه متوسط در ناوگان اتوبوسرانی چه میزانی است افزود : کرایه در کشور بصورت پرداخت آنلاین با کارت بلیط و یا بصورت نقدی است .( بیش از 65 درصد با کارت بلیط و 35 درصد نیز نقدی از مسافر دریافت می شود ) . درآمد ماهیانه از این محل با استعداد 500 نفر جابجایی در روز قبل از شیوع ویروس کرونابیش از 8.5 میلیون تومان در ماه بوده ،که شهرداری ها ناگزیر بودند که مابه التفاوت درآمد و هزینه را با پرداخت یارانه پرداخت نماید، که متوسط کرایه برای هر نفرنزدیک به 650 تومان برای هر نفر می شود.

او ادامه داد : از سال 1390 تا به امروز کمک ها ی دولتی بسیار ناچیز بوده که در مقایسه با هزینه های جاری قابل تصور نیست .

همچنین افزود: از سال( ۱۳۸۰ لغایت ۱۳۹۰) ، 82.5 درصد هزینه تمام شده خرید اتوبوس توسط دولت پرداخت میشد، و سهم شهردار یها تنها 17.5 درصد بود . یعنی " از قیمت 120 میلیون تومان اتوبوس بنز 457 یکصد میلیون تومان توسط دولت ، و بیست میلیون تومان بصورت اقساط توسط شهرداری ها پرداخت می شد . قابل ذکر است قیمت اتوبوس در سال 99 بین دو تا سه میلیارد تومان در اتوبوس های مختلف می باشد .

او همچنین به سوال که چرا روند نو سازی ناوگان اتوبوسرانی متوقف شده است پاسخ داد : از سال 1390 لغایت 1399 خرید اتوبوس و واگذاری آن توسط دولت متوقف شد و هیچگونه کمکی از سوی دولت ها صورت نگرفت. وتنها تعدادی از شهرداری ها از محل بودجه جاری خود اقدام به خرید اتوبوس نمودند. پیش از این قیمت اتوبوس 120 میلیون تومان بود که 100 میلیون تومان آن را دولت و 20میلیون تومان نیز بخش خصوصی پرداخت می کرد.

وی در رابطه با تولید اتوبوس توسط خودروسازان بیان کرد: در وهله اول باید گفت که خودرو ساز اتوبوس ندارند و ثانیا تعداد ناچیزی در سال های قبل از تحریم در کارخانه ها موجود بود که به صورت موردی تولید و واگذار شده است . قیمت اتوبوس درسال 1390 به 120 میلیون تومان بوده ، ودر سال 1399 بیش از 5/2 الی 31 میلیارد تومان رسیده است.

وی در تشریح ظرفیت موجود در ناوگان اتوبوسرانی گفت: در حال حاضر 19 نوع اتوبوس در سطح کشور به استعداد 20700دستگاه اتوبوس وجود دارد که 1300 دستگاه آن به بخش خصوصی واگذار شده از این تعداد 8000 دستگاه بصورت ملکی و اجاره ای توسط شهرداری ها اداره می شود .

وی در پاسخ با این سوال که آیا به رانندگانی که در ایام انتشار ویروس کرونا بیکار شدند حقوقی پرداخت شده است  گفت : همانطور که مستحضرید براساس قانون خاص رانندگان حمل و نقل عمومی ، 13.5درصد از مبلغ حق بیمه توسط راننده و 13.5 درصد بعدی توسط دولت پرداخت می شود . با توجه به اینکه 3.5 درصد بیمه بیکاری در دل مبالغ یاد شده دیده نشده ، فلذا تامین اجتماعی نمی تواندحق بیمه بیکاری رانندگان را به همین استناد پرداخت کند. لذا از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا پایان 

خرداد ماه سال جاری تقریبا به ازای هر راننده یک میلیون تومان توسط دولت و شهرداری ها پرداخت شده است . که این مبلغ بابت 4 ماه تعطیلی ناوگان ، واقعا ناچیز است .

ایرانخواه در تشریح هزینه جابجائی هر مسافر گفت : این مبلغ برای مسافت های گوناگون متغیر است. بعد از شیوع ویروس کرونا و اعمال محدودیتهای سفر و فاصله گذاریهای هوشمند اجتماعی در جهت رعایت پروتکل های بهداشتی تعداد مسافر از 500 نفر به 200 نفر کاهش پیداکرد. و درآمد ناوگان در یک مسیر ۵ کیلومتری به کمتر از 4 میلیون ریال رسیده است .از آنجایی که هزینه نگهداری یک دستگاه اتوبوس 15 میلیون تومان است ، و هزینه واقعی تمام شده جابجایی مسافر 3000 تومان می شود .که 500 تومان آن توسط مسافرین تامین و پرداخت می گردد.

وی همچنین به سوالات زیر پاسخ داد :

در چه سالی کمک های دولتی به اتوبوسرانی قطع شده است ؟
از سال 1370 لغایت 1390 با ردیف بودجه های مختلف به ناوگان حمل و نقل عمومی کمک می شود . از سال 1390تاکنون کمک جدی صورت نگرفته است ( به جز در دو مرحله ؛ آن هم به ازای یک دستگاه اتوبوس 2 میلیون تومان در طی سال های 1390 تا 1399)

آیا بعد ازواگذاری اتوبوس درسال 1380به پرسنل بازخرید شده در بخش خصوصی کمک های مالی دولت ادامه داشته؟
بله ؛ تقریبا 3/1 هزینه های مسافر راتاسال 1390دولت در غالب یارانه مسافر و یا خرید اتوبوس پرداخت کرده است .

تعداد اتوبوس های فرسوده درکشور راذکر کنید ؟
از مجموع 20700 اتوبوس در کشور 15000 دستگاه فرسوده و باید از رده خارج شود .

بعد از کرونا وضعیت سازمان های اتوبوسرانی به چه شکلی است ؟
قبل از اسفند سال( 1398) 70درصد هزینه ها توسط بخش خصوصی تامین اعتبار می گردید . و 30درصد توسط شهرداری ها یارانه به بخش خصوصی تعلق می گرفت .ولیکن در حال حاضر این موضوع برعکس شده است . ( یعنی 70درصد باید توسط دولت و شهرداری ها کمک شود.) و بخش خصوصی تنها 30درصد درآمد دارد . با ادامه این روند اتوبوسرانی دچار مشکلات عدیده ای خواهد شد.

اساسی ترین مشکلات اتوبوسرانی چیست ؟
عدم خرید اتوبوس نو 2- نداشتن اعتبار کافی برای بازسازی ناوگان فرسوده 3- مشکل عدم بالانس درآمد و هزینه 4- تامین نشدن بیمه بیکاری رانندگان 5-تاثیر متغیر شدن ارز در جهت خرید قطعات ، توسط دولت و یاشهرداری ها
در پایان باید بگویم که" رانندگان حمل و نقل عمومی بخاطر کار سخت در معرض مشکلات گرما ، سرما ، ویروس کرونا و ارتباط روزانه جابجایی مسافر ؛ مظلومترین اقشار جامعه هستند .که انشاالله بخاطر خدمت خالصانه خود ، اجر معنوی دریافت نمایند،وما مدیران کشور و شهرداری هاباید به فکر آنان باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار